E oficial. Care sunt ultimele modificări aduse Noului Cod Rutier. Ce riscă șoferii care parchează neregulamentar

Autor: Cristina Mocanu

Mașinile personale parcate ilegal vor putea fi ridicate, potrivit Noului Cod Rutier

Sursa: https://www.pexels.com/

Mașinile personale parcate ilegal vor putea fi ridicate, potrivit Noului Cod Rutier.

Potrivit avocatnet.ro, șoferii care staționează ilegal vor risca să rămână fără mașinile personale.

Modificări aduse Noului Cod Rutier: Polițiștii rutieri vor putea ridica mașinile parcate ilegal

Mașinile staționate ilegal, pe lângă cele parcate pe partea carosabilă, cele parcate pe trotuarele din marile orașe, vor putea fi ridicate, potrivit unei inițiative legislative care vizează modificarea Codului rutier și care a primit semnătura președintelui țării, Klaus Iohannis, după ce a trecut de Parlament în octombrie.

Legea care a fost inițiată de Cătălin Drulă a fost adoptată de Camera Deputaților în calitate de for decizional în data de 19 octombrie 2022, cu 232 de voturi pentru, 3 contra și 29 de abțineri.

Citește și: Cod rutier 2022. Gestul care îi poate costa scump pe șoferi. Polițiștii locali pot da amenzi usturătoare celor care nu se conformează noilor reglementări

Astfel, ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se va realiza de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public.

Potrivit actului normativ, Poliția Rutieră poate dispune ridicarea autoturismelor parcate neregulamentar mai ales în cazurile în care acestea stânjenesc grav sau creează situații de pericol pentru participanții la trafic.

Modificarea realizată în Codul Rutier se regăsește în Propunerea Legislativă pentru modificarea alineatului 1 al articolului 64 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Proiectul mai are nevoie, pentru a se putea aplica, doar de publicarea în Monitorul Oficial.

Proiectul mai adăugă o situație în care mașinile parcate ilegal vor putea fi ridicate. Mai exact, după ce proiectul de act normativ va ajunge să se aplice, poliția rutieră va putea dispune ridicarea mașinilor care sunt parcate neregulamentar, fără a se ține seama dacă sunt parcate pe carosabil sau pe trotuar.

Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Citește și: Noi schimbări în Codul rutier. Ce riscă șoferii care parchează pe trotuar

Poliția Rutieră, în prezent, “poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”. Prin urmare, legislația nu permite, în momentul de față, ca mașinile parcate ilegal pe trotuar să poată fi ridicate de către autorități.

Potrivit noile modificările aduse proiectului de lege, Alineatul 1 al articolului 64 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 64.- (1) Poliția rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.

Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz.

Art. II.- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.”

Conform legislației rutiere în vigoare, mașinile pot fi parcate pe trotuare doar dacă există indicatoare sau marcaje în acest sens și dacă, după parcarea mașinii, mai rămâne un spațiu pentru circulația pietonilor de cel puțin un metru lățime.

Cei care au inițiat proiectul sunt de părere că: “poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să utilizeze carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”.