Programul Rabla Plus 2025. Valoarea voucherului din cadrul programului „Rabla Plus” ar putea fi majorată în 2025, potrivit declarațiilor ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. Acesta a subliniat că producția a trei modele de autoturisme electrice în România reprezintă un progres semnificativ ce ar trebui susținut inclusiv prin politici guvernamentale adecvate.
Valoarea voucherului ar putea crește din 2025
Conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), analizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), segmentul autoturismelor „electrificate” (electrice 100%, hibride plug-in și full hybrid) a atins o cotă
Prin creșterea valorii voucherului „Rabla Plus”, guvernul intenționează să stimuleze atât producția, cât și achiziția de vehicule electrice, susținând astfel tranziția către o mobilitate mai sustenabilă în România.
„Scăderea valorii voucherului a fost una extrem de bruscă în anul 2024. Peste noapte a scăzut de la 10.000 de euro la 5.000 de euro, ceea ce considerăm noi că a modificat şi comportamentul posibililor beneficiari. Probabil că unii oameni aşteptau cu nerăbdare noul voucher de 10.000 de euro şi văzând că valoarea a scăzut la 5.000, e posibil ca aceştia să fi optat pentru un alt tip de autoturism, nu neapărat pentru un autoturism electric.
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
Producătorii auto cer creșterea subvenției la 8.500 de euro
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) propune creșterea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026. Începând cu 2027, sprijinul financiar ar urma să fie redus treptat, până la eliminarea completă în 2030, conform unui comunicat oficial.
APIA subliniază că majorarea subvenției în primii doi ani este crucială pentru restabilirea încrederii consumatorilor în electromobilitate, afectată puternic de reducerea acesteia la 5.100 de euro pe autoturism în 2024—o măsură care a avut un impact negativ semnificativ asupra pieței auto din România.
Potrivit datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această diminuare a plasat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește evoluția pieței de vehicule electrice, înregistrând o scădere de 32,2% a înmatriculărilor.