Programele rabla ar putea fi modificate după ce Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică trei proiecte de ordin pentru fiecare program în parte.
Programele Rabla s-ar putea modifica
Ministerul Mediului a pus în dezbatere publică trei proiecte de ordin pentru modificarea programelor Rabla, câte unul pentru fiecare dintre cele trei programe, respectiv Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local.
Astfel, prin primul proiect pus în dezbatere, Ministerul Mediului propune modificarea regulilor programului Rabla Clasic, cuprinse în Ordinul 324/2020.
Citește și: Programul Rabla 2023: Ministerul Mediului vrea să aducă mai multe modificări programelor Rabla
Rabla Clasic
Principalele modificări ce vor fi aduse programului Rabla Clasic sunt:
- majorarea primei de casare, în cazul casării unui autovehicul uzat, de la 6.000,
- reducerea nivelului de emisii acceptate pentru acordarea primei de casare- maximum 155 g CO2/km (acum e 160 g CO2/km);
- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere;
- modificarea valabilității notei de înscriere la o perioadă de 90 de zile;
- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 300.000 de lei;
- eliminarea condiției de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar doar în cazul instituțiilor publice.
Rabla Plus
Principalele modificări propuse în cazul programului Rabla Plus sunt:
- stabilirea unei valori maxime de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric;
- mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanții instituții publice;
- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 1.000.000 de lei;
Citește și: Statul oferă 3.000 de lei pentru o anumită categorie de români. Legea se aplică din luna martie 2023
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
- eliminarea obligației casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar tot în cazul instituțiilor publice;
- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere;
- modificarea valabilității notei de înscriere la 90 de zile (acum e valabilă 300 de zile).
Rabla Local
Principalele modificări propuse în cazul programului Rabla Local sunt:
- modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului (pentru a face programul mai atractiv pentru primării și astfel să participe cât mai multe): 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie (transpus în lei, ținând cont că stimulentul e în valoare de 3.000 de lei- 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie);
- introducerea noțiunii de contribuție proprie a primăriilor, pentru a fi evidențiată suma acordată persoanelor fizice de către acestea;
- detalierea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice;
- angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare (regulile de acum vorbesc de mașini cu norma de poluare Euro 4);
- introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile;
- posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată pentru primării;
- modificarea pragurilor de finanțare- în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:
- 50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;
- 100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;
- 500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;
- 1.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori;
- 5. 000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.
Pentru a putea fi aplicat programul Rabla, trebuie mai întâi să fie aprobat la nivelul Ministerului Mediului, după care va fi publicat în Monitorul Oficial.
Sursă: avocatnet.ro