Infracționalitatea în Rândul Tinerilor: Cum Abordează Liceele din Capitală Fenomenul Violent și Excesul de Autoritate?

Autor: Bogdan Frațilă

Infracționalitatea în Rândul Tinerilor: Cum Abordează Liceele din Capitală Fenomenul Violent și Excesul de Autoritate?

Sursa: PixaBay

Infracționalitatea în rândul tinerilor din București a devenit o problemă complexă și îngrijorătoare în ultimii ani.

Infracționalitatea în rândul tinerilor din București a devenit o problemă complexă și îngrijorătoare în ultimii ani. Fenomenele violente, implicarea în activități ilegale, cum ar fi furturile, vandalismul sau traficul de droguri, și comportamentele deviante, adesea provocate de presiunea grupului sau de influențe externe, reprezintă provocări serioase pentru unitățile de învățământ din capitală. Pe de altă parte, măsurile luate de unele instituții pentru a controla aceste comportamente pot genera exces de autoritate și, uneori, contribuie la amplificarea problemelor.

Cum gestionează liceele din București fenomenul violenței și infracționalității în rândul tinerilor? Ce măsuri sunt adoptate pentru a preveni și combate comportamentele infracționale? Acest articol își propune să ofere o perspectivă asupra situației actuale și să exploreze posibile soluții pentru a crea un mediu educațional mai sigur și mai echitabil.

Dimensiunea Fenomenului: Infracționalitatea în Rândul Liceenilor

Potrivit unor studii și rapoarte recente, infracționalitatea în rândul tinerilor a crescut semnificativ în ultimii ani, fiind influențată de mai mulți factori, cum ar fi lipsa unui suport familial adecvat, abandonul școlar, influențele negative ale grupurilor de

prieteni și, nu în ultimul rând, accesul facil la substanțe interzise. Cazurile de furturi, acte de vandalism, consum și trafic de droguri, dar și implicarea în conflicte violente, sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă multe licee din capitală.

Deși majoritatea elevilor care ajung să comită astfel de acte provin din medii vulnerabile sau disfuncționale, există și cazuri în care tineri din familii bine educate și cu resurse financiare suficiente sunt atrași în activități infracționale, de multe ori din dorința de a experimenta sau de a fi acceptați de anumite grupuri.

Aceste comportamente nu doar că pun în pericol siguranța colegilor și a personalului școlar, dar pot avea consecințe legale și sociale de lungă durată pentru tinerii implicați.

Cauzele Comportamentelor Infracționale în Liceele din București

Pentru a înțelege mai bine fenomenul infracționalității în rândul tinerilor din București, este important să identificăm principalele cauze ale acestor comportamente. Printre factorii principali se numără:

Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii

Citește și: Ce declarații a făcut Ștefan Stan despre fosta lui soție. Cum va proceda atunci când mama copiilor lui își va reface viața: „Am stabilit amândoi așa.”

  1. Influențele Grupului de Prieteni
    Mulți adolescenți sunt influențați de grupurile de prieteni și se lasă atrași în comportamente deviante din dorința de a se integra sau de a demonstra că sunt „puternici” și „cool”. Acest fenomen este întâlnit în special în cartierele din afara centrului orașului, unde există deja grupuri de tineri cu antecedente infracționale.

  2. Presiunea Socială și Mediul Familial
    Tinerii care provin din familii disfuncționale, unde lipsa supravegherii, conflictele sau abuzurile sunt frecvente, sunt mai predispuși să dezvolte comportamente infracționale.

    Lipsa de afecțiune, de îndrumare și de susținere emoțională îi poate determina pe aceștia să caute validare și sprijin în afara familiei, uneori în cercuri periculoase.

  3. Abandonul Școlar și Lipsa de Perspectivă
    Elevii care își pierd interesul față de școală și încep să absenteze frecvent sunt mai predispuși să dezvolte comportamente infracționale. Lipsa de perspectivă, sentimentul că școala nu le oferă oportunități reale sau că nu sunt înțeleși de profesori și colegi îi poate împinge pe tineri să caute alte forme de „afirmare” sau „scăpare” prin implicarea în activități ilegale.

  4. Consumul de Droguri și Alte Substanțe Interzise
    Consumul de droguri poate duce la comportamente infracționale, cum ar fi furtul pentru a obține bani necesari procurării de substanțe. În multe cazuri, tinerii care consumă droguri sunt implicați și în trafic, fie ca distribuitori, fie ca intermediari, ceea ce le pune în pericol nu doar sănătatea, ci și viitorul.

Cum Abordează Liceele din Capitală Fenomenul Violent și Infracționalitatea?

