Sindicatele care îi reprezintă pe angajații din domeniul combustibililor din Franța au cerut majorări salariale pentru a evita creșterea costurilor de trai.
Guvernul francez a ordonat personalului de la un depozit de carburanți Exxon Mobil să se întoarcă la lucru, intervenind într-o dispută salarială de săptămâni între muncitori și companiile petroliere, care a perturbat grav aprovizionarea cu carburanți în întreaga țară.
Ordinul a fost dat miercuri, la mai mult de două săptămâni după ce lucrătorii de la rafinăriile TotalEnergies și Esso-ExxonMobil și de la un depozit de carburanți au început greva pe 27 septembrie.
Franta are probleme de aprovizionare
În ultimele săptămâni, cozi lungi au fost observate la ieșirea din benzinăriile din întreaga țară, 19 la sută dintre acestea raportând penurii severe de aprovizionare, potrivit estimărilor guvernului.
Unul dintre sindicatele implicate în grevă, CGT, a respins un acord cu conducerea ExxonMobil semnat de alte două sindicate. Acest lucru a determinat guvernul să rechiziționeze personalul de la depozit, în timp ce CGT a cerut sprijinul lucrătorilor din alte sectoare.
Miercuri, unii lucrători de la centralele nucleare deținute de compania majoritar de stat Electricite de France și-au reluat greva, întârziind lucrările de întreținere la cel puțin opt reactoare.
CGT a declarat că intenționează să conteste rechizițiile guvernului în instanță, odată ce va primi o notificare oficială. Guvernul a declarat că ar putea adopta măsuri similare pentru lucrătorii de la TotalEnergies dacă negocierile eșuează.
Ce a cauzat criza?
Europa se află în mijlocul uneia dintre cele mai grave crize ale costului vieții din ultimele decenii, în timp ce guvernele se confruntă cu creșterea costurilor energiei ca urmare a consecințelor războiului din Ucraina.
Inflația în Uniunea Europeană ajunsese la 10% în august, iar cea mai mare inflație a fost înregistrată în statele baltice Letonia, Estonia și Lituania, unde a ajuns la 21-25%. În Franța, inflația a fost înregistrată la 6,6 la sută.
Țările europene se pregătesc, de asemenea, pentru o criză de energie în această iarnă, deoarece Rusia reduce livrările de gaze către continent ca represalii la sancțiunile occidentale din cauza războiului din Ucraina- ceea ce a făcut ca prețurile energiei să atingă niveluri record.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Ce impact a avut această situație asupra prețurilor carburanților dincolo de Franța?
Importurile de produse petroliere au crescut cu 40% în primele două săptămâni din octombrie, ceea ce a dus la creșterea costurilor motorinei.
Se așteaptă ca aproximativ 1,5 milioane de bpd să fie deconectate în Europa în octombrie, ceea ce va restrânge aprovizionarea deja tensionată, în special în ceea ce privește distilatele medii utilizate în transportul de marfă, în industria prelucrătoare, în agricultură, în minerit și în extracția de petrol și gaze.
Consecințele crizei franceze sunt resimțite pe toate piețele globale. Potrivit agenției de știri Reuters, marjele de rafinare a motorinei europene și americane au atins săptămâna aceasta un maxim istoric.
Sancțiunile împotriva Rusiei joacă, de asemenea, un rol, în condițiile în care Uniunea Europeană încearcă să se aprovizioneze cu aproximativ 600.000 bpd de motorină pentru a înlocui importurile rusești înainte de interdicția care este programată să înceapă în februarie- ceea ce duce la creșterea și mai mare a prețurilor.
Ce vor muncitorii?
Sindicatul CTG solicită o creștere salarială de 10% pentru lucrători, inclusiv o parte din profiturile companiilor. Până în prezent, greviștii au reușit să obțină o creștere salarială de 6%.
Companiile energetice au profitat masiv de pe urma costurilor ridicate ale energiei, cauzate în principal de penuria de gaze.
TotalEnergies a propus începerea negocierilor salariale anuale în această lună, în loc să aștepte până mai târziu în cursul anului, cu condiția ca producția să fie garantată.
Citeste si: Germania se va scufunda în recesiune in 2023, recunoaște guvernul
Citeste si: Războiul lui Putin accelerează indepartarea UE de combustibili toxici!
Citeste si: Industria de apărare din Europa are miliarde in plus acum! Afla de ce?