Noi schimbări în ceea ce privește închirierea locuințelor. Regulile de care trebuie să țină cont proprietarii

Autor: Andreea Buinoschi

Noi schimbări în ceea ce privește închirierea locuințelor. Regulile de care trebuie să țină cont proprietarii

Sursa: pexels

Începând cu data de 1 ianuarie 2023, vor avea loc noi schimbări în ceea ce privește închirierea locuințelor, deoarece regulile stabilite vor trebui să fie aplicate de toți cei în cauză.

Începând cu noul an, închirierea locuințelor va trebui să se facă urmând un set de reguli ce a devenit obligatoriu. Acest lucru va face ca și chiriile să se scumpească, pentru a acoperi sumele pe care proprietarii vor trebui să le plătească mai departe.

Noi schimbări în ceea ce privește închirierea locuințelor

Proprietarii care își vor închiria locuințele sunt obligați să înregistreze contractul la ANAF, excepție de la regulă făcând persoanele ce obțin venituri de pe urma arendei și cele care închiriază camerele din propriile locuințe în scop turistic.

Contractele vor trebui să fie înregistrate la ANAF prin O.G. nr. 16/2022, modificare ce este valabilă pentru persoanele fizice ce obțin venituri din închirierea bunurilor personale. Vor trebui să fie înregistrate contractul care se încheie între ambele părți, dar și modificările care vor veni ulterior, acolo unde va fi cazul.

De asemenea, în ceea ce privește bunurile care sunt deținute la comun, coproprietarul este obligat să înregistreze contractul de închiriere.

Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Mai mult decât atât, cererea de înregistrare și copia după contractul de închiriere vor trebui să fie depuse diect de către persoanele fizice la registratura organului fiscal prin intermediul mijloacelor electronice sau prin intermediul poștei.

Citește și: MApN modifică statutul cadrelor militare. Cine poate deveni ofițer și subofițer la Ministerul Apărării

În ceea ce privește persoanele fizice care obțin venituri din închirierea imobilelor și care nu au înregistrat contractul sau, după caz, contractele, vor fi notificate de către organul fiscal.

Pașii de care trebuie să țină cont proprietarii, de la 1 ianuarie 2023:

  1. În maximum 30 de zile de la încheierea contractului, acesta trebuie să fie înregistrat la ANAF, regulă aplicată și în cazul modificărilor care apar pe parcurs. Fornularul 168 este completat și transmis organului fiscal în raza teritorială în care se află domiciliul fiscal al persoanei fizice în cauză,
  2. Cererea de înregistrate trebuie completată în dublu exemplar. În cazul în care există mai mulți proprietari ai bunului închiriat, fiecare va trebui să înregistreze contractul la ANAF, iar cererii trebuie să îi fie anexată o copie conform cu originalul a contractului de închiriere,
  3. Cererea de înregistrare trebuie să fie depusă fie online, fie în persoană, fie în format electronic, la registratura Fiscului sau prin poștă,
  4. În cel mult cinci zile de la data la care cererea a fost depusă, trebuie făcută înregistrarea contractelor de închiriere în evidenț ANAF,
  5. Persoanele care obțin venituri de pe urma închierii și nu declară acest lucru la ANAF vor fi atenționate în legătură cu obligația pe care o au.

 

Taguri: