Fondul de rulment este reglementat de art. 72 alin. 1 din Legea 196/2018.
„În scopul asigurării sumelor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari este obligată să stabilească cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment”, arată acest articol.
Așadar, potrivit legii, fondul de rulment este unul obligatoriu, stabilit de Asociația de Proprietari a fiecărui bloc, iar proprietarii fiecărui apartament din acel bloc sunt obligați să plătească o sumă stabilită de Asociație pentru acest fond de rulment.
Potrivit legii, Fondul de rulment este administrat de Asociație și poate fi folosit numai la facturile curente ale blocului, aferente consumurilor din luna anterioară. Acesta se reîntregește lunar, prin încasarea cotelor de contribuție afișate la listele de plată ale lunii în curs.
Fondul de rulment se plătește odată cu întreținerea, dar se dau chitanțe separat, pentru a se face diferența între plata întreținerii și plata acestui fond de rulment.
Și chiriașii sunt obligați, prin lege, să contribuie la fondul de rulment al blocului în care locuiesc, prin contractul de închiriere pe care îl semnează cu proprietarul apartamentului.
Cum se calculează fondul de rulment
Fondul de rulment se calculează de către fiecare Asociație de Proprietari, ținându-se cont de:
- natura serviciului facturat (cheltuielile pentru întreținerea liftului, încălzire, gaze, electricitate, apă);
- numărul de persoane înregistrate în Cartea de Imobil ca locuitori ai blocului sau apartamentului;
- cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună (în funcție de suprafața utilă a apartamentului).
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Când se restituie fondul de rulment
Fondul de rulment i se restituie proprietarului apartamentului atunci când vinde locuința și solicită, în scris, restituirea acestuia către Asociația de proprietari.
Iată ce spune articolul 72 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Articolul se referă la Veniturile şi cheltuielile asociaţiei de proprietari:
(1) În scopul asigurării sumelor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari este obligată să stabilească cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Fondul de rulment se stabileşte astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei, iar în cazurile asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociaţii
de proprietari echivalente ca mărime.(2) Fondul de rulment se depune în contul curent al asociaţiei de proprietari, menţionat la art. 20 alin. (1).
(3) Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afişate pe lista de plată.
(4) Pentru încasarea fondului de rulment, administratorul eliberează chitanţă nominală separată.
(5) Fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, dacă prin actele translative de proprietate nu se stipulează altfel.