Se consideră că Parisul face presiuni pentru o anchetă care ar putea duce la aplicarea de tarife vamale pentru vehiculele electrice chinezești. Franța intensifică presiunile asupra Bruxelles-ului pentru a riposta la ceea ce consideră a fi avantajele neloiale ale Chinei în sectoare de export precum cel al vehiculelor electrice, dar UE este precaută în privința riscurilor de declanșare a unui conflict comercial total cu Beijingul.
În ultimii ani, Bruxelles-ul și-a îmbunătățit arsenalul de apărare comercială, iar acum Parisul dorește ca Comisia Europeană- care conduce politica comercială pentru blocul celor 27 de țări- să folosească acest nou armament și
Dacă Franța va reuși să convingă restul UE, în special Germania, va fi probabil pe primul loc pe ordinea de zi atunci când liderii UE se vor reuni la summitul de la sfârșitul acestei luni. Berlinul și alții au fost înțepați de încercarea dezastruoasă a Bruxelles-ului de a folosi instrumentele comerciale ale UE împotriva Beijingului în 2013 și este probabil să pledeze pentru o cale mai prudentă, pentru a nu provoca Beijingul să aplice contramăsuri împotriva industriei UE.
Cea mai controversată idee franceză este aceea că UE ar trebui să deschidă o anchetă care să deschidă calea către tarife pentru vehiculele electrice chinezești. Principala temere europeană este că Beijingul se poate folosi de sprijinul generos din partea statului pentru a produce vehicule nedrept de ieftine, care să inunde piața UE cu o viteză și la o scară care să amenințe propria producție de mașini electrice a UE.
Comisia Europeană discută dacă să lanseze o investigație care ar putea permite Bruxelles-ului să impună taxe suplimentare, cunoscute sub numele de tarife antidumping și antisubvenție, pentru astfel de mașini, au declarat doi oficiali de rang înalt.
Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a declarat că este "foarte favorabil deschiderii unei anchete de dumping privind mașinile electrice cât mai curând posibil". Comisia Europeană nu a avut alte comentarii.
Ancheta privind vehiculele electrice nu este singura ofensivă anti-China pe care o explorează Denis Redonnet, șeful Comisiei Europene responsabil cu aplicarea legislației comerciale: Bruxelles-ul are în vedere, de asemenea, primul său caz în cadrul unui nou instrument internațional de achiziții publice împotriva dispozitivelor medicale chinezești, au declarat trei oficiali europeni. Bruxelles a amenințat la începutul acestui an că este "gata să desfășoare" instrumentul pentru prima dată în 2023.
Scopul este de a împinge China să își deschidă piața achizițiilor publice, amenințând, ca represalii, cu închiderea pieței foarte profitabile a licitațiilor publice a UE.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat la începutul acestui an la Beijing că dispozitivele medicale "sunt excluse de pe piață prin politici discriminatorii de tip "Buy China"", ceea ce reprezintă o preocupare de lungă
În plus, Bruxelles-ul analizează și industria feroviară chineză, au declarat doi dintre oficiali. Chinezii se vor fi așteptat la asta. Condusă de Franța, UE a creat de ani de zile instrumente comerciale mai asertive pentru a se asigura că blocul este pregătit atunci când se confruntă cu practici comerciale neloiale sau cu "coerciția"- termenul folosit de Bruxelles pentru șantaj economic.
"Nu trebuie să excludem posibilitatea de a lua în considerare... tarife vamale", a declarat luna trecută ministrul economiei, Bruno Le Maire.
Joi, un oficial al Ministerului francez al Economiei a declarat că ideea de a impune potențial tarife pentru mașinile electrice chinezești este "în conformitate cu poziția noastră: fără naivitate și concurență loială".
Ruptura dintre germani și francezi se încarcă
Totuși, francezii nu au câștigat încă disputa.
Bruxelles-ul are amintiri amare legate de utilizarea politicii comerciale a UE pentru a se confrunta cu China. Când UE a trecut la măsuri antidumping și antisubvenție împotriva Chinei pentru subcotarea pieței europene de panouri solare și echipamente de telecomunicații în 2012 și 2013, a adus Bruxelles-ul și Beijingul în pragul unui război comercial.
