Va prezentam un caz concret. Ii vom spune doamna Ioana, din motive lesne de inteles. Femeia nu vrea sa isi dezvaluie identitatea, insa isi doreste din rasputeri ca nimeni altcineva sa nu mai treaca prin ce trece ea de mai bine de doua saptamani: „Asteptam rezultatul si cei care se fac vinovati, sa raspunda, ca ne-au pus pe drumuri. Eu de doua saptamani nu mai am odihna!”, se plange biata femeie.
In octombrie 2012, femeia s-a internat la Insitutul Ana Aslan cu diagnosticul de lombosciatica. S-a externat dupa zece zile. Acum, dupa un an si jumatate a aflat ca e buna de plata: „Am primit notificare de la Casa de Sanatate precum trebuie sa restitui 310 lei.”
Banii reprezinta contravaloarea a 30 de analize medicale de care femeia ar fi beneficiat... pe hartie. In realitate, insa, pacientei nu i s-au facut mai mult de 12 si acelea obisnuite: „Am fost internata in spital si mi s-au efectuat analize uzuale, cum se efectueaza oricarui pensionar
„Cineva a luat biletul doamnei si l-a dus la un laborator privat. Si in felul acesta figureaza, ca analizele au fost facute de doua ori. O data aici si inca o data decontate de o societate privata.”, a afirmat Gheorghe Iana, presedintele CASMB caruia i-amprezentat cazul doamnei Ioana.
„Intre 29 si 10 a fost internata si investigatiile le-a facut pe 30. Pe 30 era internata, deci ea nu putea sa faca analizele in ambulator.”, a continuat Gheorghe Iana.
Citește și: Informatii despre pulsul normal in functie de varsta
Femeia incearca acum sa inteleaga ce s-a intamplat: „O parte din setul de analize care mi s-au recoltat in ambulatoriu, ceea ce nu este adevarat, nu au fost efectuate in cadrul institutului in perioada internarii.”
Doamna Ioana este numai unul din cei peste 1700 de bucuresteni buni de plata, care au de inapoiat intre 20 si 800 de lei pentru analize si investigatii fictive.
Peste o suta dintre ei au contestat deja sumele imputate.„In situatia in care pacientul nu a beneficiat de aceste servicii, depune o contestatie, iar in acel moment eu opresc procedura impotriva pacientului si declansez procedura de control impotriva furnizorului. Nu am cum sa ma indrept direct spre furnizor pt ca nu am confirmarea pacientului ca nu a beneficiat de servicii.”, a subliniat Gheorghe Iana, presedintele CASMB.
Altfel spus, cine nu contesta, plateste. Usor de zis, greu de facut, spun bietii pacienti care sunt pusi pe drumuri, intre spital si Casa de Asigurari De Sanatate.
„Asteptam rezultatul si cei care se fac vinovati, sa raspunda, ca ne-au pus pe drumuri! Eu de doua saptamani nu mai am odihna!”, se plange biata femeie. Au fost si pacienti care au recunoscut ca au profitat de lacunele sistemului- vreo 300 dintre cei somati.