Adio „dosare cu șină”. Instituțiile publice sunt obligate să se digitalizeze. În ce situații se aplică noile prevederi

Autor: Cristina Mocanu

Potrivit unei legi adoptate de Camera Deputaților: dosarul cu șină dispare din România.

Sursa: https://pixabay.com/

A fost votată legea care le interzice instituțiilor publice să ceară dosare cu șină.

Potrivit unei legi adoptate de Camera Deputaților, instituțiile nu vor mai avea voie să le ceară contribuabililor dosare cu șină.

Dispar dosarele cu șină din instituțiile publice

Potrivit unei legi adoptate de , miercuri 7 decembrie, autorităților publice centrale și locale li se va interzice să mai ceară contribuabililor dosare cu șină atunci când vine vorba de fumizarea la cerere a serviciilor publice, de concursuri publice sau de proceduri de achiziții publice.

Citește și: Camera Deputaților: Noi categorii de salariați pot ieși mai repede la pensie. Cine beneficiază de reducerea vârstei de pensionare

Această lege vine în completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.41/2016.

Potrivit deputatului Mircea Fechet adoptarea acestei legi elimină obligativitatea cetățenilor de a mai aduce copii după acte publice emise de instituții ale statului.

Tot acesta a precizat că: “Totodată, instituțiile care solicită copii pe hârtie ale unor documente, altele decât cele emise tot de către instituții publice, vor asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestora. Ceea ce înseamnă și interzicerea celebrelor xeroxuri din instituții, care taxau cetățeanul. Respectul pe care cetățenii îl primesc de la stat se vede și în timpul pierdut de aceștia la cozi și cu proceduri birocratice. Ne propunem, prin acest proiect de lege, să simplificăm relația stat-cetățean și să reducem timpul pierdut de oameni în instituții publice”.

Legea ar urma să intre în vigoare în cel mult 180 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial.

Astfel că, parlamentarii  o să interzică dosarele cu șină care sunt cerute acum, în multe cazuri, la depunerea solicitărilor pentru prestarea de servicii publice.

Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Citește și: A fost promulgată o nouă lege pentru salariați. Care este categoria de angajați care va putea ieși mai devreme la pensie

Conform actului normativ: „Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie.

Prevederile(...) se aplică și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice”.

Autoritățile centrale și locale nu vor mai avea voie nici măcar să ceară taxe suplimentare pentru a acoperi costurile pentru a achiziționa dosare cu șină sau alte obiecte de birotică și papetărie.

Care vor fi principalele prevederi ale legii

- Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum şi niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie.

- Prevederile se aplică şi în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum şi în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice.

- Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevăzute mai sus.

- Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, au obligația de a publica, din oficiu, informații şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic, definit de Hotărârea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea şi funcționarea Punctului de contact unic electronic, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării în format electronic de către beneficiar.

- Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, asigurând condițiile prevăzute de reglementările legale privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. Toate instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, au obligația să publice o adresă de e-mail pentru primirea în format electronic a copiei după cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic şi pe pagina proprie de internet.

Sursă: https://legislatie.just.ro