Evoluția tehnologiei self service

Author: D.I.
Actualizat: 05 iun 2020, 10:58

De la călătorii, la retail, la  sectorul ospitalității – tehnologia self-service este peste tot.

Devenim o societate care se așteaptă să poată comanda când vrea și să personalizeze produsele pe placul său. Și, odată cu eficiența crescută și costurile de personal reduse, care vin cu tehnologia self-service, operatorii sunt pregătiți să le achiziționăm produsele. Dar de unde a început totul? Noile forme ale comportamentului cumpărătorilor nu au apărut peste noapte...

În acest articol vom arunca o privire în trecut (la ultimii 200 de ani) pentru a descoperi cum am devenit o societate care adoră să comande și să plătească pe cont propriu.

Evoluția tehnologiei self-service-1833 - Automatul

Automatul de monede a fost inventat de Percival Everitt în 1833. Lansat pentru prima dată la Londra, inițial a vândut cărți poștale înainte de a fi lansat în gările și oficiile poștale din toată țara - oferea plicuri, cărți poștale etc.

SUA a urmat exemplul după câțiva ani, când primul automat american a apărut pe platformele de tren din New York în 1888, care vindea guma de mestecat. Aparatele realizate de CompaniaThomas Adams Gum au fost folosite pentru a promova și distribui gama de gumă a mărcii „Tutti-Frutti” - o aromă care continuă să fie consumată și astăzi.

Automatul a continuat să evolueze în următoarea jumătate de secol, atât în ceea ce privește modul de proiectare, cât și a ofertei de produse. La jumătatea secolului XX automatele realizate aveau toate formele și dimensiunile și vindeau orice, de la mâncare și băuturi la articole de uz casnic.

1964 – Stație de benzina cu autoservire

La 10 iunie 1964, John Roscoe a început să ofere benzină cu autoservire la magazinul său de top Big Top din Denver, Colorado. Roscoe a spus că a durat „30 de secunde” pentru a-și da seama că era o idee genială.

1992 – Sistem self-checkout la supermarket

La începutul anilor 1990, dr. Howard Schneider a dezvoltat primul sistem de self-checkout în retail (numit „robotul de serviciu”), iar până în 2003 self-checkou-urile au predominat în magazinele de retail din toată America, iar până în 2024 se preconizează că piața va atinge 4 miliarde de dolari, cu 468.000 de unități instalate la nivel global.

1995 - Amazon & eBay

În 1995, Amazon a fost lansat ca un site de comerț online pe care s-au vândut doar cărți, iar în același an eBay (apoi numit AuctionWeb) a luat naștere din camera de zi a lui Pierre Omidyar din San Jose. De atunci, site-urile au devenit companii de mai multe miliarde de dolari, care au schimbat modul în care consumatorii doresc să cumpere și să vândă mărfuri. Acum suntem o societate care dorește rapiditate, comoditate și eficiență atunci când vine vorba de tranzacții de retail și ne dorim să facem totul din confortul propriilor case.

2000: (r) evoluția chioșcului: De la aeroporturi la sectorul hotelier

Chioșcurile de check-in self-service au început să apară pe aeroporturile din Statele Unite în 2000 și au fost lansate în masă după 11 septembrie. Noile cerințe de securitate au făcut ca oamenii să se deplaseze mai încet, iar check-in-ul self-service părea o soluție bună atât pentru reducerea congestiei, cât și pentru reducerea costurilor de personal. Industria aeriană a deschis drumul cu chioșcurile de self-service și la scurt timp după asta am început să vedem o adoptare semnificativă a tehnologiei în diverse sectoare: mai întâi în retail, iar acum cel al ospitalității.

Cea care a deschis drumul tehnologiei self-service în sectorul ospitalității este, fără îndoială, una dintre companiile renumite de fast food din America. După 2014-2015 și prima sa scădere a vânzărilor pe parcursul unui an întreg  (din cauza concurenței din partea mai multor unități de piață și a altor probleme ale lanțului de aprovizionare), gigantul fast food și-a dat seama că trebuie să „perturbe sau să fie perturbat” . Și văzând o oportunitate în tehnologia self-service, a lansat un plan agresiv, care a determinat  magazinele din SUA să se modernizeze și să include chioșcuri self-service, comenzi mobile și plata în mai multe locații din întreaga lume, asociat cu livrare off-premise în unele zone de asemenea.

Noul model de afaceri - denumit „Experiența viitorului” - a avut un succes uriaș. Prețurile acțiunilor gingatului american din sectorul de fast food au crescut cu 45% în 2017.

Viitorul

Așadar, ce înseamnă viitorul pentru tehnologia self-service? Amazon ar putea păstra secretul ... Gigantul de retail a deschis în ianuarie 2018 primul său magazin fără casierie „Amazon Go” pentru public, care permite clienților să intre, să ia produsele dorite și să plece fără să plătească - sau așa se pare. În realitate, magazinele de genul acesta sunt dotate cu camere de luat vederi și senzori, ceea ce permite urmărirea parcursului clientului în magazin și detectarea produselor atunci când sunt luate de pe raft. Cei care își descarcă aplicația Just Walk Out din  Apple Appstore, Google Play sau Amazon Appstore, pot intra în magazin, face cumpărături și ieși fără să treacă de la casa de marcat. La scurt timp de la ieșirea din magazin primesc un bon electronic, banii fiind luați din contul lor Amazon Go. Un concept similar a fost lansat și în China. „BingoBox” solicită clienților să scaneze un cod QR la intrare, apoi folosește recunoașterea facială legată de WeChat și Alipay (cei mai mari furnizori de plăți din China) la punctul de vânzare.

Dacă aceste magazine futuriste se bazează pe sistemul intri în magazin, iei produsele și pleci, tehnologia self-service a viitorului se va baza pe reacții inconștiente, clienții nefiind nevoiți să facă ceva.

În prezent, în România suntem încă nevoiți să trebuie să trecem pe la casa de marcat pentru a ne plăti produsele.

Dacă vă veți deschide în curând un supermarket sau vreți să-l reamenajați și aveți nevoie de mese pentru case marcat noi, vă recomandăm să luați legătura cu cei de la Rafturi Metalice de la A la Z care vă pot oferi o gamă variată de astfel de produse. Succes!

 

Taguri: