1.400 de lei pentru plata facturilor
Guvernul va acorda un sprijin de 1.400 de lei, în două tranșe, pentru ca persoanele cu venituri mici să își poată plăti facturile la energie.
În cazul energiei termice furnizate în sistem centralizat, pentru a putea plăti factura cu banii de la stat, beneficiarii vor trebui să se adreseze asociației de proprietari ori de locatari din bloc, pentru
Citește și: Ce ajutoare sociale vor primi românii din mediile vulnerabile în 2023
Începând cu anul 2023, pensionarii și persoanele cu dizabilități ce au venituri mici, persoanele care primesc ajutor social și familiile care primesc alocație de susținere vor beneficia de un ajutor financiar, care va putea fi folosit pentru plata facturilor sau a datoriilor la energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne de foc.
Potrivit ordonanței nr. 166/2022, de această măsură vor beneficia următoarele categorii de români:
- pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum si pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000
lei;- persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei;
- familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.
- Certificatul de validare a datoriei nu se eliberează automat, ci el trebuie solicitat asociațiilor de proprietari/ locatari, iar cu această ocazie, asociațiile trebuie să ceară beneficiarului de sprijin acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
Ce trebuie să conțină certificatele de validare
Certificatele de validare a datoriilor ar trebui să conțină cel puțin următoarele informații:
- datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie;
- suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie termică furnizată în sistem centralizat;
- datele de identificare ale asociației de proprietari/ locatari și contul bancar al acesteia;
- perioada de consum;
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
- datele de identificare ale furnizorului de energie termică.
Documentul se poate emite doar pentru beneficiarul de sprijin care figurează în evidențele asociației de proprietari/ locatari, fără a fi permisă emiterea pentru o altă persoană terță.
Totodată, certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/ locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română, ca anexă la documentele care stau la baza plății facturii (facturilor).
Citește și: Vouchere Sociale 2023: Când intră pe card banii pentru prima tranșă
Banii vor fi acordați astfel:
- 700 de lei/semestru, se acordă în luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2023;
- 700 de lei/semestru, se acordă în luna septembrie 2023 pentru perioada 1 iulie 2023 – 31 decembrie 2023.
Sprijinul va fi acordat sub formă de card
Sprijinul se va acorda sub forma unui card de energie, tipărit și distribuit de către Poșta Română. Acesta oferă dreptul beneficiarului să efectueze plăți prin serviciul de mandat poștal asigurate de Poșta Română, pentru decontarea datoriilor curente și/sau restante pe care acesta le are către furnizorii de energie, în baza unor tabele centralizatoare comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, conform listelor transmise de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.
După efectuarea plății, asociațiile de proprietari sau locatari primesc sumele transmise prin mandat poștal de la Poșta Română și trebuie să opereze încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin. Totodată, operează în evidențele contabile plata datoriei beneficiarului față de energia termică și virează sumele la furnizorii de energie termică la termenele prevăzute în contractele de furnizare sau anticipat.
Beneficiarii sprijinului vor fi obligați să prezinte următoarele categorii de documente, atunci când vor efectua plățile:
- cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
- actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
- documentul/ documentele justificativ/ justificative prin care face dovada datoriei curente și/ sau restante față de furnizorul de energie și/ sau, după caz, față de asociația de proprietari/ locatari;
- în situația în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decât cel care este inscripționat pe cardul de energie, contractul privind furnizarea energiei la domiciliul declarat împreună cu declarația pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea prețului la energie la domiciliul unde locuiește.
Sursă: avocatnet.ro