Noua obligație legală care va trebui îndeplinită de pensionarii stabiliți în străinătate! Ce document trebuie să trimită aceștia pentru a-și primi în continuare pensiile

Autor: Diana Ghita
Actualizat: 12 iul 2024, 13:44

Românii din străinătate trebuie să trimită acest document pentru a-și primi pensiile în continuare

Sursa: Pexels.com

De la 1 septembrie, pensionarii români care trăiesc în străinătate vor fi obligați să trimită certificatul de viață de două ori pe an către casele teritoriale de pensii din România, scrie avocatnet.ro.

Certificatul de viață este un document esențial care atestă că beneficiarul pensiei este în viață. Conform noii legi a pensiilor, ale cărei prevederi vor fi aplicate de la 1 septembrie, acest document trebuie să fie transmis autorităților române până cel târziu la 31 martie și 30 septembrie ale fiecărui an.

Ce se întâmplă dacă pensionarii nu trimit certificatul de viață 

Pentru ca certificatul de viață să fie valid, acesta trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale din statul în care acesta locuiește sau în care își are reședința permanentă. Printre autoritățile recunoscute se numără instituțiile de asigurări sociale sau pensii, autoritățile administrative locale și notarii publici din statul respectiv.

Nerespectarea acestor termene va avea consecințe severe, potrivit sursei citate. Dacă pensionarii nu trimit certificatul de viață până la 31 martie sau 30 septembrie, plata pensiei va fi suspendată în luna următoare.

Reluarea plății pensiei va fi posibilă doar după prezentarea sau comunicarea certificatului de viață, iar pensia va fi retroactiv acordată de la data suspendării.

Citește și: Românii pot rămâne fără pensii dacă nu au acest document! Data maximă până la care se poate trimite

„Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”, se

arată în textul Legii 360/2023.

Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta

Citește și: Oana Ioniță, despre cum i-a spus fiicei sale cine este tatăl ei adevărat. „Ea se aștepta. Ea a simțit tot timpul că Maxim a fost mult mai iubit sau atașat de Florin.”

Cum pot trimite pensionarii certificatul de viață

Conform sursei citate, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a emis recent un ordin prin care a stabilit modelul certificatului de viață și a transmis că „ dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauză este obligată să transmită anual formularul «Certificat de viață»”.

Aceste măsuri sunt menite să asigure actualitatea și corectitudinea datelor pensionarilor stabiliți în străinătate.

Astfel sunt prevenite eventualele plăți nejustificate. Pensionarii români din alte țări sunt încurajați să se informeze și să se pregătească pentru a respecta noile obligații legale, pentru a evita suspendarea plăților.

Citește și: Pensiile nu vor fi înghețate după recalculare! Anunțul făcut de Simona Bucura-Oprescu: „Există bani”

Pe lângă modelul formularului care trebuie completat de pensionarii români, Casa Națională de Pensii Publice a enumerat, în respectivul ordin, modalitățile prin care acest document poate fi trimis către casele teritoriale de pensii din România: „Transmiterea certificatului de viață menționat la alin.

(1) se poate face prin poștă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii postată de instituția menționată pe site-ul acesteia”.