Peste 70.000 de posturi disponibile pentru românii care au această meserie. Salariile trec de 1800 de euro

Autor: Amalia Georgescu
Actualizat: 27 feb 2023, 01:05

Peste 70,000 de posturi disponibile pentru șoferii de TIR din România 

 

Sursa: PixaBay

În România, dar și în alte state Europene există o criză de șoferi profesioniști, chiar dacă salariile sunt generoase, comparativ cu alte domenii. Cât poate câștiga un șofer de tir și care sunt pretențiile celor care ajung la interviuri?

Cu toate că firmele de transport oferă salarii generoase șoferilor profesioniști, în România există în continuare o problemă în ceea ce privește ocuparea posturilor disponibile. În prezent, în România sunt aproximativ 70.000 de posturi libere pentru șoferii profesioniști. Cât de mari sunt salariile? 

Criză de șoferi profesioniști. Ce spun transportatorii? 

Foarte multe firme de transport ajung să înregistreze pierderi uriașe din cauza faptului că nu găsesc șoferi profesioniști pentru camioanele pe care le dețin.

Acestea stau în parcări, fără să poată produce un venit constat celor care le-au achiziționat și asta din cauza crizei de șoferi profesioniști cu care se confruntă România. 

Preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), Adrian Pop, spune că doar în Arad este nevoie de aproximativ 750 de șoferi profesioniști, iar la nivelul întregii țări ar exista aproape 70,000 de posturi libere. Acesta este de părere că principala cauză a crizei de șoferi profesioniști cu care se confruntă România este migrarea acestora către țările din Vest.

„În acest moment, doar în judeţul Arad am avea nevoie să angajăm circa 750 de şoferi profesionişti, însă nu găsim forţă de muncă calificată, ceea ce ne afectează grav activitatea. Timpii de livrare a mărfurilor cresc considerabil, dezvoltarea este blocată. Problema s-a accentuat în ultimii ani, iar o cauză este migrarea şoferilor profesionişti către ţările din Vest, asta deşi salariile oferite sunt competitive şi la noi.

De-a lungul timpului, am atras atenţia Guvernului asupra acestor probleme, cerând o legislaţie mai permisibilă faţă de angajarea şoferilor din ţări non-UE, cum ar fi din Asia. Din câte ştiu, nicio companie din Arad nu are şoferi de camioane străini, şi nu atât din cauza barierei de limbaj, cât mai ales din cauza condiţiilor suplimentare prevăzute de lege faţă de cazul angajării unui cetăţean român”, a precizat preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), Adrian Pop, potrivit apte2002.ro.

Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Citeste si: Informația care îi salvează pe șoferi de amendă. Cum află Poliția Română dacă ai sau nu poliță RCA

Ce salarii pot câștiga șoferii profesioniști și care sunt pretențiile celor care merg la interviuri? 

Deși merg la interviuri de angajare, șoferii au de multe ori pretenții nerealiste, aceștia venind cu tot felul de solicitări pentru angajatori, pe lângă salariile generoase. În prezent, reprezentanții firmelor de transport spun că un șofer profesionist poate câștiga între 1500 și 2000 de euro, însă salariile pot să difere în funcție de județ, dar și de firma de transport.

În anul 2019, un șofer de campion câștiga în medie 1820 de euro în România.

Tot în același an, salariile depășeau 3000 de euro în Belgia și Austria, în timp ce în Germania, salariul unui șofer profesionist ajungea la 2,970 de euro. Evident, salariile s-au modificat de atunci și până în prezent, meseria de șofer profesionist ajungând să fie plătită foarte bine atât în România, cât și în Europa.

„În general, la nivelul firmelor de transport din judeţ (n.r Arad) se oferă salarii cuprinse între 1.500 şi 2.000 de euro, dar cu toate acestea avem puţini candidaţi, iar şi dintre ei majoritatea nu corespund postului. Vă dau doar un exemplu de săptămâna trecută. Unul a venit la interviu şi m-a întrebat ce boxe am în cabină. Asta a fost prima lui preocupare – cât de tare poate da muzica în maşină, probabil ca să facă live-uri pe Facebook. I-am spus că nu angajez DJ, ci caut şofer serios. Doar pentru un cap tractor cu remorcă, asigurările ajung la suma de 15.500 de lei pe an. Mai adăugăm taxe şi impozite plătite la stat şi vă daţi seama ce pierderi avem cu fiecare camion care stă în garaj. Iar la nivel de judeţ, vă spun eu că sunt vreo 800 de camioane care nu pot ieşi în curse pentru că nu se găsesc şoferi. Este o problemă serioasă, livrările sunt întârziate, contractele sunt afectate, iar firmele înregistrează cheltuieli care nu pot fi amortizate”, a precizat Dorin Pop, patronul unei importante companii de transport marfă din Arad.

Șoferii profesioniști sunt atrași de salariile mult mai mari din Europa, dar și de beneficiile pe care le au în cadrul companiilor de transport, acesta fiind motivul pentru care aleg să plece din țară.

„În Germania, când faci servicii intercomunitare, salariul ajunge la 3.000 de euro plus alte beneficii pe care aici nu le avem și atunci am considerat să plec din România.”, a spus un român care lucrează în Germania ca șofer profesionist, potrivit stirileprotv.ro.

Citeste si: Ce trebuie să faci ca să îți schimbi permisul auto expirat