Parlamentul german a adoptat o lege care prevede introducerea unei taxe minime globale pentru companiile active la nivel internațional. Care sunt consecințele- pentru companii și pentru stat?
Bundestag-ul a convenit astăzi asupra unui impozit minim global pentru marile corporații internaționale. Grupurile parlamentare ale partidelor de guvernământ SPD, Verzilor și FDP, precum și CDU/CSU, cel mai mare partid de opoziție, au votat în favoarea acestei taxe. Partidul Stângii și AfD au votat împotrivă.
Ce reguli sunt în vigoare în prezent?
În prezent, impozitarea grupurilor de societăți multinaționale este încă organizată în mare parte la nivel național. Cu alte cuvinte, un grup trebuie să plătească impozit pe profiturile sale doar în țările în care are o prezență fizică.
Este o practică obișnuită pentru multe companii să mute banii de la o filială la alta în diferite țări pentru a minimiza povara fiscală. Profiturile sunt reduse în țările cu rate de impozitare ridicate și majorate în țările cu impozite scăzute- de exemplu, prin plata licențelor pentru utilizarea mărcilor sau a brevetelor. Digitalizarea tot mai accentuată joacă, de asemenea, un rol. Acest lucru se datorează faptului că, în prezent, este adesea posibil să fii activ din punct de vedere economic în țări fără a avea o prezență fizică acolo de care să fie legată impozitarea veniturilor, iar multe țări cu impozite medii sau mai mari pe profit pierd venituri considerabile ca urmare a acestor strategii. Potrivit guvernului german, noul impozit minim global ar trebui să contribuie la contracararea acestei "concurențe fiscale dăunătoare și a structurilor fiscale agresive" și la promovarea justiției fiscale și a unor condiții de concurență echitabile. "Cursa pentru cele mai mici rate de impozitare va fi în curând de domeniul trecutului", speră guvernul de coaliție.
Reforma impozitării internaționale a societăților comerciale constă în doi piloni: Primul este locul în care se percepe impozitul și al doilea este cât de ridicat este acesta.
În cazul în care, în viitor, un grup își va transfera profiturile în țări cu fiscalitate redusă, iar o filială va plăti efectiv pentru acestea doar un impozit de 9%, de exemplu, se vor aplica noile norme. În acest caz, țara de origine a societății-mamă are dreptul de a pretinde diferența și, ulterior, de a impozita profiturile din paradisul fiscal cu șase procente. Această măsură este menită să garanteze că toate companiile "își aduc contribuția echitabilă la finanțarea comunității", potrivit Ministerului de Finanțe.
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
Ce a precedat reforma?
În aprilie 2021, secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, care tocmai își preluase funcția la acea vreme, solicitase deja o rată minimă globală de impozitare pentru companii- deși aceasta era încă stabilită la 21%. "Împreună, cu un impozit minim global, ne putem asigura că economia globală prosperă pe baza unor condiții de concurență echitabile în ceea ce privește impozitarea corporațiilor multinaționale", a declarat Yellen într-un discurs rostit în cadrul Consiliului pentru afaceri globale. în vara anului următor, țările G20 au convenit asupra impozitului minim de 15% propus de OCDE, care a fost aprobat de un total de 138 de țări în octombrie 2021. După luni de negocieri și după un blocaj temporar din partea Ungariei, țările din Uniunea Europeană (UE) au convenit în cele din urmă asupra unei implementări standardizate la sfârșitul anului trecut. Prin urmare, cel de-al doilea pilon al reformei a fost consacrat juridic în UE și trebuie transpus în legislația națională până la sfârșitul anului 2023. Bundestagul a făcut acest lucru pentru Germania astăzi, după ce guvernul a prezentat un prim proiect de lege în luna august.
Potrivit unor informații anterioare, OCDE se așteaptă ca cel de-al doilea pilon să genereze venituri suplimentare în valoare totală de aproximativ 150 de miliarde de dolari pe an. În ceea ce privește distribuirea drepturilor de impozitare, ale cărei detalii sunt încă în curs de elaborare, se așteaptă ca statele de pe piață să primească peste 125 de miliarde de dolari în plus pe an. În ceea ce privește Uniunea Europeană, Observatorul Fiscal al UE preconizează venituri fiscale suplimentare de aproape 50 de miliarde de euro: "Estimăm că 200 de miliarde de euro vor intra în visteria comunității internaționale", a declarat Achim Pross, care a fost invitat ca reprezentant al OCDE la o reuniune a Comisiei pentru finanțe la jumătatea lunii octombrie. O sumă remarcabilă revine, de asemenea, Germaniei.
Citește și: Reforma reformei- Cum se schimba Polonia dupa alegeri?
Citește și: Cutremur vineri seară în România. Ce magnitudine a avut și unde s-a resimțit