Șomaj tehnic în 2022. Care sunt modificările principale pentru anul acesta

Author: Catalina Giol

Șomajul tehnic suferă modificări

Sursa: Unsplash

O nouă Ordonanță de Urgență a fost publicată în monitorul oficial cu privire la acordarea decontărilor șomajului tehnic. Conform acesteia, agențiile cu activitate suspendată în totalitate nu mai sunt singurele care pot beneficia de șomaj, ci și cele care se confruntă cu o activitate redusă.

Din punct de vedere profesional, șomajul tehnic reprezintă o perioadă de timp, de obicei cu o durată  nedeterminată, în care anumiți salariați sunt obligați să-și părăsească locul de muncă. Acest lucru se datorează fie faptului că organizația unde aceștia lucrează nu mai are bani pentru plata tuturor salariilor, fie unitatea nu mai are de muncă pentru anumiți angajați.

O nouă Ordonanță de Urgență privind șomajul tehnic a fost elaborată recent, aceasta aducând câteva modificări privind modul de acordare al decontărilor din partea statului. Iată ce trebuie să știi despre schimbările asupra șomajului tehnic în 2022:

Modificările șomajului tehnic

Ordonanța de Urgență nr. 2/2022 a fost introdusă în Monitorul Oficial la data de 19 ianuarie, ca măsura a expirării la sfârșitul anului anterior a Ordonanței nr. 111/2021 privind șomajul tehnic. Aceasta prezintă procesul de decontare al indemnizațiilor de șomaj tehnic din partea statului. Chiar dacă cele două ordine guvernamentale sunt asemănătoare, acestea nu sunt întocmai identice, noua ordonanță suferind câteva modificări asupra unor aspecte pe care Ordinul nr.

111/2021 nu le luase în calcul, conform avocatnet.ro.

Șomaj tehnic- noi modificări
[Sursa: PixaBay]

Citeste si: Șomaj tehnic 2022. Ce români vor primi bani din partea statului. Ordonanţa de Urgenţă care prevede acordarea indemnizației până la 31 martie 2022

Astfel, Ordonanța de Urgență actualizată vine cu o nouă premisă de acordare a decontărilor aferente agențiilor de ocupare a forței de muncă, lucru pe care ordinul vechi nu îl discutase în trecut, lăsând loc unor interpretări diferite de la o agenție la alta:

„(2) De prevederile alin. (1) beneficiază salariații angajatorilor   pe durata întreruperii sau reducerii temporare a activității, ca urmare a implementării măsurilor   pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României”, se arată în Ordinul nr. 2/2022.

Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii

Citește și: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei

Ce se arăta în vechea Ordonanță de Urgență

În cadrul Ordinului Guvernamental 111/2021 care a și-a atins limita perioadei de valabilitate la sfârșitul anului anterior se arată că: „(2) De prevederile alin. (1) beneficiază salariații angajatorilor  pe  perioada întreruperii temporare a activității,  total sau parțial,  în contextul creșterii incidenței răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 și al măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României”.

Șomajul tehnic suferă modificări
[Sursa: Unsplash]

Citeste si: Acte șomaj 2022. Condițiile și actele necesare pentru obținerea ajutorului social

Din cauza modului de formulare a textului ordonanței vechi, aceasta a făcut ca măsurile impuse să fie interpretate diferit de la o organizație la alta, anumite agenții de ocupare a forței de muncă respingând vehement majoritatea cererilor unităților care nu aveau activitatea suspendată în totalitate din cauza impunerii stării de alertă. În acest sens, interpretările au fost foarte diferite de la o agenție la altă, cea din Timiș menționând că subvenționarea putea fi întocmită doar în cazul în care activitatea organizației ar fi fost închisă în proporție de 100%, conform avocatnet.ro. Pe de altă parte, Agenția din Cluj a înțeles complet altceva, ea transmițând un răspuns intern de clarificare asupra prevederilor:

Prin sintagma «pe perioada întreruperii temporare a activității, total sau parțial» se au în vedere toate situațiile în care activitatea angajatorului este afectatăde măsuri pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, care se concretizează fie în întreruperea totală a activității (interzicere, închidere, suspendare), fie prin întreruperea parțială (interzicerea desfășurării activității peste un anumit procent din capacitatea maximă a spațiului, peste un anumit număr de persoane), aceasta din urmă generând, în fapt, o reducere a activității”, se notează în răspunsul Agenției din Cluj.

 

Taguri: