Ce trebuie să știe clienții casnici care riscă să fie debranșați de la curent

Autor: Catalina Giol

Ce se întâmplă cu persoanele care nu își permit plata facturilor la energie electrică

Sursa: PixaBay

Multe persoane din România se lovesc de o problemă gravă în momentul plății utilităților locuinței personale, iar în cazul neachitării la timp a acestor facturi, personale în cauză riscă debranșarea casei de la furnizor. Iată ce drepturi trebuie să cunoască toate persoanele care riscă tăierea utilităților.

În anul 2022, România suferă mai multe scumpiri în diferite domenii de interes printre care se numără energia electrică și gazele naturale. Din cauza acestor majorări bruște a prețurilor utilităților, multe persoane din țară nu își permit plata facturilor și riscă astfel debranșarea de la curentul electric de către furnizor.

Cu toate acestea, multe dintre persoanele care întâmpină dificultăți în momentul achitării tarifelor pentru utilitățile locuinței din cauza unor probleme financiare personale, nu își cunosc cu exactitate drepturile.

Acest lucru îi face pe oamenii vizați să devină în multe cazuri victimele unor ilegalități și abuzuri din partea furnizorilor de energie.

Drepturi ale consumatorului de energie care sunt uitate de furnizori

Conform celei mai recente Ordonanțe Guvernamentale, furnizorii de energie electrică sunt obligați prin lege să înștiințeze din timp consumatorii casnici care nu și-au achitat facturile despre posibilitatea debranșării de la curent.

Ba mai mult decât atât, persoanele vizate trebuie să cunoască data exactă la care s-ar putea pune în practică măsura debranșării de la curent și să primească din partea furnizorilor diferite informații privind posibile alternative de rezolvare a problemei în cauză.

Toate aceste beneficii trebuie să fie acordate în mod gratuit tuturor persoanelor care se află în impas, indiferent de venitul aferent acestora pe cap de familie, conform avocatnet.ro.

Alternativele oferite pot prezenta diferite soluții printre care se numără sursele de sprijin pentru evitarea întreruperii, sistemele de plată anticipată, auditurile energetice, anumite servicii de consultanță în domeniul energiei, planurile alternative de plată, consilierea pentru gestionarea datoriilor sau moratorii privind întreruperea.

„Clienții casnici au dreptul să primească informații adecvate cu privire la alternativele de întrerupere a  livrărilor de energie  electrică cu suficient timp înainte de data prevăzută a întreruperii”, se notează în ordonanță.

Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Citeste si: Ce se întâmplă cu românii care nu pot plăti facturile la energie electrică. Alternative pentru cei care riscă debranșarea de la curent

Categoria consumatorilor vulnerabili

Anumiți consumatori casnici pot face parte din categoria unui grup de persoane numite „consumatori vulnerabili”. Aceștia fac parte dintr-o grupă de risc care le oferă câteva beneficii din punct de vedere al plății facturilor la energie. Pentru a putea fi inclus în grupul de consumatori vulnerabili, o persoană trebuie să fie inclusă într-una dintre următoarele clasificări:

  • Consumatori vulnerabili din motive de venit (venitul mediu lunar pe membru al familiei sau al unei persoane singure se încadrează în 1.386 de lei/persoană în cazul membrilor familiei și 2.053 de lei în cazul persoanei care locuiește singură);
  • Consumatori vulnerabili din motive de vârstă (persoanele vulnerabile din motive de venit care au împlinit vârsta standard de pensionare);
  • Consumatori vulnerabili izolați (familiile sau persoanele singure ale căror locuințe se află în zone izolate sau în așezări informale).
  • Consumatori vulnerabili din motive de sănătate (persoanele care necesită aparate electrice pentru menținerea în viață sau pentru menținerea sănătății; persoanele care prezintă probleme de sănătate care împiedică sau restricționează mobilitatea sau deplasarea acestora; persoanele care necesită modalități de informare și comunicare adaptate nevoilor specifice);

Citeste si: Cum reduci factura la curentul electric. Un obiect din casă trebuie scos din priză pe timpul nopții

Beneficiile consumatorilor vulnerabili

Consumatorii vulnerabili beneficiază de anumite măsuri de protecție atât din punct de vedere financiar, cât și non-financiar, conform electricafurnizare.ro. Măsurile financiare oferite sunt: ajutor pentru încălzirea locuinței, ajutor pentru consumul de energie destinat acoperirii unei părți din consumul energetic al gospodăriei, ajutor pentru achiziționarea de produse și servicii în vederea creșterii performanței energetice a clădirilor sau pentru conectarea la diferite surse de energie și ajutor pentru achiziționarea, în cadrul unei locuințe, de echipamente eficiente din punct de vedere energetic, necesare pentru iluminarea, răcirea, încălzirea și asigurarea apei calde de consum, pentru înlocuirea aparatelor de uz casnic depășite din punct de vedere tehnic și moral cu aparate de uz casnic eficiente din punct de vedere energetic, precum și pentru utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun consum de energie.

Din punct de vedere al beneficiilor non-financiare, consumatorii vulnerabili primesc facilități de acces și conectare la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor energetice minime, inclusiv interzicerea deconectării de la sursele de energie, consiliere și informare transparentă și accesibilă cu privire la sursele de energie și anumite proceduri de acces la aceste surse.

 

Sursă: profit.ro    playtech.ro