Cum verifici dacă a fost aplicată compensarea pentru factura la curent. Detaliul la care trebuie să fii atent

Autor: Catalina Giol

Cum verifici dacă a fost aplicată compensarea

Sursa: PixaBay

Mulți români se încadrează în categoria de persoane care pot beneficia de compensarea la energie și plafonarea prețurilor aferente acesteia. Totuși, în multe cazuri facturile sunt emise greșit de către furnizori, fără a se mai aplica reducerea promisă din partea autorităților. Iată cum poți să verifici dacă ți-au fost aplicate reducerile necesare.

Mai multe servicii importante și-au majorat tarifele o dată cu începutului anului 2022. Printre acestea se numără și energia electrică și gazele naturale, a căror prețuri au crescut exorbitant în comparație cu alți ani. Totuși, anumiți clienți casnici care îndeplinesc anumite condiții pot beneficia de câteva compensații de preț aferente consumului de energie.

Chiar dacă posibilitatea compensării la gaze și la curent reprezintă o soluție pentru multe persoane, o marte dintre acestea nu sunt în totalitate mulțumite.

Mii de români au declarat că facturile au în continuare prețuri uriașe de plată, iar reducerea promisă nu a fost aplicată la suma inițială. Cu toate acestea, mulți cetățeni nu sunt informați cu privire la modalitatea de verificare a aplicării reducerii, iar acest lucru îi face pe consumatori să creadă că nu le-a fost respectat dreptul la compensare.

Cum verifici dacă a fost aplicată compensarea

Înainte de a trage concluzii pripite, fiecare consumator casnic trebuie să verifice dacă a fost sau nu aplicată compensarea la factura pentru energia electrică sau gazele naturale. Pentru a face acest lucru, fiecare cetățean trebuie să se uite atent la factură și să urmărească toate elementele acesteia.

În primul rând, românii trebuie să verifice prețul inițial înscris în contractul dintre client și furnizor, apoi trebuie să adauge restul tarifelor reglementate și să calculeze plafonarea de 0,37 de lei/ kWh.

Un cetățean din județul Ilfov care deține o casă de aproximativ 100 de metrii pătrați și centrală proprie s-a simțit neîndreptățit în legătură cu plafonarea tarifelor serviciilor așa că a ales să verifice aplicarea reducerilor, iar cazul său a fost prezentat prin intermediul Antena 3. În urma calculelor necesare, din factura bărbatului a rezultat o reducere de 71,47 de lei.

Citeste si: Cum își vor recupera românii banii plătiți în plus la facturile greșite din noiembrie și decembrie. Ministrul Energiei face lămuriri

După efectuarea acestor calcule trebuie să verificăm aplicarea unei noi compensări, a cărei valoare se află în strânsă legătură cu consumul locuinței. Astfel, pentru cazul mai sus prezentat unde clientul a consumat 1.481 de kWh, compensarea a fost de 122,26 de lei. Adunând reducerea atât din parte compensării la energie cât și a plafonării prețurilor ajungem la concluzia că cetățeanul în cauză a beneficiat de o micșorare a tarifului cu 240 de lei.

Obligațiile consumatorilor casnici

Pentru a putea beneficia de compensare la energie și plafonarea prețurilor aferente acesteia, este important pentru clienții casnici să facă anumite lucruri. Unul dintre acestea este transmiterea în timp util a indexului lunar către furnizor, astfel încât consumul să nu fie aproximat în mod greșit de companie.

Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Un alt lucru foarte important pe care trebuie să îl faceți în cazul în care vă încadrați în categoria de persoane care ar fi trebuit să primească aceste reduceri însă ele nu au fost aplicate este să nu achitați facturile. Primul lucru care trebuie făcut de persoanele care se află în această situație este să se deplaseze la sediul furnizorului și să cereți recalcularea facturilor și abia după să plătiți suma necesară.

Despre emiterea facturilor calculate greșit, premierul Nicolae Ciucă a declarat că în toate aceste cazuri, facturile vor fi calculate. Peste un milion de români au întâmpinat până acum această problemă, iar facturile lor se află în prezent în curs de remediere pentru a rezolva cât mai repede problema, fără ca cetățenii în cauză să riște debranșarea sau plata penalităților.

Citeste si: Ai primit facturi greşite în noiembrie şi decembrie? Iată cum poţi recupera banii plătiţi în plus

„Din discuțiile pe care le-am avut, cifra a depășit un milion de facturi greșite. Ați văzut că a fost o serie întreagă de acțiuni în teritoriu, vom continua aceste acțiuni și vreau să asigur toată populația că vom lua toate măsurile astfel încât să nu mai avem astfel de greșeli care să sperăm că nu sunt voit făcute, pentru că oamenii nu au de ce să plătească greșelile altora”,  a declarat Prim-Ministrul Nicolae Ciucă.

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a putea beneficia de schema de compensare?

Pentru a putea beneficia de compensare, consumatorii casnici trebuie să îndeplinească anumite condiții diferite în funcție de tipul utilităților. Pentru a putea beneficia de compensarea pentru energia electrică consumul realizat nu trebuie să depășească consumul lunar maxim prevăzut și nici consumul maxim stabilit pentru întreaga perioadă de aplicare a compensării. Pe lângă aceasta, consumul de energie electrică din perioada de facturare nu trebuie să fie mai mic de 1 kWh pe zi.

Pentru a beneficia de compensarea pentru gazele naturale consumul realizat nu trebuie să fie mai mic de 7 kWh pe zi și nici nu trebuie să depășească consumul lunar maxim prevăzut sau consumul maxim stabilit pentru întreaga perioadă de aplicare a compensării.

Limita maximă a consumului pentru care se aplică compensarea în intervalul noiembrie 2021- martie 2022 este 1500 kWh energie electrică alocat în tranșe lunare și echivalentul în kWh a 1000 metrii cubi de gaze naturale la un factor de conversie de 10,6 kWh pe metru pătrat, de asemenea alocat în tranșe lunare.

 

Sursă: fanatik.ro