Zilele SuperTeach la Cluj, un eveniment care a reunit in premiera peste 3.000 de profesori intre 01-03 noiembrie.
Evenimentul sta sub egida proiectului SuperTeach, o initiativa lansata in 2017 de catre Romanian Business Leaders, impreuna cu Grupul EDUCATIVA si Institutul Dezvoltarii Personale.
Ce aduce unic acest proiect? Le da profesorilor oportunitatea sa se inspire pentru a transforma generatiile de elevi ce vin, sa afle cum sa interactioneze mai bine cu acestia si sa contribuie la schimbarea sistemului pornind de la ei insisi.
In cadrul evenimentului, Dl. profesor Ovidiu Badescu ne-a raspuns la cateva intrebari:
- Cum ai aflat de SuperTeach și ce te-a determinat să mergi la o conferință SuperTeach?
Am aflat de SuperTeach de pe Facebook, pur întâmplător. Am început apoi să mă documentez și am văzut că toată lumea vorbea cu foarte mult entuziasm de acest proiect. Mai toți spuneau că aceste conferințe le-au transformat radical felul în care se raportau la cei din jur – colegi, copii, părinți. Pentru mine, asta a fost scânteia care a aprins provocarea – am fost intrigat și am vrut să mă conving singur.
2. Cum a fost prima experiență la o conferință SuperTeach?
Fascinantă! Am fost ȘOCAT să văd atâția colegi în sală, într-o zi de weekend, la o conferință unde....nu se dădeau credite. Dragoș m-a cucerit iremediabil, m-a făcut să conștientizez că de vină nu sunt sistemul, programele sau curicula, ci de vină suntem NOI. Am plecat spre casă cu o așa mare dorință de schimbare, era de parcă m-a lovit energia BIG-BANG-ULUI.
3. Ce te-a determinat să intri apoi în programul de formare?
În primul rând, cred că a fost vorba de dorința de a retrăi acele emoții, de a simți energia pe care o emană toți cei prezenți. Este un sentiment pe care cu greu îl poți descrie în cuvinte. O trăire care te inspiră și te face să te simți ca parte dintr-o comunitate puternică. Brusc, nu te mai simți singur și mai mult decât atât, începi să te observi,
4. Ce schimbări ai început să observi după ce ai pus în aplicare principiile MDE? În ce fel s-au îmbunătățit relațiile cu copiii, cu colegii, cu părinții?
Cursul de Mentalitate Deschisă în Educație mi-a RETREZIT dorința de a-mi pune întrebări și a căuta răspunsuri, de a vedea uși acolo unde înainte vedeam doar ziduri, de A VEDEA oamenii ce-mi erau invizibili. Mi-am dat seama că obiectivele mele ca profesor s-ar putea să fie diferite de obiectivele elevilor, și e normal să fie așa. Sau că o doleanță spusă a unui părinte nu este o problemă, ci un câștig. Nu în ultimul rând, am realizat că ceilalți acționează cum NU NE PLACE ca urmare a propriilor noastre acțiuni și, tocmai din acest motiv, este inutil să-i acuzăm. Fiecare este responsabil de partea sa în relație.
5. A fost vreun caz sau o relație unde s-au produs schimbări spectaculoase? Dacă da, ne poți detalia contextul?
Da, am avut un astfel de caz – este vorba de o fostă elevă de-ale mele, Jessika. Jessika venea de la sat și era corigentă la matematică în primul semestru al clasei a XII-a. Mama ei pleca la muncă în străinătate periodic, iar Jessika era nevoită să se ocupe singură de casă.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Era ferm convinsă că nu va lua BAC-ul și de fiecare dată când încercam să vorbesc cu ea, îmi spunea că nu vrea decât să termine liceul și că nu are nevoie de ceva mai mult. Nu am vrut să las situația așa. Tot discutând cu ea, am descoperit că ea nu chiulea pentru că nu voia să fie la școală, ci pentru că se confrunta cu situația delicată cauzată de lipsa mamei ei.
Faptul că am identificat cauza atitudinii ei a contat foarte mult. Nu se punea problema că nu era destul de inteligentă pentru a învăța, ci doar că era copleșită de situația de acasă, aspect pe care uneori, noi, profesorii, uităm să-l luăm în considerare.
