Lumea are nevoie de mașini electrice ieftine, dar nu e asa usor!

Author: Bogdan Frațilă

La mai bine de un secol distanță, construcția de automobile trece printr-o schimbare la fel de seismică.

Sursa: PixaBay

La mai bine de un secol distanță, construcția de automobile trece printr-o schimbare la fel de seismică.

În 1913, linia de asamblare mobilă a lui Henry Ford a transformat construcția de automobile. Inovația revoluționară a lui Ford a redus drastic timpul de asamblare a unei mașini, permițând producția în masă și reducând drastic prețurile vehiculelor.
La mai bine de un secol distanță, construcția de automobile trece printr-o schimbare la fel de seismică. Numai că, de data aceasta, Ford Motor Company (F) se străduiește să recupereze decalajul, în loc să fie lider.


Vehiculele electrice reprezintă o schimbare fundamentală în tehnologiile și procesele de fabricație care au transformat Ford și rivali precum Toyota (TM) și Volkswagen în cele mai mari companii auto de pe planetă.
Constructorii auto consacrați s-au grăbit să se adapteze, cu costuri financiare enorme, dar sunt încă la kilometri în urma Tesla (TSLA) și a unei serii de noi concurenți chinezi, inclusiv BYD și Xpeng (XPEV).
Lumea are nevoie mai mult ca oricând de vehicule electrice la prețuri accesibile, deoarece mașinile electrice vor juca un rol important în reducerea poluării care încălzește planeta.
Dar pot constructorii de automobile din Europa și Statele Unite- unde guvernele plănuiesc deja să interzică sau să limiteze vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel- să le livreze?
"În cele din urmă, unele dintre aceste companii auto care au fost piatra de temelie a modului în care ne-am gândit la mașini în ultimii 100 de ani vor fi o fracțiune din dimensiunea lor în viitor", a declarat Gene Munster, partener manager la Deepwater Asset Management.

Decalajul dintre producătorii auto tradiționali și rivalii mai noi este foarte mare în ceea ce privește vehiculele electrice. În 2022, Tesla a livrat 1,31 milioane de EV-uri cu baterii. BYD și-a triplat vânzările față de anul precedent, ajungând la peste 900.000 (o cifră care urcă la aproape 1,86 milioane dacă sunt incluse vehiculele hibride plug-in).
Prin comparație, Grupul Volkswagen, care include Audi și Porsche, a vândut 572.100 de vehicule electrice cu baterii, în timp ce Stellantis (STLA), care produce Chrysler și Jeep, a ajuns la 288.000.
Toyota, Ford și General Motors (GM) sunt și mai în urmă.
Noii intrați pe piață au un avans tehnologic, iar mărcile chinezești în ascensiune se laudă cu costuri de producție mai mici, ceea ce le permite să practice prețuri mai mici- un avantaj uriaș, având în vedere că prețurile accesibile reprezintă o barieră majoră în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor electrice, potrivit unui sondaj realizat în 2021 de Agenția Internațională pentru Energie (AIE) în rândul companiilor producătoare de vehicule electrice.

Rămânând în urmă

În cursa pentru EV care remodelează industria auto globală, China se află în viteză. Japonia, Coreea de Sud, Europa și Statele Unite- jucătorii dominanți timp de decenii- sunt în urmă.
Între 2015 și 2022, cei mai mari producători auto din lume- Volkswagen, General Motors, Toyota, Stellantis, Honda (HMC), alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, Ford, Hyundai-Kia, Geely, Mercedes-Benz și BMW- și-au văzut cota de vânzări de mașini electrice la nivel mondial scăzând de la peste 55% la 40%, potrivit AIE.


În aceeași perioadă, cota de piață combinată a doar două companii- Tesla și BYD- a urcat de la 20% la peste 30%.
Banca de investiții UBS estimează că, până în 2030, producătorii chinezi de automobile și-ar putea dubla cota de piață globală a vehiculelor electrice, de la 17% la 33%, iar firmele europene vor suferi cea mai mare pierdere de cotă de piață.
"Acei jucători globali cu o expunere mare la China suferă deja din cauza creșterii concurenților locali, în special Volkswagen și General Motors", au scris analiștii băncii într-o notă recentă.
Constructorii auto consacrați cheltuiesc acum sute de miliarde de dolari și își stabilesc obiective ambițioase pentru vânzările de vehicule electrice, pentru a reduce avansul impunător deținut de Tesla și de rivalii chinezi.
Până la sfârșitul lunii septembrie a anului trecut, producătorii de automobile și producătorii de baterii din Statele Unite, Europa și Asia, cu excepția Chinei, au anunțat investiții în valoare de peste 650 de miliarde de dolari până în 2030 în tranziția către vehiculele electrice, inclusiv în instalații de producție și producția de baterii, potrivit Atlas Public Policy, o companie de date și analiză cu sediul în SUA.
Nu este clar dacă aceste investiții vor da roade. "Atunci când [producătorii auto tradiționali] vorbesc despre recuperarea decalajelor față de Tesla sau despre recuperarea decalajelor față de principalii producători auto chinezi, este dificil. Pur și simplu, nu dispun de competențele necesare la nivel intern", a declarat jurnaliștilor Patrick Hummel, analist la UBS, în cadrul unei convorbiri recente.
Planurile de cheltuieli de mai multe miliarde de dolari vin, de asemenea, într-un moment dificil pentru industrie, care s-a confruntat timp de mai mulți ani cu penuria de semiconductori și cu probleme în lanțul de aprovizionare. Vânzările de automobile în general rămân mult sub nivelurile anterioare pandemiei, iar marjele de profit pentru vehiculele electrice în rândul jucătorilor consacrați sunt slabe sau inexistente.

Citește și: Informatii despre pulsul normal in functie de varsta

Avantajul Chinei

Constructorii auto consacrați ar putea deveni și mai puțin competitivi dacă muncitorii în grevă de la Ford, General Motors și Stellantis obțin acorduri salariale mai bune în Statele Unite.
"Va fi din ce în ce mai rău pentru cei trei mari în raport cu Tesla în ceea ce privește costul pe oră al forței de muncă de producție", a declarat Munster.
Dacă producătorii auto din SUA cedează în fața cererilor sindicatelor- care includ creșteri salariale considerabile și garanții de protecție a locurilor de muncă- "strategia EV ar fi, în esență, moartă la sosire", a declarat Dan Ives, analist senior la Wedbush Securities.
Asta deoarece concesiile ar crește costul unui EV mediu cu 3.000-5.000 de dolari. Transmiterea acestor creșteri de costuri către consumatori ar "torpila" viitoarele modele de afaceri ale celor Trei Mari, a adăugat el într-o notă de cercetare.
Deși au nevoie de mai puțină forță de muncă, vehiculele electrice sunt mai scumpe decât cele cu motoare cu combustie, deoarece materiile prime pentru baterii sunt scumpe și greu de obținut. De asemenea, perfecționarea proceselor de fabricație și extinderea producției necesită timp.
Și aici, China are un avantaj. Este de departe cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice din lume și deține o poziție dominantă în ceea ce privește furnizarea și prelucrarea multor componente esențiale necesare pentru fabricarea bateriilor.

Citește și: Bernard Arnault, detinatorul Lous Vuitton si Versace, sub investigatie

Citește și: Papa Francisc numește 21 de cardinali! Ce inseamna acest lucru?

Citește și: Merz îi oferă lui Scholz căutarea în comun a unei soluții pentru imigranti!