Efortul de a pune capăt vânzării mașinilor cu motoare cu combustie până în 2035 stârnește o acțiune de retorsiune din partea unor țări cheie. Ceea ce ar fi trebuit să fie o aprobare finală fără controverse a planului UE de a pune capăt vânzării de autoturisme și camionete noi cu motoare cu combustie internă până în 2035 se transformă într-o bătaie de cap care ar putea pune în pericol eforturile blocului comunitar de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră provenite din transporturi.
Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a aruncat cartea de etichetă a UE și a avertizat că Berlinul își va retrage sprijinul pentru aprobarea finală a acordului- un lucru extrem de rar întâlnit după ce legislația a fost negociată cu Parlamentul și susținută atât de deputații europeni, cât și de Consiliu.
"De obicei, în acest stadiu este vorba de împingerea hârtiei, dar acest lucru a devenit altceva", a declarat un oficial al Consiliului informat despre acest dosar.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se grăbește duminică spre Germania pentru a se întâlni cu guvernul în ceea ce probabil va include un efort de a salva legislația privind autovehiculele, potrivit unui oficial guvernamental german informat cu privire la discuții.
Frânarea initiativei
Nu este vorba doar de Berlin. Și Italia se opune, iar Polonia și Bulgaria sunt, de asemenea, nemulțumite de această legislație, care vizează să pună capăt vânzării de mașini noi cu motoare cu combustie până în 2035, forțând cea mai mare industrie de pe continent să treacă la electricitate. Cele patru țări reprezintă aproximativ 42% din populația UE, depășind cu ușurință pragul de 35% necesar pentru a bloca legislația.
"O majoritate calificată ar fi astfel împiedicată și eliminarea treptată a motoarelor cu combustie ar fi respinsă", a declarat eurodeputatul german al Verzilor Michael Bloss.
Ministrul german de finanțe, Christian Lindner, liderul Partidului Liber-Democrat (FDP), care conduce Porsche, a prezentat joi mizele: "Obiectivul nostru este de a permite înmatricularea de noi mașini cu motoare cu combustie internă după 2035".
Lindner și Wissing, care face parte tot din FDP, cer Comisiei să permită o portiță de scăpare pentru mașinile alimentate cu e-combustibili- combustibili sintetici obținuți din energie regenerabilă și CO2 capturat, care au aceleași proprietăți ca și combustibilii
Cu toate acestea, grupurile ecologiste sunt sceptice atât în ceea ce privește costurile, cât și în ceea ce privește amprenta ecologică a combustibililor electronici. Planurile UE nu le permit, întrucât prevăd ca noile autoturisme și camionete să aibă emisii zero de gaze de eșapament după 2035.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Berlin vs. Bruxelles
Germania a reușit să strecoare o mențiune privind combustibilii electronici în concluziile Consiliului din iunie care aprobă legislația pentru 2035, dar aceasta se află într-o adăugire fără caracter obligatoriu și nu în textul principal.
Comisia a declarat că va căuta modalități de a încorpora o derogare tehnică pentru combustibilii electronici, dar Frans Timmermans, șeful executivului european responsabil cu "Green Deal", insistă că este de competența Colegiului comisarilor să evalueze "dacă este necesară o propunere", a declarat săptămâna aceasta Stefan De Keersmaecker, purtătorul de cuvânt al Comisiei.
Acest lucru face ca FDP să se simtă înșelat. "Cerem o reglementare legală de la Comisia Europeană, Comisia Europeană ne-o promite, apoi nu o face și este complet surprinsă că nu acceptăm pur și simplu", a declarat Wissing miercuri.
Oficialul german a declarat că FDP dorește să obțină de la von der Leyen un angajament public în favoarea combustibililor electronici care ar permite partidului să revendice o victorie de politică internă.
Lupta creează tensiuni în cadrul coaliției germane, care include Partidul Verde, care susține legislația 2035.
Amenințarea la adresa legislației auto a creat "teama că țări precum Polonia încep să folosească aceleași tactici. Că actualul comportament al Germaniei legitimează atacurile asupra altor dosare climatice", a declarat un diplomat dintr-o țară din UE cu ambiții climatice.
Citește și: Mexic și Tesla: Elon Musk câștigă disputa privind fabrica Gigafactory!
Citește și: China pentru sistemul propriu- Are de gand sa colaboreze cu Rusia?
Citește și: Peste 1200 de Eleve otravite in Iran! Protestele se agraveaza din nou