În contextul recentelor modificări legislative în domeniul rutier din România, conducătorii de biciclete și trotinete electrice sunt acum obligați să se supună testării pentru consumul de alcool și substanțe psihoactive. Aceste schimbări, care intră în vigoare din 9 iulie, reflectă o încercare de a întări siguranța în trafic și de a reduce riscurile asociate comportamentelor nesigure în utilizarea vehiculelor alternative.
Apar noi modificări în Legislația rutieră din 9 iulie 2024
Potrivit avocatnet.ro, legislația rutieră din România a suferit recent modificări semnificative, aducând în atenție responsabilitatea tot mai mare a conducătorilor de biciclete și trotinete electrice în ceea ce privește consumul de alcool și substanțe psihoactive în timpul conducerii. Aceste schimbări, care au intrat în vigoare începând cu 9 iulie, vizează să întărească regulile existente și să adauge noi măsuri pentru prevenirea accidentelor și asigurarea unei siguranțe rutiere sporite.
O nouă prevedere a fost introdusă prin Ordonanța de Urgență nr. 84 din 2024, modificând astfel Codul rutier pentru a include obligativitatea bicicliștilor și conducătorilor de trotinete de a se supune testării privind consumul de alcool sau substanțe psihoactive. Refuzul de a coopera în acest sens este acum sancționat ca o contravenție separată, evidențiind importanța respectării regulilor și a prevenirii riscurilor asociate consumului de substanțe în timpul conducerii.
Citește și: Începând cu luna iulie, șoferii urmează să fie anunțați prin SMS când le expiră permisul de conducere
Ce amenzi riscă conducătorii de biciclete și trotinete dacă nu se supun noilor reguli?
Înainte de această modificare, legislația prevedea deja sancțiuni pentru bicicliștii și utilizatorii de trotinete care conduceau sub influența alcoolului sau a drogurilor.
Cu toate acestea, noile reguli clarifică și accentuează obligația de a se supune testării atunci când autoritățile solicită acest lucru. Acest cadru legal extins subliniază angajamentul statului în promovarea unei mobilități urbane sigure și responsabile.Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Amenzile aplicabile pentru refuzul de a se supune testării sunt încadrate în clasa a III-a, cu o valoare între 990 și 1.320 lei. Aceste amenzi reflectă gravitatea încălcării și sunt menite să descurajeze comportamentele nesigure în trafic. De asemenea, valoarea punctului de amendă rămâne neschimbată până la finalul anului, fiind stabilită la 165 de lei.
În paralel cu introducerea noilor reglementări, s-a extins și rolul polițiștilor locali în aplicarea sancțiunilor în cazul bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete.
Aceștia au acum atribuții sporite pentru a asigura respectarea regulilor de circulație, inclusiv în ceea ce privește controlul consumului de alcool și substanțe psihoactive în rândul celor care utilizează aceste vehicule.Impactul acestei modificări legislative depășește sfera strict juridică, având un puternic impact social și educațional. Într-o societate în care mobilitatea alternativă devine tot mai frecventă, este crucial să se impună standarde clare de siguranță pentru toți participanții la trafic. Aceste măsuri nu numai că reduc riscul de accidente, dar contribuie și la o conștientizare crescută a responsabilității individuale în utilizarea drumurilor publice.
În concluzie, prin introducerea obligativității testării pentru consumul de alcool și droguri în rândul bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete, legislația rutieră românească reconfirmă angajamentul autorităților față de siguranța și disciplina în trafic. Aceste măsuri nu sunt doar un pas înainte către o mobilitate urbană mai sigură, ci și o demonstrație a priorității naționale pentru protecția cetățenilor pe drumurile publice.