Meta, fostul Facebook, se află în criză, în condițiile în care valoarea se prăbușește în 2022. Veniturile slabe, problemele de reglementare și pariul costisitor pe metavers sunt de vină. Anul 2023 nu pare să fie mai bun. De când Facebook a devenit oficial Meta, în octombrie 2021, compania a pierdut mai mult de două treimi din valoarea sa bursieră.
Dificultățile sale nu pot fi atribuite în totalitate schimbării numelui, dar "era Meta" nu a adus până acum decât vești proaste pentru Mark Zuckerberg și acționarii companiei sale.
Haugen a dezvăluit mii de documente interne ale companiei către The Wall Street Journal, dezvăluind măsura în care compania a acordat prioritate profitului în detrimentul abordării urii, violenței și dezinformării pe platformele sale.
De-a lungul anului 2022, problemele au continuat să se acumuleze. Prețul acțiunilor a intrat într-o spirală descendentă accentuată timp de 15 luni. Veniturile sale și vânzările de publicitate sunt în scădere, în timp ce controlul de reglementare se intensifică. Apoi, mai sunt și cheltuielile masive pentru metavers, care îi sperie tot mai mult pe investitori.
Cifre concrete
Meta a fost oficial cea mai slabă companie din indicele S&P 500 în 2022. Pe fondul unei vânzări mai ample în rândul marilor firme de tehnologie, Meta este cea care se luptă cel mai mult. Cele mai recente rezultate trimestriale ale sale, publicate la sfârșitul lunii octombrie, au dezvăluit o scădere de 4% a veniturilor.
Acesta este cel mai lent ritm de creștere din ultimul deceniu și poate fi legat de scăderea importanței Meta în domeniul critic al publicității. Împreună cu Alphabet, compania mamă a Google, Meta a dominat ani de zile piața de publicitate digitală. Cu toate acestea, cota sa din totalul veniturilor din publicitate scade rapid, pe fondul creșterii concurenței din partea unor companii precum TikTok, Amazon, Microsoft și Apple. Pe lângă concurență, Meta a fost afectată de faptul că societățile din întreaga lume au redus bugetele de publicitate ca răspuns la inflația galopantă și la creșterea ratelor dobânzilor.3D sau nu 3D, aceasta este întrebarea
În ciuda cifrelor slabe și a climatului economic dificil, Meta a continuat să crească cheltuielile pentru proiectele sale metaversale, îngrijorându-și investitorii în acest proces. Meta a pompat zeci de miliarde în ultimii ani în Reality Labs, unitatea sa metaversală, deși nu se cunoaște numărul exact. La rezultatele trimestriale din octombrie, Meta a dezvăluit că pierderile de la Reality Labs vor crește "semnificativ" în 2023, după ce au ajuns deja la aproape 10 miliarde de dolari (9,29 miliarde de euro) la sfârșitul lunii septembrie 2022.
Zuckerberg le-a spus atunci investitorilor, în cadrul unei convorbiri telefonice, că firma va continua să investească masiv în această idee. Financial Times a citat mai mulți investitori care au declarat că și-au exprimat foarte clar opoziția față de acest curs în timpul apelului. Cu toate acestea, Zuckerberg deține controlul majoritar al acțiunilor cu drept de vot ale companiei și insistă că aceasta va rămâne la pariul său pe metavers.Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Control de reglementare și o reacție a societății
Meta se află, de asemenea, sub o presiune juridică din ce în ce mai mare. La începutul lunii ianuarie, Comisia irlandeză pentru protecția datelor a amendat Meta cu aproape 400 de milioane de euro (430 de milioane de dolari) pentru încălcări ale Regulamentului general privind protecția datelor din UE în legătură cu serviciile sale Facebook și Instagram. Hotărârea a ordonat Meta să se conformeze legislației UE în termen de trei luni, acesta fiind cel mai recent exemplu al luptei dificile pe care o duce compania pentru a menține modul în care utilizează datele utilizatorilor săi pentru publicitatea direcționată.
Max Schrems, un activist austriac pentru protecția vieții private care a contestat Meta de mai multe ori în legătură cu modul în care aceasta gestionează datele utilizatorilor, a declarat în replică: "Aceasta este o lovitură uriașă pentru profiturile Meta în UE. Acum, oamenii trebuie să fie întrebați dacă doresc sau nu ca datele lor să fie folosite pentru reclame."
Decizia a fost luată la doar câteva săptămâni după ce Meta a acceptat să plătească 725 de milioane de dolari pentru a soluționa un proces colectiv din California, în care se susținea că societatea a permis accesul unor terți la datele utilizatorilor fără consimțământul acestora. Shoshana Zuboff, autoarea cărții "The Age of Surveillance Capitalism", a declarat că companii precum Meta se confruntă din ce în ce mai mult cu o reacție din partea societății din cauza utilizării datelor private.
"Acestea ne distrug capacitatea de a comunica ca un popor coerent, cu obiective comune, cu bun simț și cu un scop comun", a spus ea. "Iar populațiile noastre își înregistrează cu siguranță sentimentul de indignare că acest lucru trebuie schimbat".
Citește și: Motivul pentru care Mark Zuckerberg a concediat 11.000 de angajați la Meta
Citește și: Metaverse poate fi o sursă de bani pentru întreprinderi până în 2027
Citește și: Dolarul puternic creează dificultăți pentru întreprinderile americane!