RCA-ul devine obligatoriu și pentru trotinetele electrice: Noua lege a fost pusă în dezbatere publică

Author: Cristina Mocanu

Asigurarea de Răspundere Civilă Obligatorie (RCA) pentru trotinete și biciclete, este pe cale să devină obligatorie în România.

Sursa: pexels.com

Asigurarea de Răspundere Civilă Obligatorie (RCA) pentru trotinete și biciclete, este pe cale să devină obligatorie în România.

O nouă lege legată de încheierea obligatorie a unei polițe RCA pentru trotinetele electrice a fost pusă în dezbatere publică.

RCA-ul devine obligatoriu pentru trotinetele electrice

Asigurarea de Răspundere Civilă Obligatorie (RCA) pentru trotinete și biciclete ar putea deveni obligatorie în România în curând, pentru a se conforma unei directive a Uniunii Europene. Ministerul Finanțelor a lansat recent în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea legislației RCA pentru a include aceste mijloace de transport alternative.

Conform proiectului de lege pus în dezbatere publică, orice vehicul, inclusiv bicicletele electrice și trotinetele electrice, ar trebui să fie asigurat în mod obligatoriu pentru a acoperi riscurile asociate utilizării lor pe teritoriul României. Această schimbare importantă include și o revizuire a definiției de "vehicul" pentru a cuprinde aceste mijloace de transport cu propulsie proprie. Conform proiectului, un vehicul este orice mijloc de transport pe uscat cu o viteză maximă construită de peste 25 km/h sau cu o masă proprie de peste 25 kg și o viteză maximă construită de peste 14 km/h.

Această definiție extinsă implică că bicicletele electrice și trotinetele electrice vor intra sub incidența acestei legi.

Citește și: Apar noi legi rutiere de la 1 ianuarie 2024: Amenzi mai mari cu 15% pentru șoferii neatenți. Cu cât va crește punctul de amendă?

Ce propuneri sunt în noul proiect de lege?

Cu toate acestea, proiectul de lege propune excepții de la obligația de a încheia o asigurare RCA pentru vehiculele utilizate în mod exclusiv în evenimente și activități sportive cu motor în zone cu acces restricționat, cu condiția ca

organizatorul să aibă asigurare sau instrument de garantare alternativ.

Printre modificările propuse se află și stabilirea limitelor minime de răspundere pentru prejudiciile materiale, vătămările corporale și decesele acoperite prin asigurarea RCA. Astfel, pentru prejudiciile materiale produse într-un accident, limita de despăgubire este stabilită la 6.434.740 lei, în timp ce pentru vătămările corporale și decesele produse în același accident, limita de despăgubire se ridică la 31.926.210

lei.

Citește și: Informatii despre pulsul normal in functie de varsta

Proiectul de lege introduce, de asemenea, obligația asigurătorilor RCA de a furniza informații despre utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare și interzice discriminarea asiguraților în funcție de naționalitate sau istoricul de daune.

În ceea ce privește sancțiunile pentru încălcările legate de asigurarea RCA, proiectul prevede amenzi și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului pentru persoanele fizice sau juridice care nu respectă obligația de asigurare.

Citește și: Apar noi modificări în Codul Rutier: Șoferii vor putea fi sancționați pe baza imaginilor camerelor de bord

Pentru a deveni lege, proiectul trebuie să treacă prin procesul legislativ, să fie aprobat de Parlament și să fie promulgat prin decret prezidențial. Dacă acesta va fi adoptat, va marca o schimbare semnificativă în legislația privind RCA în România și va aduce în sfera obligației de asigurare și utilizatorii de trotinete și biciclete electrice.

De menționat este faptul că și în prezent, companiile care încheie asigurări obligatorii le oferă posibilitatea posesorilor de trotinete și biciclete electrice să încheie o asigurare facultativă de răspundere civilă a persoanelor fizice, pentru prejudicii produse terților, aplicabile și pentru conducătorii de trotinete sau biciclete electrice.

Potrivit informațiilor disponibile pe site-urile asigurătorilor, acest tip de asigurare nu acoperă pagubele produse propriului vehicul.