Model nou Declarație Unică 2022. Ce modificări au apărut pentru anul acesta și când se depune

Author: Catalina Giol

Declarație Unică 2022

Sursa: PixaBay

Noua Declarația Unică pentru anul 2022 a fost recent făcută publică de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. Formularul nr. 212 a suferit câteva modificări comparativ cu cel de anul trecut privind informațiile sale și modul de completare.

Declarația Unică eliberată în fiecare an de Agenția Națională de Administrare Fiscală a României (ANAF) se completează de către toate persoanele fizice care în anul de impunere al declarației au întâmpinat fie individual, fie într-o anumită formă de asociere, venituri sau pierderi pe teritoriul României și/sau în străinătate și care datorează impozit de venit și contribuții sociale obligatorii la stat.

Agenția Națională de Administrare Fiscală a eliberat deja documentul privind Declarația Unică pentru anul 2022.

Noul model de declarație are în componența sa câteva modificări ce îl deosebesc de modelul de anul trecut. Printre acestea se numără și modificarea plafonului care ajunge în 2022 la suma de 30.600 de lei datorită majorării salariului minim brut pe economie la 2.550 de lei începând cu 1 ianuarie 2022.

Noul model de Declarație Unică pentru anul 2022 poate fi citit, descărcat și completat AICI.

Modificări în Declarația Unică din 2022

Comparativ cu Declarația Unică încă în vigoare la momentul actual, noul model al acesteia se modică puțin în 2022 privind modul de completare și introducerea unor noi subpuncte ce trebuie luate în calcul. Iată care sunt principalele modificări din formularul nr. 212:

  • introducerea la Capitolul I, secțiunea 1 a unei subsecțiuni noi, adică subsecțiunea 3, care se completează de persoanele fizice care realizează, în cursul anului de raportare, venituri impuse pe baza normelor de venit din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală;
  • introducerea la Capitolul I, secțiunea 2, a două subsecțiuni distincte, după cum urmează:

- subsecțiunea 1- pentru stabilirea și declararea impozitului pe veniturile realizate în străinătate;

- subsecțiunea 2- pentru stabilirea și declararea contribuțiilor sociale datorate de către contribuabili, pentru veniturile reprezentând remuneraţii, indemnizaţii şi alte venituri similare, precum şi orice alte avantaje, în bani şi/sau în natură, obţinute din străinătate în calitate de membri ai consiliului de administraţie, membri ai directoratului, membri ai consiliului de supraveghere, administratori, directori, cenzori, membri fondatori, reprezentanţi în adunarea generală a acţionarilor sau orice alte activităţi desfăşurate în funcţii similare pentru activitatea desfăşurată în străinătate la angajatori/plătitori de venit care nu au

sediul permanent şi nu sunt rezidenţi fiscali în România;

Citește și: Informatii despre pulsul normal in functie de varsta

Citeste si: Guvernul a decis! ANAF le dă acces polițiștilor la conturile bancare ale românilor

  •  introducerea la Capitolul I a unei secțiuni distincte, adică secțiunea 7, pentru stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2021;
  • actualizarea secțiunii din Capitolul I: „Sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 8, după cum urmează:

- introducerea câmpurilor necesare pentru definitivarea impozitului anual datorat cu plățile anticipate reținute la sursă în cazul veniturilor realizate de către contribuabili, alţii decât titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau moştenitorii legali ori testamentari ai acestuia, de la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, ca urmare a valorificării dreptului de creanţă dobândit în legătură cu măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România potrivit prevederilor Legii nr.

165/2013;

- introducerea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2021;

-completarea tabelului „Produse vegetale” din Capitolul II, subsecțiunea 3, cu o nouă categorie de venit din activități agricole pentru care venitul anual se determină pe bază de norme de venit – „Plante furajere”.

Care este data limită la care trebuie depusă Declarația Unică

Declarația Unică a anului 2022 trebuie depusă în termen de maximum 30 de zile de la data producerii evenimentului în cauză sau încheierii contractului între părți, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declarației unice.

Pe lângă aceasta, formularul trebuie complet și depus astfel:

  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale;
  • până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an, pentru stabilirea şi declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum şi pentru declararea şi stabilirea contribuţiilor sociale datorate;

Citeste si: Anunț uriaș pentru toți românii! Guvernul le va plati facturile la energie si gaze! De cand se intampla

  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancţiunea decăderii, în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.

Unde trebuie depusă Declarația Unică a anului 2022?

Formularul completat poate fi depus de către persoanele fizice atât în format electronic cât și fizic. Pentru cea de-a doua variantă trebuie luat în calcul faptul că data depunerii declarației este aceeași cu data înregistrării la organul fiscal sau data depunerii acesteia la poștă. Iată cum și unde trebuie depusă Declarația Unică:

  • În format fizic: Declarația Unică se depune direct la registratura organului fiscal sau prin intermediul serviciilor poștale de stat, doar cu confirmare în momentul primirii;
  • În format digital: Declarația Unică se depune fie prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual” (SPV), fie pe site-ul e-guvernare.ro, împreună cu semnătura electronică oficială a persoanei fizice în cauză.

 

Sursă: hotnews.ro

 

Taguri: