Il folosesti ZILNIC, dar nu te-ai gandit niciodata la ASTA! Iata ce SECRETE ascunde METROUL din Bucuresti

Editor: Bogdan Mihai Autor: B.M.
Actualizat: 27 feb 2017, 01:29

Pentru multi locuitori ai Capitalei metroul este cel mai eficient mijloc de transport in comun. In foarte multa lume nu stie cate mistere ascunde aceasta mostenire ceausista.

Ideea metroul in Bucuresti dateaza de la inceputul secolului al XX-lei si ii apartine tanarului student de atunci, Dimitrie Leonida. intre 1934 si 1936 se cristalizeaza si opinia realizarii unor linii de transport in comun subteran cu trenuri sau tramvaie electrice.

Constructia efectiva a inceput abia in anul 1975 iar astazi acesta nu este foarte diferit fata de cum ni l-a lasat Ceausescu. Scopul acestul mijloc de transport era sa transporte oamenii din cartierele-dormitor la fabrici.



Muncitorii nu stiau ce construiesc

In anul in care au inceput primele sapaturi, salahorii nu stiau ce inseamna „metraul‟ la care lucrau. Gheorghe Morosanu, unul dintre muncitori, povesteste in cartea „Metroul fara Ceausescu‟ un episod haios din primele zile de viata ale santierului. Bucuresti 1975, undeva pe Splai, in apropiere de Cotroceni. Un taran venit din Moldova spargea strada pentru un viitor santier. Un baiat de Bucuresti il intreaba: „Bai, nea Ioane, ce faci dumneata acolo?”, “Scot chetrele astea, nu vezi?”, „Lasa chetrele, spune-mi ce lucrare se executa, ce va fi in final?”, „Metrau!”, „Bine,
si ce e ala metrou?”, „Metrau, dracu stie!”, conchide nea Ion.

De ce nu s-a facut metrou in Drumul Taberei?

Initial, metroul trebuia sa fie construit din Drumul Taberei pana in Balta Alba. insa Ceausescu l-a dispretuit pe Gheorghiu Dej si a mutat metroul, din creion, in Militari. Dictatorul zicea ca in cartierul Drumul Taberei locuiau „burghejii‟, pentru ca fusese ridicat pe vremea lui Dej.
Nu a tinut cont de faptul ca, la acea vreme, Drumul Taberei era cel mai aglomerat cartier din Bucuresti. Nici de faptul ca Militari nici macar nu era construit la vremea aceea.

Statia de la Romana, construita in secret

Peronul foarte ingust, curbele de la intrare si pilonii lati fac ca statia din Piata Romana sa fie unica in Bucuresti. Elena Ceausescu este cea vinovata de aspectul pe care il are acum statia.
Sotia dictatorului a scos-o de pe harta proiectantilor, in 1985, motivand ca „trebuie rarite, sunt prea multe‟. Marea problema a Elenei Ceausescu era ca atat clasa muncitoare, cat si tineretul „au inceput sa se ingrase‟ si aveau nevoie sa faca mai multa miscare, isi amintesc cei care au lucrat la constructia metroului.

Constructorii au facut totusi, in secret, statia de la Romana, dar i-au zidit, pur si simplu, intrarea.
Ulterior, cuplul Ceausescu si-a dat seama de necesitatea acestei statii si au dat ordin sa fie pusa la loc. Muncitorii au spart zidul pentru a face culoare de acces. Nu s-a putut sparge tot zidul, din cauza riscului pe care il presupunea o demolare de asemenea proportii.

Atunci cand au inceput lucrarile pe tronsonul Berceni-Pipera, prin ´86, oamenii care lucrau oficial la bucata de tronson Piata Universitatii-Piata Victoriei au pregatit terenul in zona Romana, fara a scapa vreo vorba.


Cititi mai multe pe Historia.ro.

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii