Noul cadru legal în domeniul pensiilor, intrat în vigoare de la data de 1 septembrie 2024, îi obligă pe anumiți pensionari să trimită la Casa de Pensii certificatul de viață. Acest certificat de viață trebuie să fie trimis de două ori pe an, în caz contrar pensionarii pot rămâne fără pensii. Iată care este categoria de pensionari afectată de noua lege a pensiilor.
Pensionarii riscă să își piardă pensiile dacă nu trimit certificatul de viață
Pensionarii care sunt stabiliți în străinătate, mai exact cei care nu sunt rezidenți ai României, sunt obligați să trimită certificatul de viață la Casa de Pensii, potrivit Legii nr. 360/2023. Documentul trebuie să fie trimis semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată. Certificatul de viață trebuie trimis în perioada 1 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul anului calendaristic, dar și în perioada 1 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul anului calendaristic.
Persoanele care nu trimit certificatul de viață nu vor mai primi pensia. Certificatul de viață poate fi trimis la Casa de Pensii prin email, la adresele de email ale caselor județene de pensii, dar și prin poștă, la adresa casei județene de pensii sau fax. Pensionarii nerezidenți care aleg să trimită certificatul de viață pe email trebuie să completeze și să semneze documentul urmând să îl scaneze în format PDF sau JPEG.
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
Certificatul de viață trebuie să fie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, astfel încât această autoritate să ateste existența beneficiarilor nerezidenți aflați în plată.
„Sintagma "autorități legale" se referă la instituții de pensii ori de securitate socială, autorități administrative locale, misiuni diplomatice, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare:
Datele pe care le va completa pensionarul în certificatul de viață
Certificatul de viață este format din trei categorii: A, B și C. Partea A va fi completată de către Casa Teritorială de Pensii în evidența căreia se află beneficiarul nerezident.
Pensionarii își vor trece datele personale în partea B, mai exact:- datele personale – numele si prenumele, numele si prenumele purtate anterior
- cetățenie
- date cu privire la naștere – data, locul și țara
- codul personal de asigurări sociale în România – codul numeric personal înscris în cartea de identitate/ buletinul de identitate
- adresa de domiciliu – din străinătate
- adresa și detalii bancare: numele beneficiarului așa cum este înregistrat la bancă, denumirea băncii, adresa băncii, cod de identificare bancară (BIC/SWIFT), număr de cont bancar internațional (IBAN)
- semnătura pensionarului
Partea C a certificatului de viață va fi completată de către autoritatea în fața căreia se prezintă beneficiarul nerezident, potrivit casadepensiibv.ro .