Noi reguli la ITP în 2025. Ce trebuie să știi despre inspecția tehnică anul acesta

Autor: Cristina Mocanu

Modalitatea în care se poate face ITP-ul la mașina personală în 2025

Sursa: pexels.com

Cum poți face inspecția tehnică periodică la mașina personală în 2025?

În 2025, Inspecția Tehnică Periodică (ITP) rămâne o obligație esențială pentru toți proprietarii de vehicule din România. Recent, Registrul Auto Român (RAR) a emis un comunicat prin care dezminte mai multe informații false apărute în spațiul public despre ITP. Iată cum se poate face mai exact ITP-ul anual în funcție de vechimea, dar și de tipul autoturismului pe care îl dețineți.

Informațiile corecte despre ITP în 2025

În ciuda unor zvonuri care au circulat recent, legislația privind Inspecția Tehnică Periodică (ITP) nu s-a schimbat în mod semnificativ. Potrivit RAR nu există niciun fel de reglementare care să interzică repararea mașinilor de peste 15 ani și nici nu s-au introdus modificări legate de intervalele de efectuare a ITP-ului.

Mai exact, unele știri false susțin că vehiculele personale mai noi de 10 ani ar trebui să efectueze ITP-ul o dată la doi ani, în loc de anual, iar pentru vehiculele de transport public sau taxiuri, inspecția ar trebui realizată anual în loc de semestrial.

De menționat este faptul că ITP-ul se efectuează periodic la stații autorizate de RAR (Registrul Auto Roman), iar prețul acestuia pornește de la 110 lei și poate ajunge până la 200 de lei. În cazul motocicletelor, prețul poate varia între 90 și 130 de lei.

Cum se face mai exact ITP-ul în 2025?

În prezent, ITP-ul trebuie realizat conform unei frecvențe specifice în funcție de tipul vehiculului și vechimea acestuia:

- Pentru mașinile personale (care nu sunt utilizate pentru transportul de persoane sau mărfuri), ITP-ul trebuie realizat la fiecare doi ani.

- Pentru vehiculele mai vechi de 12 ani, ITP-ul trebuie efectuat anual.

Autocarele, taxiurile și vehiculele de transport persoane, care au mai mult de opt locuri, trebuie să efectueze ITP-ul la fiecare 6 luni.

- Mașinile noi trebuie să treacă prima inspecție tehnică la 3 ani de la înmatriculare.

Citește și: Cât costă rovinieta în 2025: Prețurile actualizate pentru fiecare categorie de vehicul

Ce se întâmplă ești prins fără ITP?

Dacă vehiculul nu trece inspecția, acest lucru înseamnă că mașina are defecte majore care trebuie reparate înainte de a putea circula din nou pe drumurile publice. Proprietarii au la dispoziție 30 de zile pentru a remedia defecțiunile.

Dacă nu se conformează, vor fi nevoiți să își ducă mașina la casare.

Pentru a verifica dacă ITP-ul unui vehicul este valabil, proprietarii pot accesa platforma online a RAR, unde pot consulta datele referitoare la valabilitatea inspecției tehnice. Este important ca această verificare să fie făcută pe baza seriei cărții de identitate a vehiculului (CIV) sau a numărului VIN (Vehicle Identification Number). În cazul în care datele nu sunt actualizate în termen de 24 de ore, proprietarul poate trimite o sesizare către RAR.

Dacă ITP-ul unui vehicul expiră și nu se efectuează o nouă inspecție, înmatricularea vehiculului este suspendată automat. Suspendarea poate fi ridicată doar după ce vehiculul trece o nouă inspecție tehnică periodică. În acest caz, responsabilitatea revine deținătorului vehiculului, care trebuie să se asigure că ITP-ul este efectuat la timp.

Persoanele care sunt prinse fără inspecția tehnică periodică riscă să fie amendate, iar amenzile pot depăși suma de 16.000 de lei.

Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii

Citește și: Motivul pentru care Andreea Mantea a apărut umflată la față în ultimele zile, pe micile ecrane. Vedeta TV le spune urmăritorilor ce s-a întâmplat cu ea. „Tremur de durere. Iau foarte multe pastile.”

Astfel, există cinci clase de sancțiuni (comparație anul 2025 cu anul 2024):

- clasa I (2-3 puncte-amendă): 405 – 607,5 lei (faţă de 330 – 495 de lei);

- clasa a II-a (4-5 puncte-amendă): 810 – 1.012,5 lei (660 – 825 de lei);

- clasa a III-a (6-8 puncte-amendă): 1.215 – 1.620 lei (990 – 1.320 de lei);

- clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă): 1.822,5 – 4.050 lei (1.485 – 3.300 de lei);

- clasa a V-a (21-100 de puncte-amendă): 4.252,5 – 20.250 lei (3.465 – 16.500 de lei).

Acte necesare pentru efectuarea ITP-ului în 2025

Atunci când mergeți pentru a efectua ITP-ul, trebuie să aduceți următoarele acte:

- Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV), sau o copie conform cu originalul, în cazul vehiculelor achiziționate prin leasing.

- Certificatul de înmatriculare (talonul mașinii).

- Certificat de agreere (în cazul vehiculelor tip TAXI sau școlile de șoferi).

Aceste acte sunt esențiale pentru ca ITP-ul să poată fi efectuat fără probleme.

Astfel, în ciuda zvonurilor apărute, nu există vreo lege care să interzică repararea vehiculelor mai vechi de 15 ani. Acestea pot fi reparate în continuare, chiar dacă nu sunt cele mai economice opțiuni, iar proprietarii au libertatea de a decide dacă le repară sau nu. În schimb, vehiculele care prezintă defecțiuni majore la componente esențiale, precum motorul, transmisia, frânele sau direcția, pot fi considerate „reziduale” și, în acest caz, nu vor mai putea circula.

Citește și: La ce să fii atent atunci când vrei să-ți cumperi o mașină second hand

Astfel, în 2025, ITP-ul rămâne o procedură obligatorie pentru toate vehiculele din România. Este important să știți că nu s-au produs modificări semnificative în legislația privind inspecția tehnică periodică și că nu există restricții privind repararea mașinilor mai vechi de 15 ani. Asigurați-vă că respectați termenii și condițiile stabilite de RAR, verificați valabilitatea ITP-ului și adresați-vă autorităților în cazul în care aveți nelămuriri.

 

 


Pensionarii, afectați de înghețarea pensiilor. Unii români vor pierde chiar și 540 de lei din pensie, în 2025

La începutul anului 2025, pensionarii din România au primit o veste greu de digerat: salariile, pensiile și alocațiile au fost înghețate prin „Ordonanța trenuleț”, publicată în Monitorul Oficial la finalul anului trecut.