Cele mai mari companii de tehnologie din lume trebuie să respecte, începând de vineri, o nouă lege europeană de mare amploare care afectează totul, de la moderarea în social media la publicitatea direcționată și produsele contrafăcute în comerțul electronic- cu posibile efecte de propagare pentru restul lumii.
Măsurile fără precedent ale UE pentru platformele online se vor aplica unor companii precum Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft, Snapchat și TikTok, printre multe altele, reflectând unul dintre cele mai cuprinzătoare și ambițioase eforturi ale factorilor de decizie politică de oriunde pentru a reglementa giganții din domeniul tehnologiei prin intermediul legislației.
Normele urmăresc să abordeze unele dintre cele mai serioase preocupări pe care criticii marilor platforme tehnologice le-au ridicat în ultimii ani, inclusiv răspândirea dezinformării și a dezinformării; posibilele prejudicii aduse sănătății mintale, în special în cazul tinerilor; vizuinele de iepure ale conținutului recomandat algoritmic și lipsa de transparență; și răspândirea de produse ilegale sau false pe piețele virtuale.
Deși Legea privind serviciile digitale (DSA) a Uniunii Europene a fost adoptată anul trecut, companiile au avut până acum timp să se pregătească pentru aplicarea acesteia. Vineri marchează sosirea unui termen cheie de conformare- după care platformele tehnologice cu peste 45 de milioane de utilizatori din UE vor trebui să respecte obligațiile prevăzute în lege.
De asemenea, UE afirmă că legea intenționează "să stabilească condiții de concurență echitabile pentru a promova inovarea, creșterea și competitivitatea atât pe piața unică europeană, cât și la nivel mondial". Acțiunea consolidează poziția de lider a Europei în ceea ce privește verificarea puterii marilor companii de tehnologie din SUA.
Modele întunecate
Pentru toate platformele, nu doar pentru cele mai mari, DSA interzice publicitatea direcționată bazată pe date care vizează copiii, precum și publicitatea direcționată către toți utilizatorii de internet pe baza unor caracteristici protejate, cum ar fi afilierea politică, orientarea sexuală și etnia.
Restricțiile se aplică tuturor tipurilor de reclame online, inclusiv publicității comerciale, publicității politice și publicității tematice. (Unele platforme au introdus deja în ultimii ani restricții privind publicitatea direcționată pe baza caracteristicilor protejate).Legea interzice așa-numitele "modele întunecate" sau utilizarea unor indicii subtile de design care ar putea avea ca scop determinarea consumatorilor să renunțe la datele lor personale sau să ia alte decizii pe care o companie le-ar putea prefera.
De asemenea, legea impune tuturor platformelor online să ofere utilizatorilor modalități de a raporta conținutul și produsele ilegale și de a contesta deciziile de moderare a conținutului. De asemenea, le cere companiilor să își explice termenii și condițiile de utilizare într-un mod accesibil.
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
Platforme mari
Pentru cele mai mari platforme, legea merge mai departe. Companiile desemnate drept platforme online foarte mari sau motoare de căutare online foarte mari vor fi obligate să efectueze evaluări independente ale riscurilor axate, de exemplu, pe modul în care actorii nepotriviți ar putea încerca să le manipuleze platformele sau să le folosească pentru a interveni în alegeri sau pentru a încălca drepturile omului- iar companiile trebuie să acționeze pentru a reduce aceste riscuri. De asemenea, acestea vor trebui să înființeze depozite cu anunțurile pe care le-au difuzat și să permită publicului să le inspecteze.
Doar o mână de companii sunt considerate platforme foarte mari în conformitate cu legea. Dar lista finalizată în aprilie include cele mai puternice companii de tehnologie din lume, iar, pentru aceste firme, încălcările pot fi costisitoare. ASD le permite funcționarilor UE să aplice amenzi în valoare de până la 6% din veniturile anuale globale ale unei platforme foarte mari. Acest lucru ar putea însemna amenzi de miliarde de dolari pentru o companie atât de mare precum Meta, care anul trecut a raportat venituri de peste 116 miliarde de dolari.
Companiile au petrecut luni întregi pregătindu-se pentru acest termen. Încă de luna aceasta, TikTok a lansat un instrument de raportare a conținutului ilegal și a declarat că va oferi utilizatorilor din UE explicații specifice atunci când conținutul lor este eliminat. De asemenea, a declarat că va înceta să mai afișeze reclame pentru adolescenții din Europa pe baza datelor pe care compania le-a colectat despre aceștia, toate acestea pentru a se conforma normelor DSA.
Citește și: Avionul MIlitar de Luptă Modern: Tehnologie, Performanță și Evoluție!
Citește și: Cumpărăturile viitorului și cum tehnologia va revoluționa experiența clienților
Citește și: Utilizarea asistenților virtuali în viața de zi cu zi!