Cele două proiecte ale legilor educației, lansate în dezbatere publică în perioada iulie-august 2022, au fost prezentate luni, 27 februarie, de către ministrul Educației Ligia Deca.
Proiectele legilor educației au fost prezentate luni
Cele două proiecte ale legilor educației, lansate în dezbatere publică în perioada iulie-august 2022, când ministru era Sorin Cîmpeanu, au fost prezentate luni, 27 februarie, la ora 14.30,
Astfel, Ministrul Educației a participat la o ședință a coaliției de guvernare cu premierul și liderul PNL, Nicolae Ciucă, și cu președintele PSD, Marcel Ciolacu. În urma discuțiilor din biroul prim-ministrului, care au durat aproape 3 ore, s-a convenit ca Legile educației să fie prezentate public pe 27 februarie și apoi să intre în ședința de guvern.
Citește și: Școala altfel 2023. Când începe programul în acest an și ce trebuie să știe elevii. Anunț important
Aceasta a declarat că dorește ca, după discuțiile din coaliție, să poată să facă public un calendar cu toate etapele care urmează. Dezbaterea celor două proiecte ale legilor educației a fost principalul punct de discuție al coaliției la începutul anului. Marcel Ciolacu (PSD), Nicolae Ciucă (PNL) și Kelemen Hunor (UDMR) au fost de acord ca legile să fie adoptate de Guvern până pe 15 februarie, iar Parlamentul să le
Citește și: Definitivat 2023: Calendarul, modele de subiecte și lista posturilor
Ministerul Educației a lansat un comunicat prin care a anunțat programul conferinței pe tema Proiectele de legi ale educației: „Ministrul Educației, Ligia Deca, vă invită luni, 27 februarie, la ora 14.30, la sediul Ministerului Educației din strada General H.M.
Care sunt modificările aduse legii educației?
Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că în perioada iulie-august 2022 Legile au stat în consultare publică, potrivit legii, și peste 4.000 de entități au contribuit cu propuneri.
Iată principalele declarații oferite de Ligia Deca:
- Legile devin publice și prezintă reformele.
- Trebuie redus analfabetismul funcțional. Știm, conform studiului PISA, că 5 din 10 elevi de 15 ani au competențe matematice, respectiv în domeniul științelor, sub nivelul minim de performanță, adică nu pot utiliza gândirea logică în situații cotidiene sau nu pot explica fenomene sau procese științifice familiare.
- 4 din 10 elevi, tot de 15 ani, au competențe de lectură sub nivelul minim de performanță definit de PISA, adică citesc un text și nu pot formula ușor concluzii.
- Prin aceste schimbări ne dorim reducerea analfabetismului. Vom crește calitatea formării inițiale și creștem sprijinul pentru cadrele didactice.
- Salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă, având la bază salariul mediu pe economie. Avem sprijinul coaliției pentru a pune în practică acest demers.
- Vom avea BAC-ul tehnologic, pe care liceele tehnologice îl așteaptă de multă vreme.
- 10% din locurile de la liceu vor fi dedicate cu prioritate elevilor de etnie romă.
- Ne dorim ca programul de masă caldă să fie extins încă de anul școlar viitor pentru cel puțin un milion de copii. Este o investiție majoră, dar din toate studiile am văzut că acest program asigură o retenție școlară foarte bună și ajută la prevenirea abandonului școlar.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
- Am regândit sistemul de transport, astfel încât, indiferent de modul utilizat, elevii să aibă asigurate sumele necesare pentru transport. Unde nu avem transport public prin curse regulate, se va merge pe varianta de sumă forfetară lunară din bugetul Ministerului Educației către Direcțiile județene de învățământ, apoi către școală și apoi direct către elev.
- Am introdus o prevedere prin care profesorii cercetați pentru violență împotriva elevilor să nu mai desfășoare activități didactice cu elevii, cu păstrarea drepturilor salariale, pentru că dreptul la muncă nu poate fi negat, constituțional. Însă nu ne mai dorim ca profesorii violenți sau prezumați a fi fost violenți să aibă expunere la copii, la clase, la comunitatea școlară.
Legea învățământului superior
- Combaterea abandonului universitar devine prioritară. Studiile spun că aproape un student din doi nu își încheie studiile din varii motive, alegeri deficitare, motive financiare și alte motive.
- Se înființează programul național de reducere a abandonului universitar. Există un instrument concret de monitorizare și avertizare timpurie pentru cei aflați în risc de a abandona programul. Dorim reînmatricularea mai facilă pentru studenți și sprijin pentru transportul public.
- Pentru a crește transparența, vom avea o platformă unică de raportare pentru învățământul superior și sunt introduse sancțiuni pentru neintroducerea datelor cu caracter public. Autonomia universitară vine la pachet cu responsabilitatea publică.
- Mandatele rectorilor sunt limitate în mod clar. Durata unui mandat de rector este de 5 ani. Un mandat poate fi înnoit o singură dată, iar o persoană nu poate fi rector în aceeași universitate mai mult de 10 ani, indiferent de întreruperile din cele două mandate.
- Nu se mai poate renunța unilateral la titlul de doctor. Tezele devin documente publice. Înainte de susținerea lor, există 90 de zile în care ele vor sta într-o platformă, public, în așa fel încât oricine dorește să le poată consulta și să poată sesiza eventuale abateri de la etica universitară, înainte ca teza să fie susținută în comisie.
- Universitățile analizează în primă instanță sesizările de plagiat, tot ele sunt și cele care acordă titlul de doctor, însă, dacă sunt suspiciuni cu privire la rezoluția dată ce Comisia de Etică a Universității, CNATDCU rezolvă contestațiile.
- Dacă CNATDCU decide că o teză este plagiată, există o direcționare clară, legală, pentru ca cei care au emis diploma, adică reprezentantul legal al Universității, rectorul, să meargă în instanță și să ceară anularea titlului. Sau, dacă nu a produs încă efecte juridice, o poate revoca.
- Asta înseamnă că există o serie de sancțiuni posibile pentru cei care au facilitat încălcări ale eticii.
- Dacă se constată abateri mai grave sau repetate, se poate merge până la retragerea autorizației de funcționare a instituției de învățământ superior.
- De asemenea, sunt prevăzute sancțiuni pentru conducătorii de doctorat, membrii comisiei de susținere sau alte persoane implicate în incidente dovedite de fraudare în acest proces de emitere a titlurilor de doctor.
- CNATDCU nu numai că nu se desființează, dar rămâne garantul calității și integrității tezelor de doctorat. CNATDCU poate propune, motivat, inclusiv invalidarea acestora în procesul inițial de susținere, își păstrează atribuțiile privind abilitarea conducătorilor de doctorat.
Sursă: libertatea.ro