O nouă lege pentru vânzătorii din piețe ar putea intra în vigoare cât mai curând. Se pare că proiectul legislativ impune anumite schimbări obligatorii, care ar putea să-i pună în încurcătură pe toți comercianții de legume, fructe sau brânzeturi din piețe. Iată despre ce este vorba!
Noi reguli pentru toți comercianții care își vând produsele în piețe
Un nou proiect de lege ar putea să-i pună în încurcătură pe toți comercianții care își vând produsele în piețe.
Propunerea, elaborată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, vizează impunerea unor reguli de etichetare similare celor aplicate în marile supermarketuri pentru vânzătorii din piețe. Conform proiectului de lege propus, persoanele care vând fructe și legume în piețe vor trebui să respecte anumite standarde de etichetare obligatorii.
Chiar în urmă cu puțin timp, Sebastian Hotca, președintele interimar al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, a făcut câteva declarații, prin care a subliniat importanța unei informări cât mai clare a consumatorilor în legătură cu fructele și legumele comercializate în piețe. De asemenea, acesta a precizat că proiectul de lege a fost propus, în urma rezultatelor acțiunilor de control desfășurate.
„Având în vedere rezultatele acțiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în piețe, astfel încât abrevierile țărilor
de origine, calitatea/calibrul produsului și numele producătorului să fie clare și ușor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informații contradictorii despre produs”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC, potrivit capital.ro.Citește și: Noi ajutoare pentru români! Ministrul Muncii a anunțat două proiecte în valoare de 85 de milioane de euro
Care sunt regulile pe care comercianții ar trebui să le respecte
Noul proiect de ordin stabilește care sunt condițiile necesare pe care comercianții trebuie să le îndeplinească dacă își vând produsele în piețe sau în alte spații comerciale. Potrivit sursei citate mai sus, aceste condiții sunt următoarele:
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
-Mijloacele de măsurare trebuie să respecte cerințele de metrologie aplicabile, conform tipului și specificului produsului;
-Prețul produselor trebuie să fie afișat vizibil și înscris într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale aplicabile
-Denumirea produselor ce se comercializează trebuie să fie afișată în limba română, fără a exclude prezentarea acesteia în alte limbi.
-Produsele trebuie să se comercializeze în cadrul datei durabilității minimale, conform informațiilor înscrise pe ambalaj/etichetă și/sau conform informațiilor transmise de furnizor sau producător, după caz
-Produsele ce se comercializează trebuie să aibă înscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de preț, precum și în orice material informativ, după denumirea fiecărui/fiecărei produs alimentar/băuturi (produse comercializate în vrac), componentele cu efecte alergene
-Legumele și fructele ce se comercializează în interiorul piețelor trebuie să aibă afișată pe eticheta de produs, următoarele informații: denumire produs și categoria de calitate; specie sau soi, după caz; țara de origine; denumire producător/ ambalator/ expeditor; calibrul, dacă este cazul
-Laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, peștele, ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât să fie asigurate normele de igienă în vigoare și condițiile de depozitare stabilite de producător, precum și orice condiții specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autoritățile competente.
-Vinul trebuie să fie comercializat exclusiv în spații comerciale autorizate în acest scop, care să asigure menținerea caracteristicilor fizico-chimice și organoleptice ale vinului.