Muncitorii nordici VS Elon Musk în 2023! Ce se va intampla?

Autor: Bogdan Frațilă

Ceea ce a început în urmă cu nouă săptămâni, când un grup de mecanici din Suedia a cerut ca Tesla să accepte negocierea colectivă

Sursa: PixaBay

Ceea ce a început în urmă cu nouă săptămâni, când un grup de mecanici din Suedia a cerut ca Tesla să accepte negocierea colectivă

Ceea ce a început în urmă cu nouă săptămâni, când un grup de mecanici din Suedia a cerut ca Tesla să accepte negocierea colectivă, s-a transformat într-o luptă mai amplă pentru modul de muncă și de viață din regiunea nordică.

Miza este mare, de asemenea, pentru producătorul de automobile și pentru directorul său general Elon Musk, cel mai bogat om din lume.

Cedarea în fața presiunii sindicatelor din Suedia ar putea încuraja muncitorii Tesla (TSLA) din Germania- unde se află singura fabrică europeană a companiei- care, la fel, doresc un contract colectiv privind

salariile și alte condiții de angajare. Ar putea, de asemenea, să aprindă eforturile de sindicalizare ale angajaților Tesla din SUA.

Pentru sindicatele din țările nordice- o regiune care cuprinde Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda și Islanda- lupta cu Tesla și Musk, un critic vocal al sindicatelor, este existențială.

"Dacă unei mari companii internaționale i se permite să se (impună) pe piața muncii din Suedia și să nu semneze un contract colectiv de muncă, atunci ce înseamnă că și alte companii vor accepta în viitor acest model (existent)?".

Jesper Petersson, un purtător de cuvânt al IF Metall, care îi reprezintă pe mecanicii Tesla, a declarat pentru.

De mai bine de un secol, sindicatele nordice au contribuit la stabilirea condițiilor de angajare a membrilor lor prin negocieri cu angajatorii și prin semnarea contractelor colective de muncă.

Potrivit celor mai recente date ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), cu sediul la Paris, în medie, 83% din toți lucrătorii din cele cinci țări sunt acoperiți de astfel de negocieri.

Guvernele din țările nordice preferă negocierea colectivă în locul legiferării unui salariu minim, care există în majoritatea celorlalte națiuni europene.

Însă o filială Tesla din Suedia a refuzat să semneze un contract colectiv cu IF Metall. Ca răspuns, o parte dintre cei 120 de mecanici angajați de Tesla pentru service-ul mașinilor sale în această țară au intrat în grevă la sfârșitul lunii octombrie și nu s-au mai întors la lucru.

Sindicatul a refuzat să precizeze câți mecanici se află încă în grevă.

Rolul contractelor colective pe piața muncii din Suedia este "fundamental și profund", potrivit lui Mikael Hansson, profesor asociat specializat în dreptul muncii la Universitatea Uppsala din țară.

Așa că a urmat un val de "greve de simpatie". Portuarii suedezi au blocat livrările de mașini Tesla în porturile țării, electricienii au refuzat să deservească stațiile de încărcare, iar lucrătorii poștali au încetat chiar să livreze plăcuțe de înmatriculare.

"Este o nebunie", a fost răspunsul lui Musk la această din urmă evoluție. La începutul lunii decembrie, sindicatele care îi reprezintă pe lucrătorii portuari din Danemarca, Norvegia și Finlanda au anunțat că intenționează să blocheze toate exporturile de mașini Tesla către Suedia din porturile lor.

IF Metall le plătește mecanicilor aflați în grevă până la 130% din salariile lor obișnuite, inclusiv contribuțiile la fondurile de pensii și de concediu, a declarat Petersson de la sindicat.

"Suntem pregătiți să continuăm (pentru) atâta timp cât va fi nevoie".

Investitorii îi susțin pe muncitori

Muncitorii suedezi au mai dus- și au câștigat- această bătălie. Toys R Us a încercat să se opună negocierii colective atunci când a sosit în țară în 1995, dar a cedat după trei luni de acțiuni industriale, care au inclus greve de simpatie.

De data aceasta, investitorii nordici s-au alăturat și ei luptei. Un grup de 16 investitori instituționali, inclusiv fonduri de pensii și administratori de active, a îndemnat Tesla într-o scrisoare, trimisă la începutul acestei luni și văzută de CNN, să respecte tradiția de negociere colectivă din regiune și și-a exprimat "profunda îngrijorare" față de atitudinea companiei față de sindicate.

PensionDanmark, un fond danez, co-semnatar al scrisorii, a votat cu picioarele pe pământ. Acesta a anunțat la începutul acestei luni că și-a vândut participația de 70 de milioane de dolari pe care o deținea la producătorul auto, invocând "negarea foarte categorică" a acordurilor colective de către Tesla.

Laura Carlson, profesor de drept la Universitatea din Stockholm, nu-și amintește de un alt caz de dezinvestire care să aibă ca scop susținerea tradițiilor de muncă din regiunea nordică. Și ea crede că este puțin probabil ca Tesla să prevaleze în încercarea sa de a le ocoli.

Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

"Contractele colective sunt fundamentul dreptului muncii în Suedia", a declarat ea pentru.

Hansson de la Universitatea Uppsala este de acord.

"Mi-e greu să văd sindicatele pierzând. Au investit prea mult. Chiar nu pot pierde această bătălie", a spus el.

Tesla a spus într-o declarație că angajații săi "sunt recompensați cu termeni și condiții de muncă echitabile". "Acesta este motivul pentru care Tesla, la fel ca multe alte companii, a ales să nu încheie un acord colectiv", a adăugat aceasta, refuzând să răspundă la întrebări specifice.

Drumul care urmează

Pentru Tesla și Musk, negocierea cu sindicatele ar însemna să piardă reputatie.

Cel mai mare producător de mașini electrice din lume a zdrobit mai multe eforturi ale angajaților săi din SUA de a se sindicaliza. Consiliul Național pentru Relații de Muncă din această țară a acuzat Tesla că a interogat, disciplinat și discriminat lucrătorii implicați.

Musk însuși nu a făcut un secret din disprețul său față de sindicate. Agenția federală i-a ordonat să șteargă un tweet din 2018 care sugera că angajații Tesla își vor pierde opțiunile de acțiuni dacă vor forma un sindicat.

Mai recent, el a declarat pentru New York Times: "Nu sunt de acord cu ideea de sindicate", adăugând că, în opinia sa, acestea "încearcă în mod natural să creeze negativitate într-o companie".

Însă, în Statele Unite, protecțiile pentru munca organizată sunt mult mai slabe decât în Europa.

Carlson, de la Universitatea din Stockholm, a declarat că o alternativă realistă la încheierea unui contract colectiv de muncă în Suedia ar fi ca Tesla să angajeze un contractor, care ar semna apoi un astfel de acord. Acest lucru i-ar permite lui Musk să țină sindicatul la distanță.

Amazon (AMZN) a făcut ceva similar atunci când a intrat pe piața suedeză în 2020, contractând o firmă de logistică germano-elvețiană care era deja înscrisă într-un acord colectiv cu Sindicatul suedez al lucrătorilor din transporturi pentru a-și opera depozitul din țară.

Deocamdată, Tesla s-a săpat în pământ. La începutul acestei luni, a dat anunț pentru un rol în domeniul juridic și al afacerilor guvernamentale nordice- mai exact, o persoană "cu un palmares dovedit în obținerea de modificări de reglementare" în regiune.

Candidatul selectat va contribui la asigurarea că "cadrele politice, de reglementare și fiscale" din țările nordice "sprijină misiunea Tesla", potrivit anunțului postat pe LinkedIn.

Pentru Carlson, noul rol demonstrează ignorarea contextului suedez.

"Aceasta arată o lipsă totală de înțelegere în ceea ce privește ceea ce înseamnă sistemul (de negociere colectivă) și în ceea ce privește cât de fundamental este în societatea suedeză- nu doar în sistemul juridic", a spus ea.

Citește și: Patru persoane executate în Iran

Citește și: Se aplică noi taxe pe tichetele de masă! Data de la care aceste beneficii vor fi taxate în plus

Citește și: Cu cât a scăzut prețul monedei euro vineri, potrivit BNR: Cursul valutar pentru dolar, lira sterlina și gramul de aur la data de 29 decembrie