Produsele românești vor fi mai ieftine după limitarea adaosului comercial! Ce presupune noua lege pentru producători și comercianți.

Author: Cristina Mocanu

Plafona adaosului comercial la 20% pentru toate magazinele ar putea fi stabilită prin lege.

Sursa: pexels.com

Plafona adaosului comercial la 20% pentru toate magazinele ar putea fi stabilită prin lege.

Noile reguli propuse pentru magazinele din țară, care ar plafona adaosul comercial la 20%, reprezintă un pas semnificativ în reglementarea practicilor comerciale. Această inițiativă, anunțată de ministrul Agriculturii, Florin Barbu, vine în contextul unei dezbateri intense privind relația dintre retaileri și producătorii români.

Adaosul comercial de 20% pentru toate magazinele ar putea fi stabilit prin lege

După dezbaterile din Senat privind practicile comerciale ale marilor retaileri împotriva producătorilor români, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunțat că limitarea adaosului comercial la 20% ar putea fi reglementată prin lege. Astfel, magazinele vor avea interzis să mai practice adaosuri ce depășesc acest procent.

Miercuri, la finalul dezbaterilor în Senat privind practicile comerciale ale marilor retaileri împotriva producătorilor români de alimente, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat că legislația propusă ar putea include măsuri pentru plafonarea adaosurilor comerciale la un maxim de 20% peste cheltuielile directe și indirecte. Aceasta măsură este menită să reducă presiunea asupra producătorilor locali, care se confruntă cu dificultăți din cauza adaosurilor mari impuse de retaileri.

Plângeri ale producătorilor români

Reprezentanții producătorilor români de alimente au participat la dezbaterea Comisiei economice din Senat, unde și-au exprimat nemulțumirile. Ei au acuzat marile magazine că descurajează producătorii locali, refuzându-le produsele la raft fără o justificare comercială adecvată și forțându-i să-și reducă prețurile pentru a permite menținerea adaosurilor comerciale ridicate.

Ministrul Barbu a subliniat că, în pofida politicilor de prețuri agresive adoptate de retailerii din țară, produsele românești, cum ar fi magiunul de Topoloveni, continuă să fie populare printre consumatori, demonstrând capacitatea produselor locale de calitate de a concura pe piață.

Ministrul Agriculturii a evidențiat exemplul magiunului de Topoloveni pentru a ilustra impactul pozitiv al limitării adaosului comercial. Conform acestuia, prețul de vânzare al magiunului ar putea scădea semnificativ dacă adaosul comercial ar fi plafonat la 20%, de la 23 de lei la aproximativ 12-14 lei, crescând astfel volumul de vânzare.

Citește și: Ce condiție trebuie să îndeplinească pensionarii pentru a primi puncte suplimentare. Cine sunt persoanele care se încadrează

„Eu vă spun că, dacă mergem în magazinele de retail, găsim produse românești pe care retailerii le-au scos, dar sunt produsele românești.

Vorbeam de magiunul de Topoloveni pentru că am identificat că prețul magiunului de Topoloveni nu era inclus în plafonarea adaosului comercial; prețul la raft era de 23 de lei, în timp ce prețul care pleacă din Topoloveni este de 9 lei. Cu un adaos limitat, găsim acest magiun de Topoloveni și la 12, 13, 14 lei pe raft, nu la 23 de lei sau mai mult. Volumul de vânzare este unul mai mare”, a precizat Barbu potrivit capital.ro

Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi

Citește și: Cum își alege Karmen Minune un partener? Contează sau nu banii, pentru aceasta: "Dacă îți alegi bărbatul în funcție de asta, ai pierdut din start!"

În plus, Barbu a subliniat importanța etichetării corecte a produselor alimentare, cerând autorităților competente, inclusiv ANPC și ANSVSA, să verifice respectarea normelor de etichetare care permit consumatorilor să identifice clar produsele din lapte față de cele cu adaos de grăsimi vegetale.

Ministrul Agriculturii a mai zis că: „Sunt anumite directive europene care permit acest lucru, dar etichetarea la retailer ar trebui să arate foarte clar, așa cum v-am spus când am fost președintele Comisiei de agricultură din Camera Deputaților, am dat o lege foarte importantă prin care consumatorii să vadă foarte clar la raft produse numai din lapte și produse din lapte cu adaos de grăsimi vegetale.

În momentul de față, aceasta nu se respectă. Am atras atenția ANPC-ului și altor instituții, inclusiv ANSVSA, să verifice aceste aspecte în perioada următoare și vreau să vedem în România rafturi separate”.

La ședința Comisiei economice din Senat au participat reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Consiliului Concurenței, și ai asociațiilor marilor rețele de magazine. În urma dezbaterilor, la data de 29 martie 2024, Florin Barbu a anunțat că se pregătește un proiect legislativ care va propune limitarea adaosului comercial la produsele agroalimentare procesate în România la 20%. În schimb, pentru produsele importate, retailerii vor putea aplica adaosul comercial conform cererii.

Totodată, Președintele Klaus Iohannis a promulgat o lege ce prevede prelungirea termenului de aplicare a măsurii limitării adaosului la alimentele de bază până la data de 31 decembrie 2024, ca parte a unui efort mai amplu de combatere a creșterii excesive a prețurilor la produsele agricole și alimentare.

Citește și: Prețul carburanților se modifică începând cu data de 1 iulie 2024: Cât va ajunge să coste un litru de benzină și unul de motorină

Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) și Asociația Marilor Rețele Comerciale din România au solicitat efectuarea unui studiu de impact înainte de implementarea măsurii de limitare a adaosului comercial. Aceste organizații argumentează că un astfel de studiu este esențial pentru a înțelege pe deplin consecințele unei astfel de decizii asupra tuturor operatorilor economici din sectorul agro-alimentar și pentru a asigura echilibrul pe piața concurențială comună.

Noile reguli propuse pentru magazinele din țară, care ar plafona adaosul comercial la 20%, reprezintă un pas semnificativ în reglementarea practicilor comerciale
[Sursa: pexels.com]

Astfel, inițiativa legislativă propusă de ministrul Florin Barbu privind limitarea adaosului comercial la 20% reflectă un efort concertat de a proteja producătorii locali și de a asigura prețuri mai accesibile pentru consumatori. Implementarea acestor măsuri va necesita însă o analiză atentă a impactului asupra pieței și a relațiilor comerciale dintre producători și retaileri.