”Mere roşii” reprezintă debutul regizorului Alexandru Tatos; scenariul lui Ion Băieşu este, de fapt, punctul de plecare pentru romanul ”Balanţa”, scris mai tîrziu, în anii ‘80, şi transformat după Revoluţie de Lucian Pintilie, în binecunoscutul film.
Ca şi acolo, avem de-a face cu un medic tânăr şi inflexibil (mai entuziast Diaconu, cu mai multe iluzii donquijoteşti), aflat în luptă cu indiferenţa şi ignoranţa semenilor săi, cu micimea lor sufletească, de fapt.
Unul dintre cei mai importanţi cineaşti români, Alexandru Tatos, a realizat puţine filme, dar remarcabile prin discreţie şi autenticitate, datorită inflexibilităţii în privinţa compromisurilor pe care i le cereau culturnicii comunişti: ”Mere roşii” (1976), ”Rătăcire” (1978), ”Casa dintre cîmpuri” (1979), ”Duios Anastasia trecea” (1979), ”Secvenţe” (1982), ”Fructe de pădure” (1983), ”Întunecare” (1985), ”Secretul armei... secrete” (1988), ”Cine are dreptate?” (1990).
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
O