Printr-un proiect legislativ depus de mai mulți parlamentari, se cere introducere unui sistem de verificare a modului în care se folosesc mașinile instituțiilor publice.
Instituțiile publice trebuie să își doteze mașinile cu sisteme de monitorizare
Potrivit proiectului care vine în modificarea OG80/2021, depus de mai mulți parlamentari, se cere stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, astfel încât să se reducă cheltuielile făcute de instituțiile publice.
Mai exact, instituțiile și autoritățile publice vor trebui, potrivit viitoarei legi, să echipeze autoturismele din parcul auto propriu cu sisteme de localizare şi monitorizare a flotei auto.
Dacă nu vor respecta noua obligație și le va lipsi foaia de parcurs generată de sistemul de localizare şi monitorizare a flotei auto, instituțiile publice “nu vor putea să-şi deconteze din bugetul instituției cheltuielile cu combustibilul”, după cum apare în document.
Altfel, pe lângă imposibilitatea de a deconta cheltuielile cu combustibilul, instituțiile publice care nu vor respecta aceste reguli vor primi amenzi cuprinse între 10.000 și 50.000 de lei.
Cei care au inițiat legea este de părere că în prezent, există posibilitatea ca autoturismele instituțiilor publice “ să fie utilizate și în scop personal, fapt interzis de către lege, dar de cele mai multe ori nedescoperit în lipsa unor proceduri și tehnologii care să asigure respectarea legii”.
Din momentul în care această lege va fi implementată s-ar diminua consumul de carburant la nivelul instituțiilor publice și ar scădea, de asemenea, și poluarea generată de mașinile acestora. În același timp, odată cu reducerea cheltuielilor cu carburantul, s-ar face și economii la nivelul instituțiilor publice.
Pentru a putea fi aplicată această lege, trebuie adoptată la Parlament, promulgată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial.
Programul Rabla ar urma să fie modificat
Ministerul mediului își dorește ca în 2023 să aducă o serie de modificări programelor Rabla.
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
De asemenea, Ministerul anunță apariția unui nou program Rabla, și anume unul destinat cumpărării de mașini electrice noi pentru firmele care dețin flote de mașini.
Astfel că, Ministerul Mediului prezintă modul în care poate fi continuat programul Rabla (cu cele două componente- Clasic și Plus) și dacă există, de asemenea, posibilități pentru îmbunătățirea programelor la nivelul ministerului.
Programul Rabla Clasic și Rabla Plus
Cele două programe Rabla se vor desfășura și în 2023, bugetul alocat fiind de 560.000.000 de lei- pentru Rabla Clasic și de 780.000.000 de lei- pentru Rabla Plus, mai mare față de anii precedenți.
În același timp și Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) are în lucru o serie de modificări ce vor fi aduse ghidurilor de finanțare ale celor două programe. Cele mai importante schimbări ce vor apărea sunt, potrivit notei ministerului:
- reducerea nivelului emisiilor pentru care se acordă prima de casare- maximum 155 g (acum e maximum 160 g);
- creșterea primei de casare la 9.000 lei, în cazul predării unui autovehicul uzat (acum e 6.000 de lei) și la 10.000 lei, în cazul predării a două autovehicule uzate (acum e 9.000 de lei);
- eliminarea condiției de a casa o rablă în schimbul achiziționării unui autovehicul nou- doar în cazul instituțiilor publice (modificare valabilă pentru ambele programe);
Citește și: Șoferii și motocicliștii care produc noaptea zgomote vor fi amendați
- stabilirea unei valori maxime de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric;
- majorarea valorii ecotichetului pentru instituții publice la 120.000 de lei pentru Rabla Plus.
Programul Rabla Local va demara după aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 al AFM, iar bugetul propus pentru anul acesta este de 240.000.000 de lei.
Sursă: avocatnet.ro