Carnetele de muncă nu mai sunt necesare, așa că salariații pot dovedi cât au lucrat de-a lungul anilor cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă.
Când se poate obține adeverința de vechime în muncă
Sunt două situații în care angajații pot obține adeverința de vechime în muncă. Prima situație este cea în care angajatorii vor oferi obligatoriu salariaților adeverința de vechime în muncă, la încetarea contractului individual de muncă, cum arată Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților.
În acest caz, salariatului trebuie să i se dea o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.
A doua situație prezentă în Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților este cea în care orice actual sau fost salariat poate cere angajatorului său, în orice moment, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate sau un extras din Revisal. Angajatorul trebuie să emită acest document în maxim 15 zile de la data solicitării.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
În cazul în care angajatorul nu poate oferi salariatului un extras din Revisal, se poate apela la inspectoarele teritoriale de muncă care vor elibera extrasul în maxim 15 zile de la solicitare.
Ce informații trebuie să dețină adeverința de vechime în muncă
Pentru salariații din mediul privat, adeverința de vechime de muncă trebuie să prezinte următoarele informații: datele de identificare ale salariatului; datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii); durata activității; funcția/funcțiile ocupate; schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare); valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual; vechimea în muncă, în meserie și în specialitate; perioadele de concediu fără plată; absențele nemotivate de la serviciu.
Pentru bugetari, adeverința de vechime de muncă este puțin mai diferită, aceasta trebuie să conțină următoarele informații: datele de identificare ale salariatului; datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii); durata activității; funcția/funcțiile ocupate; studiile necesare locului de muncă; specialitatea; schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare).
Sursa: avocatnet.ro