Modificarea kilometrajului real al unei mașini va fi interzisă prin lege. Odometrele defecte trebuie reparate sau înlocuite “fără întârziere”. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial

Autor: Cristina Mocanu

Odometrele defecte trebuie reparate sau înlocuite “fără întârziere”.

Sursa: pixabay.com

Începând de luni, 29 mai 2023, manipularea odometrului unei mașini va fi interzisă prin lege.

O nouă lege, prin care este interzisă modificarea modificarea kilometrajului real, a fost publicată în  Monitorul Oficial. Legea intră în vigoare de luni, 29 mai.

Modificarea odometrelor autoturismelor va fi interzisă prin lege

Începând de luni, 29 mai 2023, toate valorile indicate de odometrele mașinilor din România se vor regăsi într-un registru electronic gestionat de Registrul Auto Român (RAR), programat să apară în 2024.

Potrivit Legii 142/2023, se stabilește că: “este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul”.

De asemenea, în document se găsește și definiția manipulării odometrului. Mai exact, manipularea odometrului reprezintă practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul.

Ce stabilește, mai exact, noua lege?

În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul ori utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare al mașinii va fi obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la un service autorizat.

Totuși, actul normativ nu stabilește și sancțiuni pentru încălcarea acestor reguli, după ce în versiunea inițială a proiectului ce a devenit acum lege se propunea închisoare pentru modificarea kilometrajului.

Mai exact, potrivit unui paragraf ce a fost eliminat din forma în care a ieșit din Parlament, proiectul prevedea ca modificarea indicației odometrului unui vehicul să fie considerată infracțiune și pedepsită cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.

Citește și: Cresc taxele de drum din 2026. Rovinieta va fi mai scumpă pentru anumite categorii de mașini

Noua lege mai stabilește și că, începând din toamna anului viitor, la vânzarea unei mașini, proprietarul va trebui să-i dea celui care-o cumpără un certificat eliberat de RAR în baza informațiilor din registrul electronic, ce va conține istoricul citirii odometrului, implicarea mașinii într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă.

Certificatul urmează să fie eliberat contra cost celui ce intenționează să vândă o mașină și va avea o valabilitate de 60 de zile de la data eliberării. Atunci când în registru nu sunt disponibile informații referitoare la o mașină, vânzătorul va putea transmite cumpărătorului un document prin care se va menționa această situație, care, spre deosebire de certificatul RAR, va fi gratuit.

Înmatricularea sau radierea mașinilor se va putea face online

Codul rutier a fost modificat, potrivit OUG 38/2023, ce se aplică deja, astfel încât operațiunile legate de vânzarea ori înmatricularea și radierea din circulație a vehiculelor să se poată face online, ceea ce înseamnă că, Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări va fi responsabilă cu dezvoltarea unei platforme informatice, ce este destinată furnizării de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor. Practic, acum apare cadrul legal necesar dezvoltării platformei.

Astfel că, serviciile publice electronice ce vor putea fi furnizate prin intermediul platformei sunt:

 

- intermedierea încheierii actelor de vânzare-cumpărare a vehiculelor, în vederea realizării operațiunii de înmatriculare sau transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului;

Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

- încărcarea actelor de vânzare-cumpărare a vehiculelor și, după caz, a extraselor din contractele de leasing, care să conțină cel puțin părțile, data încheierii contractului și datele de identificare ale vehiculului, precum și a proceselor-verbale de predare-primire, de către proprietarii acestora sau deținătorii mandatați, după caz, în vederea realizării operațiunii de înmatriculare sau transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, precum și transmiterea acestora prin mijloace automatizate către organele fiscale locale în scopul declarării sau radierii vehiculelor din evidențele fiscale;

- încărcarea de către proprietar sau, după caz, de către deținătorul mandatat a documentelor necesare efectuării operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, eliberare a unui nou certificat de înmatriculare sau radiere din circulație și, după caz, transmiterea acestora prin mijloace automatizate către organele fiscale locale;

Citește și: Codul Rutier se modifică din nou. Șoferii obligați să folosească faza scurtă pe toate drumurile publice

- verificarea achitării tuturor obligațiilor de plată datorate bugetului local, prin certificate de atestare fiscală (dacă se aplică), în cazul vânzării unui vehicul;

- transmiterea datelor necesare declarării în vederea luării în/scoaterii din evidențele organului fiscal local, a dobândirii sau înstrăinării, după caz, a vehiculelor către organele fiscale locale, prin mijloace automatizate;

- informarea proprietarului sau, după caz, a deținătorului mandatat, cu privire la efectuarea serviciului public electronic solicitat.

 

În cel mult cinci zile de la data efectuării online a operațiunilor de înmatriculare, de transcriere a transmiterii dreptului de proprietate, de emitere a unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării datelor din acesta sau de radiere din circulație a unui vehicul, autoritatea competentă de înmatriculare va transmite organelor fiscale locale competente, în format electronic, următoarele informații și documente:

 

- datele de identificare ale persoanelor care au dobândit dreptul de proprietate asupra vehiculului care face obiectul respectivei operațiuni, precum și ale deținătorului mandatat, după caz;

- datele de identificare și caracteristicile tehnice ale vehiculului;

- confirmarea efectuării operațiunii de înmatriculare, de radiere din circulație sau de emitere a unui nou certificat de înmatriculare, după caz, precum și confirmarea declarării în scop fiscal și de radiere din evidențele fiscale;

- actele prin care s-a făcut transferul dreptului de proprietate asupra vehiculelor și, după caz, extrasele din contractele de leasing, care să conțină cel puțin părțile, data încheierii contractului și datele de identificare ale vehiculului, precum și procesele-verbale de predare-primire.

Sursă: avocatnet.ro

 

 

Taguri: