După pandemia de coronavirus, lucratul de acasă a devenit o obișnuință pentru foarte mulți angajați. În acest context, autoritățile au decis să modifice Codul administrativ, astfel încât și funcționarii publici să poată munci în regim de telemuncă. Iată câte zile pot face acest lucru în cursul unei luni și care sunt condițiile pe care trebuie să le respecte.
Funcționarii publici pot lucra de acasă. Cine va beneficia de acest drept?
Legea 283/2022 este cea care prevede ca funcționarii public să poată munci și în telemuncă sau să își desfășoare activitatea de la domiciliu. Potrivit legii care a dus la modificarea Codului administrativ, funcționarii publici pot lucra de acasă doar cinci zile pe lună. Măsura se va aplica de la finalul lunii noiembrie, însă este nevoie ca funcționarii publici să îndeplinească anumite condiții pentru a beneficia de acest drept.
Pentru ca funcționarii publici să lucreze de acasă va fi nevoie ca cei care conduc instituțiile să își dea acordul, dar și funcționarii să fie de acord cu această măsură. Niciuna dintre părți nu poate impune măsura.
În plus, este nevoie ca instituțiile în cadrul cărora lucrează funcționarii publici să se pregătească pentru aplicarea acestei modificări din Codul administrativ. Mai exact, până pe 21 noiembrie trebuie să fie stabilite activitățile și posturile pentru care se poate aproba desfășurarea activității în regim de telemuncă.
În plus, trebuie stabilită o cerere prin care angajatul să solicite acest drept, dar și un mecanism prin care să îi fie monitorizată activitatea.Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
Un alt pas important este ca autoritățile să se asigure că funcționarii publici au la dispoziție toate mijloacele și echipamentele necesare pentru a-și desfășura activitatea cât mai bine, fără să își pună sănătatea în pericol.
Pentru a-și desfășura activitatea în regim de telemuncă, funcționarii publici trebuie să aibă acces la telefon, calculator sau laptop conectat la internet, semnătură electronică, acces securizat la distanță la sistemele IT, la sistemul de e-mail și la resursele documentare ale instituției utilizate la nivelul compartimentului ori alte resurse și informații necesare pentru îndeplinirea activității, potrivit avocatnet.ro.
Ce angajați vor putea solicita să lucreze în regim de telemuncă și ce obligații vor avea?
Modificările aduse Codului administrativ prevăd ca doar anumiți funcționari publici să poată lucra în regim de telemuncă. Este vorba despre cei care au copii cu vârsta până în 11 ani, cei care se ocupă de îngrijirea unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie, cei care au probleme de sănătate și pot dovedi acest lucru
printr-o adeverință medicală, gravidele, dar și funcționarii care au funcții care permit realizarea activității în regim de telemuncă.Funcționarii publici care vor primi aprobarea pentru a lucra 5 zile pe lună de acasă trebuie să știe că au și o serie de obligații, după cum urmează:
- să aibă la dispoziție toate mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor ce le revin prin fișa postului;
- să răspundă la orice solicitare referitoare la activitatea profesională primită de la superiorii ierarhici, în timpul programului de lucru, transmisă prin mijloace de comunicare la distanță;
- să respecte normele cuprinse în Regulamentul de organizare și funcționare al instituției, regulamentul intern, normele GDPR și alte norme și proceduri specifice aplicabile.
Citeste si: Reguli noi pentru obținerea actelor de identitate. Ce trebuie să știe cei care vor să își schimbe buletinul