Am început să-i trimit temele și exemple de rezolvări pe Whatsapp sau pe mail și am rugat-o ca măcar atunci când poate, să vină la școală și la lucrări. Îmi amintesc că în momentul în care i-am propus asta, am văzut-o zâmbind pentru prima dată. Am încercat să creez o relație specială cu ea – pentru că simțeam că are nevoie de cineva care să-i fie alături. Ducea o viață foarte grea pentru un copil. Am zis că măcar câte puțin, să o fac să zâmbească – de fiecare dată când îi trimiteam mailuri, le încheiam cu mesajul ”Viața e frumoasă”.
După nici jumătate de lună după ce am pornit aceste discuții, Jessika a încetat să vină la școală – i-am scris pe Facebook, i-am dat mesaje, însă nu răspundea. Norocul a fost că a venit la teză la altă materie -am încercat să vorbesc cu ea, însă era foarte defensivă, motivând că nu o interesează să ia BAC-ul, pentru că oricum este ”o incapabilă”.
Mi-a spus supărată că nu are ce să facă, a avut doar ghinionul să se nască în această familie. În acel moment, i-am punctat faptul că da, s-a născut în această familie, dar că ține de ea să-și schimbe viitorul. „Doar nu vrei ca și copiii tăi să se gândească că au avut ghinionul să aibă o mamă care nu și-a dat BAC-ul”, i-am spus. În acel moment, a început să plângă, m-a luat în brațe și mi-a promis că va încerca să fie altfel.
Și chiar așa a fost, lucru care s-a simțit în rezultatele ei: note mai mari, promovarea clasei și a examenului de Bacalaureat. La scurt timp după examene, mi-a dat un mesaj în care mi-a scris doar atât: ” Dom’ profesor, știți că și pentru mine viața este într-adevăr frumoasă?” Asta m-a făcut să îmi dau seama că pentru unii elevi, ca profesor, poți face mult mai mult decât doar să predai, le poți schimba viața.
6. Ce înseamnă Mentalitatea Deschisăîn Educație pentru tine? De ce consideri că sistemul educațional are nevoie de MDE?
În primul rând, ar trebui să clarific ce este de fapt Mentalitatea Deschisă în Educație. MDE este un program de formare oferit în mod gratuit profesorilor care au participat la o conferință SuperTeach. Am intrat în program în urma unui proces de selecție ce a constat în completarea unui formular și participarea la un interviu. Programul este oferit de Institutul Arbinger. După parcurgerea celor trei zile decurs, profesorii obțin acces la o serie de resurse și nu în ultimul rând, la o comunitate – timp de 6 luni, punem în aplicare ce am învățat și ne putem consulta cu formatorii pe felul în care au decurs activitățile și interacțiunile cu copiii.
Mentalitatea Deschisă în Educație m-a învățat cum să văd potențialul elevilor de la clasă, chiar dacă acel potențial nu are legătură cu disciplina predată, și mai ales cum să mă conectez cu acei elevi pentru ca ei să fie dornici de cunoaștere. Am descoperit că lucrul cel mai important este să conștientizăm că, noi, dascălii, alături de părinți și de comunitate, avem un rol covârșitor în a-i ajuta să se dezvolte. Consider că sistemul educațional are nevoie să-și schimbe mentalitatea deoarece în acest moment este axat mai mult pe dezvoltarea cognitivă, fără a ține cont de cea emoțională. Sistemul nu ține cont de faptul că elevii, care acum vin la școală pentru că TREBUIE, ar putea să vină pentru că LE PLACE, și că, cel mai important lucru, profesorul care PREDĂ ar trebui să devină FACILITATOR al învățării.
7. Ce responsabilități ai acum ca formator SuperTeach? Ce planuri ai ca formator pentru viitor (închegarea comunității, prin ce modalități, cu ce resurse etc)
Am început deja să închegăm o comunitate locală MDE în Caraș-Severin, în care profesorii schimbă impresii și exemple de bună practică, fie la o ieșire în grup, fie la o partidă de tenis de masă. Și e fascinant să descoperi cum o problemă văzută la doamnele învățătoare, referitoare la lipsa de respect a salutului elevilor, privită dintr-o altă perspectivă, poate căpăta noi nuanțe.
Ca target, ne dorim o comunitate activă, dar mai ales cu impact asupra elevilor, părinților, colegilor și a tuturor celor din jurul nostru. Apoi, organizarea unei conferințe SUPERTEACH la Reșița, în primăvara anului 2020 și, nu în ultimul rând, atragerea oamenilor de afaceri alături de noi.