"Ceea ce ne mai frământă în acest moment sunt monopolurile legale, iar recent toţi utilizatorii de muzică ambientală (magazine, restaurante, hoteluri etc) au fost afectaţi de triplarea practic a redevenţelor încasate de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) pentru muzica ambientală difuzată", a declarat pentru MEDIAFAX Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.
De anul acesta, un magazin cu suprafata de 15.000 de metri patrati plateste catre UCMR 3.600 de lei pe luna, un total de 43.200 de lei pe an.
"Înmulţiţi 3.600 de lei cu 12 luni şi apoi cu numărul de magazine de suprafaţă mare construiţi în ultimii 10 ani, iar apoi intrebaţi-vă unde se duc banii respectivi. Banii pentru Madonna se duc către ea, iar cei pentru Michael Jackson către moştenitorii acestuia.
Un dezavantaj al patronilor de supermarketuri este ca legislatia romana nu ii ajuta sa negocieze in parte cu artistii romani pentru a stabili un tarif individual, nu colectiv cum platesc in prezent.
"Acest fapt lezează, în opinia mea, însuşi dreptul la asociere liberă, cât timp autorii operelor muzicale sunt obligaţi la o asociere forţată. Însăşi constituţionalitatea reglementărilor legale în cauză ar trebui temeinic analizată. Sumele pe care toţi membrii AMRCR le plătesc pentru muzica ambientală sunt foarte mari, în special cele datorate Uniunii Compozitorilor, ele fiind calculate în funcţie de suprafeţele de vânzare ale magazinelor. Având în vedere că avem de-a face cu un monopol, chiar daca este vorba de un monopol legal, credem ca un cuvânt greu ar trebui să-l aibă în această dispută şi Consiliul Concurenţei", a completat Alexandru Vlad.