Preț lapte 2023: Cât va costa un litru de lapte în magazinele din România? Anunțul făcut de autorități

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 03 feb 2024, 01:50

Începând cu luna mai prețul lapteului în magazinele din România va fi modificat.

Sursa: pixabay.com

Începând cu luna mai prețul lapteului în magazinele din România va fi modificat.

Cât va costa litrul de lapte în magazinele din România începând cu data de 1 mai 2023?

Care va fi prețul laptelui în magazinele din România?

Toţi retailerii din România au fost de acord să reducă, în mod voluntar, cu minimum 20%, preţul laptelui de provenienţă românească, începând cu luna mai. Astfel că, reducerea de cel puţin 20% a preţului la raft se va aplica laptelui de provenienţă românească care costă în prezent peste 7 lei/litru, fără să fie inclus în vreo promoţie, şi se va împărţi între retaileri (minimum 10%) şi procesatori (minimum

10%).

Citește și: Comisia Europeană oferă 40 de milioane de Euro României pentru a stopa criza cerealelor

Bogdan Chiriţoiu, prședintele Consiliului Concurenței, a declarat că: "Pe parcursul lunii mai vom vedea reduceri substanţiale, la raft, ale preţurilor laptelui proaspăt, având în vedere că retailerii ne-au confirmat participarea la acordul voluntar. Posibil să dureze câteva zile până când această măsură se va aplica în toate magazinele, ţinând cont că trebuie renegociate contractele cu fiecare producător şi epuizate stocurile existente.

Ne aşteptăm că, în cele şase luni, cât este valabil acordul, să crească consumul. În plus, prognozele economice indică faptul că inflaţia se va reduce, iar astfel nu vom mai înregistra creşteri atât de mari ale preţurilor alimentelor".

Pentru următoarele 6 luni, prețul laptelui a scăzut la rafturi cu 20%, iar acest lucru îi sperie pe fermieri, dar ministrul agriculturii, Petrea Daea, a venit cu clarificări în acest sens, explicând că producătorii nu vor fi nevoiți să lase la preț și chiar vor fi luate măsuri din acest punct de vedere, astfel încât românii care se ocupă cu

această industrie să nu fie afectați.

„S-a convenit să se facă reducerea la cele două produse, la lapte de 1,5% grăsime şi la lapte de 3,5% grăsime, nu la toate produsele. Am putut constata că există această preocupare şi iată că s-a materializat. Am solicitat (și convenit) cu retalierii, în prezenţa Consiliului Concurenţei, instituţia statului care urmărește implementarea acestei măsuri, să ne întâlnim săptămânal, iar până la sfârşitul săptămânii cei din comerţ ne-au asigurat că vor fi peste tot aceste reduceri, în aşa fel încât ţara să recunoască şi consumatorul să recunoască reducerea aceasta de care vorbeam", a

declarat Petre Daea.

Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

De asemenea, el a mai declarat atunci când a fost întrebat ce se va întâmpla în condițiile în care fermierii spun că procesatorii le-au scăzut lor preţurile: „Nu, nu, nu.

Tocmai de aceea ne-am adunat şi ne întâlnim în fiecare săptămână ca lucrurile acestea să nu se repercuteze la fermieri, să nu ne întâlnim cu aceste atitudini, zic eu, neconforme şi lipsite de temei, ca procesatorii să se ducă în faţa fermierilor cu oferte de preţ la preluare mai mic. Sub nicio formă, urmărim această situaţie”.

Citește și: România pregătește taxarea cerealelor din Ucraina. Vor fi introduse taxele vamale

Cât costă un litru de lapte în prezent?

Decizia este una voluntară, dat fiind că într-o economie de piaţă, în mod normal, preţurile sunt setate de condițiile existente şi de raportul cerere-ofertă.

În prezent, un litru de lapte costă în marile magazine între 5-6 lei (marcă privată) şi 9-12 lei (branduri). Autoritatea de concurenţă s-a implicat în acţiunile de implementare a acestui acord pentru a îndruma companiile interesate să participe, astfel încât să nu rişte încălcarea regulilor de concurenţă. Acordul trebuie să se desfăşoare în parametrii stabiliţi: negocierile să fie bilaterale între fiecare furnizor şi fiecare retailer, aceştia având posibilitatea de a aplica discounturi de cel puţin 10%.

Sursă: agerpres.ro