Din 2035 mașinile noi pe benzină, motorină şi hibride vor fi interzise, potrivit unui proiect aprobat de Consiliul Uniunii Europene.
Mașinile noi pe benzină, motorină şi hibride vor fi interzise
Consiliul UE a aprobat marți, 28 martie, proiectul privind interzicerea motoarelor pe benzină, motorină şi hibride începând din 2035. Excepție vor face mașinile care folosesc combustibili sintetici.
Polonia a votat împotriva acestei măsuri, iar România, Italia și Bulgaria s-au abținut de la vot.
În UE se va interzice fabricarea mașinilor care emit particule poluante
Începând din anul 2035, în UE nu vor mai fi fabricate autoturisme şi autoutilitare care emit particule poluante. Vor putea fi fabricate motoare electrice, inclusiv prin tehnologii cu hidrogen, dar şi motoare cu ardere internă, utilizând doar combustibili sintetici ecologici.
Polonia singura țară care a votat împotriva
Polonia a fost singura țară care a votat împotriva măsurii. Între timp, Italia, România şi Bulgaria s-au abținut de la vot. Amintim că Italia exprimase obiecții în ședința de luni. Totuși, acestea nu s-au concretizat marți.
Ministrul italian al Mediului de Afaceri, Adolfo Urso, a subliniat faptul că UE a fost nevoită să admită că motorul electric nu este singura soluție
„Sper că va exista o comparație la nivel științific privind impactul carburanților sintetici şi al biocombustibililor şi sper că vor fi calibrate avantajele tehnologiilor din punctul de vedere al întregului ciclu de producție. În orice caz, este important că Europa a luat act de faptul că motorul electric nu este singura soluție, sunt convins că admiterea acestui lucru va conduce în timp la neutralitate tehnologică”, a declarat acesta.
Ministerul Transporturilor din Germania a fost de acord cu propunerea UE care permite vânzarea mașinilor echipate cu motoare cu combustie, care folosesc exclusiv combustibili sintetici.
Acesta a spus că: „Vrem ca mașinile care folosesc combustibili prietenoși cu mediul să poată fi înmatriculate în viitor”.
De asemenea, Oliver Blume, directorul general al Porsche, a declarat că Berlinul „are o poziție adecvată”, încercând să se asigure că pot fi utilizați combustibilii sintetici la noile mașini cu motoare pe combustie după 2035.
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
Statul le oferă românilor care dețin un autoturism mai vechi de 15 ani 3.000 de lei
Persoanele care dețin un autoturism mai vechi de 15 ani vor putea primi o sumă de bani pentru a-și casa mașina. Astfel că, din luna martie s-a dat startul programului „Rabla local”, prin care pot fi casate mașini mai vechi de 15 ani fără a avea obligația de a achiziționa una nouă. Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, care a precizat că în acest an programul va beneficia de o alocare bugetară de 240 milioane de lei.
Tanczos Barna a declarat că: ”Programul Rabla Local are o finanțare de 240 de milioane de lei și va permite scoaterea din circulație a în jur de 100.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani. Noi vom vira în contul primăriilor 80% din valoarea sumei, adică 2400 de lei care se vor asigura din fondurile AFM.
Citește și: Programul Rabla 2023: Ministerul Mediului vrea să aducă mai multe modificări programelor Rabla
Suma de 600 de lei o să fie contribuția primăriei, iar 3000 de lei va fi prima care va fi încasată de cel care casează un autoturism mai vechi de 15 ani.
Vom stabili un număr maxim de beneficiari la nivel de UAT în funcție de populația fiecărei comune, oraș, vom face o defalcare matematică a numărului de 100.000 de autoturisme la nivelul fiecărui județ şi UAT și vom porni programul în cursul lunii martie, așa am stabilit cu autoritățile locale reprezentate de asociațiile municipiilor, orașelor și comunelor”.
Ce condiții trebuie să îndepliniți?
Mașina care urmează să fie casată trebuie să fie înregistrată în evidențele primăriei, să aibă, la data solicitării, o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației și să aibă o normă de poluare Euro 3 sau mai mică.
De asemenea, vehiculul trebuie să conțină componente esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).
Care sunt actele necesare pentru aprobare
a) cererea de finanțare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, completată prin tehnoredactare;
b) împuternicire notarială, prin care persoana care va semna cererea de finanțare este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
c) actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului;
d) documentul doveditor al deschiderii de către solicitant, la Trezoreria Statului, a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu. Contul va avea cod/indicator bugetar „21.43.02.20 – alte subvenții primite de la administrația centrală pentru finanțarea unor activități“.
Sursă: capital.ro