Liceele din București au început să adopte măsuri pentru a combate fenomenul infracționalității în rândul tinerilor, dar abordările variază de la o instituție la alta, iar în unele cazuri, măsurile luate generează controverse legate de excesul de autoritate. Iată câteva dintre strategiile utilizate:

  1. Întărirea Supravegherii și Securității în Școli

Multe licee din capitală au implementat măsuri stricte de securitate, cum ar fi instalarea de camere de supraveghere, angajarea de paznici și monitorizarea intrărilor și ieșirilor din școală. Deși aceste măsuri au scopul de a preveni accesul neautorizat al persoanelor din afara școlii și de a descuraja comportamentele violente, ele pot crea un sentiment de supraveghere constantă pentru elevi, ceea ce poate afecta negativ atmosfera educațională.

De asemenea, în anumite cazuri, elevii simt că sunt tratați ca potențiali infractori, iar controalele excesive (cum ar fi verificarea genților sau a buzunarelor) pot genera un sentiment de frustrare și neîncredere în sistem.

  1. Programe de Consiliere și Suport Psihologic

O altă abordare importantă este oferirea de suport psihologic și consiliere pentru elevii cu comportamente de risc. Mulți consilieri școlari colaborează cu profesori și părinți pentru a identifica tinerii vulnerabili și pentru a le oferi sprijinul necesar. Consilierea poate include sesiuni de terapie, activități de dezvoltare a abilităților de comunicare și gestionare a emoțiilor, dar și sesiuni de informare despre riscurile asociate comportamentelor infracționale.

De asemenea, unele licee colaborează cu organizații non-guvernamentale și cu poliția pentru a desfășura campanii de prevenire și informare în rândul elevilor. Aceste campanii abordează teme precum pericolele consumului de droguri, violența de grup și consecințele legale ale infracțiunilor comise de minori.

  1. Promovarea Activităților Extrașcolare și a Mediului Incluziv

Promovarea activităților extrașcolare și crearea unui mediu incluziv sunt alte modalități prin care liceele din București încearcă să reducă riscul comportamentelor infracționale. Atelierele de artă, cluburile sportive, echipele de teatru sau dezbaterile pot ajuta elevii să își dezvolte încrederea în sine și să formeze relații pozitive, evitând astfel implicarea în activități periculoase.

De asemenea, un mediu incluziv, în care elevii sunt încurajați să vorbească deschis despre problemele lor și în care se simt respectați și susținuți, poate reduce semnificativ riscul de violență și infracționalitate.

  1. Implicarea Poliției și a Jandarmeriei în Proiecte Educaționale

Liceele din București colaborează frecvent cu poliția locală și jandarmeria pentru a organiza sesiuni de informare și pentru a răspunde incidentelor de violență. Patrulările regulate în jurul școlilor și prezența unui ofițer de poliție în apropierea liceelor pot ajuta la descurajarea comportamentelor infracționale.

Cu toate acestea, implicarea autorităților poate genera, uneori, o atmosferă de tensiune, mai ales dacă intervențiile sunt percepute ca fiind prea agresive sau dacă sancțiunile aplicate elevilor nu sunt proporționale cu faptele comise.

Soluții pentru Reducerea Infracționalității și Crearea unui Mediu Sănătos în Școli

Combaterea infracționalității în rândul tinerilor necesită o abordare cuprinzătoare și echilibrată, care să includă măsuri de prevenție, intervenție și suport. Iată câteva soluții care ar putea contribui la reducerea fenomenului:

  • Educație pentru Prevenirea Violenței și a Comportamentelor Deviate
    Liceele ar trebui să includă în curriculum sesiuni de educație pentru prevenirea violenței, gestionarea emoțiilor și formarea unui comportament etic. Elevii trebuie să fie informați despre consecințele legale ale comportamentelor infracționale și să învețe metode de a-și rezolva conflictele într-un mod pașnic.

  • Implicarea Comunității și a Părinților
    Părinții și comunitatea joacă un rol esențial în prevenirea comportamentelor infracționale. Implicarea activă a părinților în viața școlară și în activitățile copiilor lor, precum și colaborarea cu profesorii și consilierii școlari pot ajuta la identificarea și soluționarea problemelor înainte ca acestea să escaladeze.

  • Crearea unui Mediu Școlar Incluziv și de Suport
    Școlile trebuie să promoveze un mediu în care toți elevii se simt respectați și în siguranță. Activitățile de team-building, discuțiile deschise și sesiuni de consiliere pot contribui la reducerea tensiunilor și la crearea unui climat educațional sănătos.

Concluzie

Infracționalitatea în rândul tinerilor din liceele bucureștene este o problemă complexă, care necesită o abordare echilibrată și colaborativă între școli, părinți și autorități. Prin implementarea unor măsuri adecvate de prevenție, educație și suport, putem contribui la crearea unui mediu educațional mai sigur și mai echitabil, în care elevii să se dezvolte armonios și să evite implicarea în comportamente infracționale care le-ar putea afecta negativ viitorul.

Citește și: Consumul de Droguri și Alte Comportamente de Risc în Liceele din București: Semnale de Alarmă

 


Robi pare că își dorește o relație cu Teodora, însă aceasta nu este atât de hotărâtă, iar sfaturile celor apropiați au făcut-o să păstreze distanța față de concurentul de la „Casa iubirii”.