Inteligența artificială vine la locul de muncă. Este Europa pregătită?

Author: Bogdan Frațilă

În timp ce instrumentele de inteligență artificială au fost implementate de ceva vreme în economia de tip gigant, acestea pătrund rapid și în alte sectoare!

Sursa: PixaBay

În timp ce instrumentele de inteligență artificială au fost implementate de ceva vreme în economia de tip gigant, acestea pătrund rapid și în alte sectoare!

În timp ce instrumentele de inteligență artificială au fost implementate de ceva vreme în economia de tip gigant, acestea pătrund rapid și în alte sectoare. Ce înseamnă acest lucru pentru locul de muncă?
Renan Rodrigues lucra ca șofer de livrare de alimente la compania elvețiană Smood de aproximativ un an și jumătate când "robotul" a preluat conducerea. Iată cum descrie acest bărbat de 33 de ani programul bazat pe algoritmi care a alocat livrările și turele pentru el și colegii săi.

Smood folosea un astfel de software de când a început să lucreze acolo, în 2020, a declarat Rodrigues. Dar, potrivit acestuia, la un moment dat, "robotul" a devenit în întregime responsabil pentru planificarea zilei sale de lucru, iar apelarea la managerii umani nu a mai fost posibilă.
Scopul "robotului" era să organizeze livrările în cel mai eficient mod posibil. Din punctul de vedere al angajatorului său, Rodrigues este sigur că a funcționat.

Când a început la Smood, în micul oraș elvețian Yverdon-Les-Bains, era obișnuit să se facă în jur de două livrări pe oră, a spus el. Până când a plecat, erau mai mult de patru sau cinci.
"Am înțeles rapid că ar fi un dezastru la nivel uman", a spus Rodrigues. El a văzut cum "robotul" îi punea pe angajați unii împotriva altora. Șoferii cei mai rapizi și mai performanți primeau mai multe livrări, a susținut el. În cele din urmă, a spus el, s-a trezit că primea mai puțină muncă. Contractul său cu zero ore nu i-a garantat un număr minim de ore de lucru sau un salariu lunar fix și i-a fost greu să își anticipeze veniturile.
"Pentru mine, cea mai rea parte a fost să mi se spună că am un cronometru care funcționează în orice moment, oră și loc, când sunt deja urmărit de sisteme GPS, pentru viteza mea etc.",
a spus el. Aceasta a creat ceea ce el a numit "stres social". În loc să salute un restaurator atunci când lua o masă, el îi lătra să se grăbească, intrând și ieșind în fugă. "Este trist la nivel uman".

În timp ce instrumentele de inteligență artificială au fost implementate de ceva vreme în economia de tip gigant, acestea pătrund rapid și în alte sectoare!
[Sursa: PixaBay]

Reglarea de conturi cu roboții

Ceea ce Rodrigues și colegii săi au numit "robotul" este, de asemenea, cunoscut sub numele de management algoritmic, atunci când deciziile la locul de muncă sunt luate în funcție de calcule computerizate, cunoscute sub numele de algoritmi. Este strâns legată de inteligența artificială (AI), care, potrivit Comisiei Europene, "se referă la sistemele care manifestă un comportament inteligent prin analizarea mediului în care se află și care întreprind acțiuni- cu un anumit grad de autonomie- pentru a atinge obiective specifice".
Utilizarea managementului algoritmic este asociată în special cu economia gigant, companii precum Uber și Deliveroo, ai căror lucrători sunt de obicei independenți sau cu contracte de zero ore.
De fapt, instrumentele de inteligență artificială își fac rapid loc în diverse sectoare ale economiei. Pentru posturile de birou cu gulere albe, acestea pot fi implementate în recrutare sau pentru a urmări performanța. Un sondaj realizat în 2022 de către firma de consultanță în domeniul serviciilor profesionale PwC în rândul a 1.000 de companii a constatat că între o șesime și un sfert dintre acestea au utilizat IA în recrutarea sau păstrarea angajaților în ultimele 12 luni. În rândul companiilor care erau cele mai avansate în utilizarea IA, aproximativ 40% o folosiseră pentru a îmbunătăți experiența angajaților și dobândirea de competențe sau pentru a crește productivitatea.
Companiile pot utiliza datele despre angajați sau candidați într-o varietate de moduri, după cum a evidențiat un raport publicat anul trecut de OpenMind, o inițiativă non-profit a băncii spaniole BBVA. "Profesioniștii din domeniul resurselor umane iau decizii în ceea ce privește recrutarea, adică pe cine să angajeze; în evaluarea lucrătorilor și în considerațiile legate de promovare; pentru a identifica momentul în care este probabil ca oamenii să își părăsească locul de muncă și pentru a selecta viitorii lideri. Analizele de personal sunt, de asemenea, utilizate pentru a gestiona performanța lucrătorilor."

În timp ce instrumentele de inteligență artificială au fost implementate de ceva vreme în economia de tip gigant, acestea pătrund rapid și în alte sectoare!
[Sursa: PixaBay]

Modificări juridice în curs de realizare

În Uniunea Europeană, sunt în curs de elaborare două acte legislative cheie la nivelul întregului bloc, care ar trebui să afecteze modul în care IA este implementată la locul de muncă. Comisia Europeană a subliniat că, în general, IA poate fi benefică pentru cetățeni și întreprinderi, dar că prezintă, de asemenea, un risc pentru drepturile fundamentale.
În conformitate cu legea propusă privind IA, ocuparea forței de muncă, gestionarea lucrătorilor și accesul la activități independente sunt menționate în mod specific ca utilizări cu risc ridicat. Pentru producătorii și cumpărătorii de astfel de instrumente de inteligență artificială, legea ar trebui să prevadă obligații specifice înainte ca produsele să ajungă pe piață, în principal o evaluare a conformității.
Acest test ar examina, printre altele, calitatea seturilor de date utilizate pentru a antrena sistemele de IA (sistemele slab antrenate pot produce rezultate părtinitoare), dispozițiile privind transparența pentru cumpărători și nivelurile de supraveghere umană. De asemenea, dezvoltatorii de inteligență artificială ar avea obligații de monitorizare odată ce un produs ajunge pe piață.
Din perspectiva lucrătorilor, ceea ce nu face legislația privind IA este să reglementeze în mod specific modul în care aceasta poate fi utilizată de către șeful tău, potrivit lui Aida Ponce Del Castillo de la Institutul European al Sindicatelor. "Este o oportunitate ratată", a declarat cercetătoarea. Obligațiile cad în sarcina vânzătorilor de tehnologie. Anumite tehnologii sunt interzise în mod categoric în cadrul legii privind inteligența artificială- cum ar fi sistemul de "scor social" asociat cu guvernul chinez- dar acest lucru nu are implicații uriașe la locul de muncă.

Citește și: Ce este ChatGPT? Acest robot poate face lucruri incredibile in 2023!

Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii

Citește și: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei

Citește și: Smartphone, TV, PC, Inteligenta artificiala- cum vor arata in 2023?

Citește și: Top 5 cele mai așteptate telefoane din 2023!