Decizia Rusiei de a interzice exporturile de motorină către majoritatea țărilor nu ar fi putut veni într-un moment mai prost pentru Europa.
Uniunea Europeană a oprit importurile maritime rusești de combustibil la începutul acestui an, ca parte a sancțiunilor impuse Moscovei din cauza invaziei pe scară largă a Rusiei în Ucraina. Dar UE are în continuare nevoie de un flux constant de motorină rusească pe piețele globale pentru a menține prețurile stabile.
Guvernul rus a anunțat joi restricțiile- care se aplică, de asemenea, benzinei- spunând că acestea au ca scop stabilizarea prețurilor interne ale carburanților. Restricțiile vor rămâne în vigoare atâta timp cât guvernul consideră necesar, a relatat vineri Reuters, citând un purtător de cuvânt al Kremlinului.
Motorina este calul de bătaie economic al Europei, alimentând majoritatea camioanelor și camioanelor care transportă mărfuri și materii prime pe continent.
Acțiunile Moscovei implică și o amenințare economică mai amplă- o posibilă creștere a inflației. Prețurile la energie au crescut deja brusc în ultimele săptămâni, deoarece Rusia și Arabia Saudită au promis că vor continua să restricționeze aprovizionarea cu țiței până la sfârșitul anului.
Rusia este cel mai mare exportator de motorină din lume, reprezentând peste 13% din oferta globală până în prezent în acest an, potrivit firmei de date Vortexa.
De la introducerea interdicției de import din partea UE, în ianuarie, Moscova a găsit noi cumpărători pentru barilul său în America de Sud, Orientul Mijlociu și Africa de Nord. Analiștii avertizează că o restrângere a ofertei ar putea intensifica concurența globală pentru acest combustibil în lunile următoare, ceea ce ar putea duce la creșterea prețurilor peste tot, inclusiv în Europa.
Piețe mai restrânse, prețuri mai mari
Prețurile cu ridicata pentru motorina europeană au urcat joi cu 5%, în urma anunțului privind restricțiile de export ale Rusiei, pentru a închide la 1.020 de dolari pe tona metrică, arată datele Rystad Energy. Prețurile au scăzut din nou pentru a se tranzacționa în jurul valorii de 990 de dolari vineri după-amiază, încă peste nivelul de dinaintea știrii.
"Sincronizarea este foarte, foarte proastă", a declarat pentru CNN Jorge León, un vicepreședinte senior la Rystad Energy.
"Există multă cerere de motorină pentru construcții, agricultură și producție, care se intensifică în al patrulea trimestru al anului", a adăugat el. Cu toate acestea, noii clienți ai Rusiei din afara Europei sunt cei care vor fi cei mai afectați de interdicție.
Pamela Munger, analist senior de piață la Vortexa, a declarat pentru CNN că Turcia a luat "volume uriașe" de motorină rusească de la începutul anului.
Înainte ca Europa să impună interdicția de import, Rusia a furnizat 40% din motorina țării. În ultimele nouă luni, a spus ea, această cotă a crescut la 80%.
Interdicția impusă de Kremlin nu are "prea mult sens" pentru Rusia din punct de vedere economic, a spus ea, având în vedere statutul său de cel mai mare furnizor mondial.
"De ce ai interzice ceea ce îți aduce atât de multe venituri?", a spus ea.
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
Cea mai recentă salvă energetică a Rusiei?
Unii analiști spun că această mișcare ar putea fi cel mai recent exemplu de înarmare a Moscovei în ceea ce privește exporturile sale de energie ca represalii la sancțiunile occidentale.
Henning Gloystein, director la Eurasia Group, remarcă faptul că limitele de export au venit "aproape exact" înainte de sezonul de încălzire din Europa. În timp ce există dovezi ale penuriei de combustibil în interiorul Rusiei, Gloystein spune că se străduiește "să creadă că este vorba de o coincidență sau de o problemă pur internă".
"Nu este o surpriză faptul că Rusia face un alt efort pentru a provoca dureri economice Occidentului în apropierea iernii", a declarat el pentru CNN.
Cu toate acestea, Gloystein se așteaptă ca pagubele pentru Europa să fie "mult mai limitate" decât cele provocate de tăierile operate de Moscova anul trecut la exporturile sale de gaze naturale.
"Având în vedere că Europa a avut la dispoziție un an și jumătate pentru a se adapta la amenințările Rusiei și la reducerile de aprovizionare, riscul de penurie de energie în această iarnă sunt foarte scăzute", a spus el.
Însă creșterea prețurilor la motorină coincide cu o revenire a prețurilor la țiței, alimentând temerile că inflația ar putea crește din nou în Europa și în Statele Unite chiar în momentul în care a început să înregistreze scăderi semnificative.
Prețul țițeiului Brent, de referință la nivel mondial, a crescut cu 30% de la minimul înregistrat la sfârșitul lunii iunie, în principal pe fondul reducerilor de producție ale Arabiei Saudite și Rusiei.
"Vedem luminița de la capătul tunelului, vedem cum inflația scade treptat", a declarat León de la Rystad Energy.
"Dacă va exista o creștere a motorinei, care este folosită pe scară largă în Europa, acest lucru va însemna o alimentare suplimentară a inflației în lunile următoare".
Citește și: Sonda aduce o rocă de asteroid pe Pământ
Citește și: Vrei să locuiești la Londra sau la New York? Mult noroc dacă sunteți chiriaș!
Citește și: Soldați ruși uciși în Nagorno-Karabah!