CE TREBUIE SĂ ȘTII DACĂ VREI SĂ DESCHIZI O FIRMĂ ÎN IT ÎN 2023

Author: Oana Picerea
Actualizat: 08 sep 2022, 11:22

CE TREBUIE SĂ ȘTII DACĂ VREI SĂ DESCHIZI O FIRMĂ ÎN IT ÎN 2023

Acest articol tratează următoarele aspecte:

1. Ce este mai avantajos să deschizi în IT, o societate comercială cu răspundere limitată (SRL) sau o persoană fizică autorizată (PFA);

2. De ce este relevant anul 2023;

3. Cum deschizi o firmă în IT.

CE ESTE MAI AVANTAJOS SĂ DESCHIZI ÎN IT, UN PFA SAU UN SRL?

Persoana fizică autorizată este cea mai simplă formă de organizare economică în care vei folosi, în principiu, forța de muncă, dar și aptitudinile tale profesionale. Spunem, în principiu, pentru că pe lângă tine mai poți avea angajați.

Societatea cu răspundere limitată este tipul de firmă în care o persoană, două sau mai multe, se înțeleg să contribuie cu bunuri sau bani pentru a desfășura activitatea în domeniul IT, cu scopul de a realiza profit și de a-l împărți, neexistând o limită în ce privește numărul de angajați.

Banii pot fi introduși în firmă prin semnarea unor contracte de împrumut între asociați și companie sau cu titlu de capital social, în cazul SRL.

RĂSPUNDEREA

Probabil că unul dintre cele mai importante aspecte care diferențiază cele două tipuri de firme este răspunderea. Ce se va întâmpla în situația în care compania va cumula datorii și nu va avea banii necesari să le achite?

În situația în care optezi pentru deschidere unui PFA trebuie să știi că în ipoteza în care creditorii vor recurge la executare silită, vor putea executa firma, cât și pe tine, adică bunurile tale personale.

Un SRL, spre deosebire de un PFA, este considerat, din perspectiva legii, un subiect de drept distinct, altul decât tine și partenerii cu care te-ai asociat în vederea deschiderii lui. Acest fapt are ca efect limitarea răspunderii, acesta este și motivul pentru care se numește societate cu răspundere limitată, pentru că tu și partenerii tăi nu veți răspunde cu propriile bunurile în situația în care va fi demarată o executare silită de către creditori.

Astfel, din acest punct de vedere, SRL are un mare avantaj spre deosebire de un PFA.

STUDII

Dacă te-ai gândit să îți deschizi un PFA în IT trebuie să știi că o poți face doar dacă ai studii în domeniu. Acestea pot fi superioare, dar și liceale, efectuate în țară sau în străinătate. O astfel de cerință nu este necesară pentru deschiderea unui SRL.

BANII

Un alt aspect important este cum poți dispune de banii din firmă. Aici PFA are un avantaj pentru că poți dispune de banii pe care îi realizează în interesul tău personal fără a fi necesară îndeplinirea vreunei formalități.

În cazul SRL nu vei putea dispune în interes personal de banii din firmă, iar dacă o faci te expui unor riscuri în relația cu ANAF sau în relația cu ceilalți asociați (dacă există). Sumele care ți se cuvin și de care poți dispune sunt dividendele. Dividendele sunt profitul realizat de companie și care se cuvin asociatului / asociaților, adică ție și partenerilor tăi.

Astfel, banii pe care îi câștigi și de care poți dispune sunt dividendele, iar acestea există, dacă și numai dacă, firma realezează profit contabil, ceea ce însemnă că profitul se constată numai după întocmirea actelor contabile.

Dividendele se distribuie anual sau trimestrial. Dividendele se pot distribui la 3 luni pe baza bilanțului trimestrial, ceea ce însemnă că dacă firma realizează profit în primele 3 luni, acesta ți se poate atribui. Mai apoi poți primi dividende la 6 luni, la 9 luni și la sfârșit de an.

Se poate observa că din acest punct de vedere un PFA este mai avantajos.

ACTIVITĂȚILE

PFA poate avea 5 coduri CAEN, iar SRL un număr nelimitat de coduri CAEN. Aici, chiar dacă un PFA are această limitare, ea nu este relevantă pentru o companie care își propune să activeze în sectorul IT, deoarece există 2 coduri CAEN specifice acestui domeniu, respectiv:

 

  • 6201 – Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);

  • 6202 – Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei.

Astfel, dacă îți dorești să faci comerț doar în IT, această limitare pe care o are persoana fizică autorizată nu este relevantă. Ar putea fi relevantă în situația în care dorești să faci comerț și în IT, dar și în alte domenii, situație în care s-ar putea să ai nevoie de mai multe coduri CAEN și să nu le poți autoriza pe toate.

