Anul școlar 2021-2022 a suferit câteva modificări privind organizarea orelor de curs atât pentru elevii din clasele primare, cât și pentru cei ce fac parte din ciclul gimnazial sau liceal. Aceștia au primit de la stat două săptămâni de vacanță forțată din cauza evoluției numărului de cazuri de infectare cu Covid-19 și au renunțat la vacanța intersemestrială care trebuia să aibă loc la scurt timp după încheierea sărbătorilor de iarnă.
Următorii ani școlari vor trece de asemenea prin câteva schimbări de organizare, cea mai importantă dintre acestea fiind implementarea unei noi materii în anul școlar 2023-2024. Aceasta are ca scop pregătirea elevilor pentru viața de după încheierea cursurilor, prin informarea lor asupra unor aspecte importante ce vizează mediul înconjurător.
Noua materie din programa școlară
Conform modificărilor aferente Legii educației naționale nr.
Scopul introducerii competențelor pentru mediu în programa școlară este informarea elevilor despre mediul înconjurător, efectul acțiunilor personale asupra mediului, poluarea, ecologia, reciclarea și practicile benefice păstrării în siguranță a mediului.
Materia se dorește să fie implementată cel târziu în anul școlar 2023-2024, însă pentru a se putea pune acest lucru în practică este necesară aprobarea Ministerului Educației printr-un ordin de ministru.Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
„Provocările legate de mediu necesită un răspuns urgent și ambițios, pentru că viitorul se clădește cu o generație pregătită pentru provocările actuale legate de climă și mediu. Investițiile în infrastructura verde, în programe de mediu și de management sustenabil al resurselor naturale ale României nu pot fi susținute eficient în lipsa educației corespunzătoare a populației ”, au declarat inițiatorii proiectului pentru introducerea educației
Domeniile de competență în programa școlară
Programa școlară din prezent are în componența sa mai multe materii diferite în funcție de ciclul de învățământ din care face parte un elev. Acestea pot fi încadrate în 8 domenii de competență care ajută la educarea și informarea copilului în timpul anilor de școală.
Iată care sunt aceste domenii de interes ale curriculumului, conform avocatnet.ro:- competențe de comunicare în limba română;
- competențe de comunicare în limba în limba maternă, în cazul minorităților naționale;
- competențe de comunicare în limbi străine (engleză, franceză, germană, spaniolă etc.);
- competențe de bază de matematică, științe și tehnologie;
- competențe digitale de utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere;
- competențe sociale și civice (unde va fi încadrată și educația mediului);
- competențe antreprenoriale, financiare și juridice;
- competențe de sensibilizare și de expresie culturală;
- competența de a învăța să înveți.
Implementarea altor materii noi în programa școlară
Conform unor modificări a Legii 273/2021 aferente lunii noiembrie a anului trecut, s-a stabilit introducerea în programa școlară a unei noi materii. Acest nou curs are ca scop combinarea educației antreprenoriale, care exista deja în curriculum, cu educația financiară și cea juridică, cu scopul pregătirii elevilor pentru viața de după finalizarea studiilor. Această nouă materie va fi introdusă în programa elevilor din ciclul primar și gimnazial, cu modificări în funcție de clasa în care se află copiii.
Educația antreprenorială a fost introdusă cu scopul informării elevilor care își doresc să își deschidă în viitor o afacere de orice fel pe teritoriul României, aceștia învățând în timpul orei despre documentele necesare deschiderii unei firme, bugetul necesar unei afaceri și responsabilitățile unui antreprenor. Educația financiară va avea ca scop introducerea copiilor în domeniul economic prin prezentarea valorilor, cheltuielilor și economiilor, iar prin adăugarea educației juridice în curriculum se dorește responsabilizarea tinerilor prin diminuarea delicvenței juvenile, informarea lor despre drepturile personale și înțelegerea necesității implementării legilor.