Impactul COVID 19 Asupra Afacerilor în Marketingul Online

Autor: Ana Dinu

Anul 2020 a fost cu siguranță unul dintre cei mai provocatori în ceea ce privește zona de business, deoarece foarte multe afaceri au fost afectate, direct sau indirect de pandemia generată de COVID 19. De-a lungul anului trecut studiile au atras atenția asupra faptului că multe dintre afaceri au înregistrat scăderi spectaculoase, în vreme ce altele au reușit să se păstreze, în mod surprinzător, pe o linie de plutire. Impactul COVID 19 asupra afacerilor din mediul online a fost major și neașteptat, iar despre acest lucru vom discuta în cele ce urmează

 

Companiile au descoperit puterea social media

Față de anii trecuți, când majoritatea elementelor publicitare erau pe bază de print tradițional sau spoturi radio, în ultimii ani s-a înregistrat o creștere semnificativă a promovării prin canale oferite mai ales de social media. Din acest motiv, conform studiilor legate de cum a influențat pandemia COVID 19 bugetele de marketing, majoritatea afacerilor au încercat să își păstreze locul pe piață, iar din acest motiv au apelat la servicii de SMM.

Astfel, Instagram a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de companii care au început să își prezinte serviciile într-o formă total distinctă față de cum eram obișnuiți. Facebook era deja utilizat pentru promovare, însă și aici creșterea a fost semnificativă. În plus, pe ambele canale cu anunțuri plătite, Instagram Ads, respectiv Facebook Ads, au început să ruleze din ce în ce mai multe anunțuri, ca urmare a nevoii de promovare și de brand awareness.

Multe afaceri care își desfășurau activitatea în mediul offline au fost nevoie să implementeze măsuri prin care să se facă cunoscuți, pentru a evita închiderea și pierderile datorate lipsei de expunere. Acest lucru a dus la creșterea într-un timp foarte scurt a numărului de campanii plătite prin intermediul Facebook Ads și Instagram Ads.

Story pe Instagram: o soluție cu potențial imens de marketing

Ideea de story aduce vizibilitate pentru doar 24 de ore brandului care sponsorizează o postare, însă dacă metricii sunt aleși bine, dacă influencer-ul are o comunitate sau un număr real de urmăritori lucrurile pot conduce către vânzări destul de ample. Acest aspect s-a dezvoltat foarte mult în urma pandemiei, deoarece foarte multe branduri aleg și în prezent această metodă de expunere și promovare pentru că generează conversii în timp foarte scurt.

Expunerea conturilor de Tiktok Business

Pandemia generată de Covid 19 a avut ca impact și dezvoltarea unor platforme noi, iar cel mai elocvent caz este cel al rețelei Tik Tok. Pornită inițial ca o rețea socială pentru tineri, cu conținut divers, în prezent Tik Tok oferă brandurilor posibilitatea de a se promova inteligent, prin conținut calitativ, adresându-se exact categoriei de persoane dorite.

Ca urmare a acestei dezvoltări nu au întârziat să apară și răspunsurile. Creșteri exponențiale ale conturilor și prezentări speciale ale brandurilor, creșterea numărului de urmăritori și a interacțiunilor de marketing (like, share, comment) și nu în ultimul rând dezvoltarea unor categorii speciale de specialiști în conturi de Tik Tok.

Totuși, impactul pandemiei nu a fost doar unul pozitiv, ci pe alocuri a pus și accent pe unele situații pentru care nu era nimeni pregătit. Spre exemplu, multe companii au investit bugete considerabile în campanii de marketing realizate in house, fără a cere ajutor specialiștilor în domeniu digital, în încercarea de a rămâne pe piață. Fără o strategie corectă, bugetele au fost rapid irosite fără a evidenția foarte multe date și fără a genera foarte multe vânzări.

Acest lucru s-a corectat treptat, de-a lungul anului de pandemie, dar și ulterior, pentru că lumea a început din ce în ce mai mult să aibă acces sau să caute informații cu privire la marketing-ul online și la cum ar trebui să fie realizat acesta.

Preocupările actuale în marketing online

Marketingul online își continuă dezvoltarea și dincolo de pandemia de COVID 19, deoarece preocupările vizează îndeaproape dezvoltarea, mai ales în zona comerțului digital. De aceea, foarte mulți antreprenori încearcă să dezvolte continuu, alături de specialiști, strategii eficiente de atragere și păstrarea clienților.

Optimizarea conținutului este în continuare una dintre măsurile pe care trebuie să o ai în vedere, deoarece afluxul de afaceri mutate în mediul online este foarte mare, ceea ce duce implicit și la creșterea concurenței. Din acest motiv este nevoie de o delimitare a conținutului și de o optimizare corectă a acestuia, realizată în concordanță cu cerințele motoarelor de căutare.

Lansarea de campanii de promovare este o tendință în creștere și în următorii ani, drept pentru care specialiștii în marketing online sunt la mare căutare. Peste 60% din totalul afacerilor online se vor îndrepta treptat către consolidarea tehnicilor de marketing, chiar și în ipoteza reluării activității offline, ca înainte de pandemie.

Creșterea numărului de clienți și fidelizarea clienților vechi reprezintă o prioritate continuă, mai ales că impactul COVID 19 a adus în primă fază o scădere a vânzărilor pentru un număr foarte mare de afaceri. Pentru aceasta este nevoie de implementarea unor strategii corecte de marketing, luând în calcul și un audit al afacerilor, pentru a face alegerile corecte.

Implementarea de prezentări de produse folosind rețele sociale va fi prezentă și în următoarea perioadă, tocmai pentru că aceste rețele oferă un potențial foarte mare de promovare și de cunoaștere a brandului.

Promovarea prin intermediul Google Ads este mai prezentă decât oricând, acesta fiind unul dintre segmentele de promovare care a avut cel mai mult de câștigat atât în timpul pandemiei, cât și ulterior, atunci când pericolele au început să treacă. Google Ads este o metodă eficientă de a genera vânzări, deoarece prin această metodă de promovare poți ajunge rapid și eficient în fața clienților, în funcție de cerințe și de sumele licitate pentru vizibilitatea anunțurilor.

În mod clar pandemia COVID 19 a deschis ochii în direcția marketingului și mai mult decât atât ea a reușit să deschidă drumuri noi spre o mai bună interacțiune între clienți și companii. Desigur, din punct de vedere medical această pandemie nu a adus nimic plăcut, însă iată că la nivel de business au existat și câteva aspecte benefice, care aduc în mod cert schimbări în felul în care marketingul va fi privit de aici înainte.