O schimbare semnificativă în peisajul salarial al României a fost anunțată pentru începutul anului 2024, generând o surpriză neplăcută pentru angajații cu salariul minim pe economie. Eliminarea unei facilități fiscale introduse anterior va aduce o scădere de 83 de lei în salariul net, conturând ceea ce experții numesc 'paradoxul fiscal al salariului minim'.
Angajații care vor primi salarii mai mici de la 1 ianuarie
Potrivit alba24.ro, cu intrarea în anul 2024, salariații din România încadrați cu salariul minim pe economie se confruntă cu o situație financiară neașteptată.
Care este explicația pentru această decizie?
Paradoxul se datorează eliminării unei facilități stabilite prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 168/2022, cunoscută și sub numele de "Ordonanța trenuleț".
Salariații încadrați cu salariul minim net pe economie vor resimți direct această schimbare. Începând cu luna ianuarie 2024, salariul net lunar va scădea cu 83 de lei față de luna decembrie 2023.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Alegeri dificile pentru antreprenori
Antreprenorii cu companii în care angajații sunt plătiți cu salariul minim pe economie se află în fața unor decizii dificile.
Citește și: Ce se întâmplă cu pensiile și alocațiile românilor în anul 2024: ”Pensionarii pierd un sfert”
Opțiunile cu care se vor confrunta angajatorii
Angajatorii se confruntă în prezent cu două opțiuni:
Varianta 1: Menținerea salariului lunar brut la nivelul minim de 3.300 de lei, cu o scădere a salariului net al salariatului cu 83 de lei, ceea ce poate afecta satisfacția acestuia și poate duce la nemulțumiri sau chiar pierderea salariatului.
Varianta 2: Majorarea salariului lunar brut la 3.450 de lei, menținând același nivel al salariului net pentru salariați, dar cu o creștere a cheltuielilor angajatorului cu 158 de lei lunar.
Care va fi impactul asupra bugetului de stat?
Indiferent de opțiunea aleasă de angajatori, bugetul statului va fi beneficiarul unic al acestei situații. Bugetul va încasa o sumă lunară suplimentară de minim 87 de lei (83 de lei de la salariat și 4 lei de la angajator) sau de 158 de lei (150 de lei de la salariat și 8 lei de la angajator). Această situație subliniază un paradox fiscal care favorizează bugetul de stat în detrimentul angajaților și antreprenorilor.