În diverse confruntări, China s-a dovedit expertă în a pune țările UE una împotriva celeilalte în jocuri de dezbinare și dominare, amenințând, de exemplu, că va favoriza avioanele Boeing în detrimentul Airbus sau că nu va cumpăra vin franțuzesc și spaniol. Folosind exact acest tip de tactici, China l-a forțat pe comisarul european pentru comerț de atunci, Karel De Gucht, să renunțe la ofensiva sa din 2013 împotriva Beijingului.
Cu toate acestea, piața automobilelor electrice este o prioritate politică. Într-un discurs din luna mai, președintele francez Emmanuel Macron a susținut că UE nu ar trebui să permită Chinei să câștige în sectorul auto în același mod în care a făcut-o cu panourile solare. "Nu trebuie să repetăm pe piața automobilelor electrice greșelile pe care le-am făcut în cazul panourilor fotovoltaice, unde am creat o dependență de industria chineză și am făcut ca producătorii acesteia să prospere", a spus el.
Beijingul are obiceiul de a se dezlănțui și de a escalada disputele atunci când politica se încinge: După ce Bruxelles a impus sancțiuni împotriva oficialilor implicați în represiunea drepturilor omului împotriva minorității uigure musulmane din China, Beijingul a sancționat o serie de academicieni și legislatori europeni.
Această reacție exagerată a ucis în cele din urmă un acord de investiții al UE cu China, pe care fostul cancelar german Angela Merkel l-a făcut să treacă cu forța linia de sosire la sfârșitul anului 2020.
Dar China este, de asemenea, cunoscută pentru a riposta mai subtil. Anul trecut, Beijingul a blocat în tăcere majoritatea schimburilor comerciale cu Lituania după ce statul baltic a aprofundat legăturile cu Taiwanul. Dar guvernul chinez a negat implicarea, în ceea ce a spus că au fost probleme IT cu platforma sa vamală și preferințele proprii ale întreprinderilor.
Oficialii germani avertizează deja că represaliile Beijingului ar putea afecta exportatorii în China, precum și să îngreuneze viața companiilor europene care au investit masiv în această țară. China ar putea amenința, de asemenea, să limiteze investițiile în Europa.
Această potențială reacție de retorsiune pune presiune asupra industriei, mai ales având în vedere deteriorarea relațiilor geopolitice.
"[Am prefera să nu [avem restricții]", a declarat un înalt responsabil german din domeniul auto, sub rezerva anonimatului, deoarece nu a fost autorizat să vorbească în public. "Ar putea avea consecințe nedorite pentru relațiile comerciale dintre UE și China. În cazul în care vor exista într-adevăr măsuri restrictive, partea chineză nu va lăsa acest lucru fără răspuns."
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
Securitatea economică
Totuși, multe s-au schimbat de la disputa privind panourile solare de acum zece ani. În tot blocul, se conștientizează că Europa trebuie să adopte o poziție mai fermă față de Beijing.
Chiar și în Germania, oficialii se tem acum că vânzările de vehicule electrice chinezești vor zdrobi industria auto europeană- unul dintre cei mai mari angajatori și vaci de muls de bani de pe continent.
Săptămâna viitoare, von der Leyen va dezvălui o nouă strategie de securitate economică a UE, turnând un sos de securitate națională peste politica economică a blocului. Strategia, care urmează să fie discutată la summitul liderilor UE din iunie, este cel mai recent semn că UE se îndepărtează de politica sa liberală de liber schimb, care datează de un deceniu, pentru a adopta o poziție mai defensivă.
Potrivit lui Elvire Fabry, expert în comerț la Institutul Jacques Delors din Paris, o anchetă antidumping privind vehiculele electrice chinezești are mari șanse de reușită.
"Este foarte probabil ca, în curând, Comisia să aibă toate informațiile de care are nevoie pentru a pune în aplicare măsuri antidumping și antisubvenție în mod eficient, iar noi avem precedentul panourilor solare", a declarat ea, prezicând că de data aceasta lucrurile ar putea fi diferite și că țările europene vor fi mai unite.
Citește și: El Niño s-a întors: Este timpul să ne îngrijorăm
Citește și: Oficialii europeni susțin un plan care ar aduce Ucraina în NATO!
Citește și: Prețurile europene la gaze cresc din nou! Se inrautateste criza sau?