Pașaportul temporar poate fi o variantă pentru persoanele care își doresc să plece rapid din țară, dar nu au un astfel de document la momentul actual. Pașaportul temporar se eliberează într-un timp mai scurt decât pașaportul simplu electronic. Iată când poate fi obținut un pașaport temporar, în cât timp, dar și ce acte sunt necesare.
Când poți obține un pașaport temporar
Pașaportul simplu temporar se eliberează acelor persoane care au nevoie urgență de acest document pentru a călători și care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege. Pașaportul temporar poate fi eliberat atât de autorităţile competente din ţară, cât și de misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României din străinătate, în cazul în care situația o impune.
Pentru a obține un pașaport temporar, solicitantul trebuie să prezinte un CNP care să fie înscris în certificatele de stare civilă românești.
a) pentru persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un paşaport simplu electronic;
b) în cazul în care titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care
c) când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
d) când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi declară că trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
e) când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte prevăzut la art. 17 din Legea nr. 248/2005;
f) pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat;
g) în situaţii obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.
Lista actelor necesare pentru obținerea unui pașaport temporar în 2022
Există o serie de documente care trebuie depuse la Direcția Generală de Pașapoarte pentru a obține pașaportul temporar în 2022. Aceste acte diferă în funcție de persoana care solicită pașaportul temporar, conform informațiilor prezentate pe site-ul pasapoarte.mai.gov.ro:
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Acte pașaport temporar persoane majore cu domiciliul în România
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Acte pașaport temporar minori care nu au împlinit 14 ani și au domiciliul în România
- Certificatul de naştere al minorului, în original.
- Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele minorului.
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
- 2 fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situaţiile în care acesta nu este prezent la depunerea cererii.
În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu temporar este formulată de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
- Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte pentru eliberarea pașaportului sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului.
- Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
- Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
- Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.
- Documentele emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale (însoțite, după caz, de o traducere legalizată) sau, după caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicală română (însoțite, după caz, de o traducere autorizată), din care să rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.
Acte pașaport temporar minori care au împlinit 14 ani și au domiciliul în România
- Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
- Certificatul de naştere al minorului, în original.
- declaraţii de acord pentru eliberarea paşaportului simplu temporar date de ambii părinţi/un singur părinte/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
- Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
În situaţia în care cererea este formulată cu acordul pentru eliberarea paşaportului simplu temporar dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie să fie însoţită, după caz, şi de:
- Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului.
- Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte.
- Actul de deces al celuilalt părinte, în original.
- Documentele emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale (însoțite, după caz, de o traducere legalizată) sau, după caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicală română (însoțite, după caz, de o traducere autorizată), din care să rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.
În cât timp se eliberează pașaportul temporar
Pașaportul temporar se eliberează într-un interval de timp mai scurt decât pașaportul simplu electronic. De obicei, acesta se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Acest pașaport are o valabilitate de un an, indiferent că este vorba despre adulți sau minori. Valabilitatea pașaportului simplu temporar nu poate fi prelungită.
În ceea ce privește taxa pe care trebuie să o achite cei care vor să obțină un pașaport simplu temporar, aceasta are o valoare fixă, de 96 de lei, indiferent de vârstă.
Cei care solicită un pașaport temporar trebuie să verifice, înainte de călătorie, condițiile de obținere a vizei și de intrare în țara în care vor folosi pașaportul. Există țări care pot refuza intrarea pe teritoriul lor a persoanelor care posedă pașaport temporar.
Citeste si: Schimbarea buletinului în 2022. Ce acte sunt necesare pentru un nou buletin