Datorită digitalizării, tot mai multe mașini din companii sunt conectate în rețea între ele. Pericolul atacurilor cibernetice este mare, iar cercetătorii caută contramăsuri.
O cameră plină de ecrane, cabluri și cutii mici, abia mai mari decât o cutie de prânz. Cutiile controlează liniile de asamblare, ascensoarele, roboții- o țintă pentru hackerii informatici. Patru oameni stau aici, în laborator, și încearcă să afle exact unde se află pericolele.
Partea întunecată a puterii
Înființată în 2017 sub patronajul ministrului de interne bavarez Joachim Herrmann (CSU), aceasta își propune să ajute companiile să se protejeze împotriva atacurilor cibernetice. "Ne pricepem să pătrundem în partea întunecată a puterii", spune directorul, profesorul Dominik Merli.
Această "parte întunecată" este extrem de activă. Biroul Federal pentru Securitatea Informației (BSI) raportează 15 milioane de programe malware noi într-un an. Potrivit asociației industriei IT Bitkom, companiile germane au suferit daune de 220 de miliarde de euro din partea hackerilor în 2020.
Modelul unei linii de producție de la Institutul Augsburg ilustrează modul în care se realizează astfel de sume: linii de asamblare, brațe de prindere, un robot care se conduce singur- totul funcționează în mod complet automat.
Dacă se oprește doar o singură componentă, nimic nu mai funcționează. Digitalizarea sporește pericolul. "Din ce în ce mai multe mașini sunt conectate la rețele, dar acestea nu sunt neapărat proiectate pentru acest lucru", explică asistentul de cercetare Thomas Hanka. El și colegii săi folosesc modele pentru a cerceta vulnerabilitățile de securitate care altfel ar putea trece neobservate."Nu ne va lovi"
O placă de circuite se află pe un birou. Locul său este într-o cutie care controlează accesul de la distanță la mașini. Rezultatul cercetării: hackerii pot ocoli cu ușurință mecanismele de securitate. Un stick USB este suficient pentru a manipula producția într-un timp scurt- posibil chiar nedetectat.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
De exemplu, mașinile ar putea fi vopsite incorect în fabrici, aeronavele ar putea fi sudate incorect sau chiar angajații ar putea fi răniți. Dar, potrivit profesorului Merli, măsurile de precauție împotriva atacurilor cibernetice costă uneori foarte mult, nu generează profit direct și protejează împotriva unor pericole a căror probabilitate de apariție nu poate fi numită cu precizie. De asemenea, el spune: "Multe companii încă mai cred că nu ne va afecta.
Aproape nimeni nu vorbește despre asta
Cu toate acestea, conform sondajului Bitkom, aproape nouă din zece companii au fost deja afectate. Cele 79 de Camere de Comerț și Industrie germane (IHK) încă se luptă cu consecințele unui atac cibernetic. La începutul lunii august, furnizorul de servicii IT al asociației a deconectat toate camerele de la internet, deoarece a detectat probleme. Aproape un sfert de an mai târziu, încă se spunea că sistemele sunt puse la punct treptat. Cu toate acestea, o mare parte din aplicații sunt din nou disponibile. Potrivit furnizorului de servicii, modul de operare al hackerilor "indică un atac în scop de spionaj sau sabotaj".
Atacurile cibernetice au devenit cunoscute și în multe alte companii, dar puțini manageri vor să vorbească despre ele în mod public. Nu se știe cine a atacat, cum au fost rezolvate problemele și dacă au circulat bani de șantaj în cea mai mare parte.
Companiile se tem pentru reputația lor
Poliția indică un număr mare de cazuri neraportate. Biroul poliției criminale bavareze (LKA) scrie într-un raport de situație că, uneori, companiile afectate nu le raportează pentru că se tem pentru reputația lor. Anul trecut, autoritatea a înregistrat 15.344 de cazuri. Rata de lichidare: 27,2%. LKA nu vede o creștere a numărului de atacuri ca urmare a războiului din Ucraina. BSI ajunge la aceeași concluzie în noul său raport de situație pentru întreaga Germanie.
"Numărul de atacuri a fost oricum foarte mare în ultimii ani", spune Merli. El descrie cât de diferită poate fi motivația pentru acest lucru. O fermă ar putea fi atacată de activiștii pentru climă, iar mașinile ar putea fi în vizorul scenei tuning.
Chiar și cafenelele pot fi afectate. Pentru că până și aparatele de cafea comerciale moderne sunt conectate în rețea. Cei care vor să facă rău oamenilor ar putea declanșa jetul de abur al spumatorului de lapte, explică asistentul de cercetare Florian Fischer. "Sau chiar mai rău intenționat: aparatele cu detartraj automat ar putea avea detartrant amestecat în fiecare ceașcă."
Citește și: Monitoare PC: Afla cele mai importante aspecte de luat in considerare!
Citește și: Poate Africa să se fie centrul pentru energie regenerabila in viitor?
Citește și: 5 Sfaturi de securitate online pentru a evita sa fii hackuit!