ANGAJAȚII

În ce privește angajații, vesta bună e că în ambele tipuri de firme poți avea angajați. Persoana fizică autorizată poate avea un număr maxim de 3 angajați, iar o societate cu răspundere limitată poate avea un număr nelimitat de angajați.

DE CE ESTE RELEVANT ANUL 2023

TAXE ȘI IMPOZITE

Este important să știi că de la 1 ianuarie 2023 intră în vigoare dispozițiile legale care schimbă semnificativ modul de impozitare a firmelor.

În prezent, impozitul datorat de o societate cu răspundere limitată este:

  • 1% din totalitatea veniturilor realizate, fără să conteze cheltuielile, în situația în care firma are un salariat sau în situația în care sunt mai mulți salariați a căror normă este de 8 ore, în total;

  • 3% dacă firma nu are salariați. În situația în care se dorește modificarea cotei de impozitare de la 3% la 1%, angajatul nou trebuie să fie angajat pe perioada nedeterminată sau pentru cel puțin 12 luni;

  • 16% în cazul în care firma nu este microîntreprindere.

Condiția de a avea un salariat este ușor de îndeplinit pentru că din punct de vedere fiscal administratorul cu contract de mandat este asimilat unui salariat. Cum fiecare SRL are un administrator, singurul aspect care necesită puțină atenție este ca relația acestuia cu firma să fie reglementată printr-un contract de mandat.

Este considerată microîntreprindere firma care:

  • realizează venituri mai mici de 1.000.000 Euro;

  • capitalul social trebuie să fie deținut de particulari și nu de stat sau de unitățile administrativ teritoriale;

  • firma nu se află în dizolvare.

Impozitul pe dividende este de 5%.

Taxele datorate în prezent de o persoană fizică autorizată sunt:

  • sistemul real de impozitare în care vei achita 10% din venitul net (obținut prin scăderea cheltuielilor din venitul total), iar dacă venitul net anual depășește de 12 ori valoarea salariului minim din acel an se va mai achita: 25% x salariul minim pe economie x 12 luni – pensia; 10% x salariul minim pe economie x 12 luni – sănătatea;

  • sistemul cu norme de venit în care se achită 10% impozit pe venit din norma anuală, iar dacă norma anuală stabilită depășește de 12 ori valoarea salariului minim din acel an: 25% x salariul minim pe economie x 12 luni – pensie; 10% x salariul minim pe economie x 12 luni – sănătatea;

  • se poate opta pentru sistemul de norme de venit cu condiția de a nu depăși plafonul maxim de 100.000 euro.

Începând cu anul 2023 se vor produce mai multe modificări fiscale aplicabile societății cu răspundere limitată, între care amintim:

  • se majorează cota de impozitare pe dividende de la 5% la 8%;

  • este eliminată cota de 3% aplicabilă în prezent microîntreprinderilor fără salariați;

Începând cu anul 2023 se introduc noi condiții cumulative pe care companiile trebuie să le îndeplinească pentru a avea statutul de microîntreprindere:

  • poate realiza venituri limitate în consultanță și/sau management care să nu fie mai mari de 20% din veniturile totale;

  • să aibă cel puțin un salariat cu normă întreagă;

  • asociații nu pot deține mai mult de 25% din numărul titlurilor de participare sau al dreptului de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează, îndeplinesc condițiile microîntreprinderii.

La acestea se mai adaugă cele existente, respectiv cifra de afaceri să nu fie mai mare de echivalentul în lei a 500.000 Euro și societatea comercială să nu se afle în dizolvare, urmată de lichidare.

În ce privește persoana fizică autorizată, amintim câteva dintre modificările care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023:

  • este redus plafonul maxim de venituri până la care se poate opta pentru sistemul de norme de venit de la 100.000 euro la 25.000 euro;

  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CAS o reprezintă nivelul de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară;

  • în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CAS o reprezintă nivelul de cel puțin 24 de salarii minime brute pe țară;

  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CASS o reprezintă nivelul a 6 salarii minime brute pe țară;

  • în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CASS o reprezintă nivelul de 12 salarii minime brute pe țară;

  • în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară, baza de calcul al CASS o reprezintă nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară.

În cele ce urmează îți vom arăta cum este afectat domeniul IT de aceste modificări fiscale.

Marea majoritate a celor care își desfășoară activitatea sau își vor desfășura activitatea ca persoană fizică autorizată sunt afectați de coborârea plafonului de la 100.000 eurola 25.000 euro. Persoana fizică autorizată era o opțiune foarte bună în domeniul IT, aleasă de foarte multe persoane, datorită avantajelor fiscale pe care le avea sistemul de norme de venit.

Foarte mulți nu se vor mai încadra în plafonul de venituri maxim de 25.000 euro. În acest domeniu această sumă este depășită, cel mai probabil, de marea majoritate a persoanelor, astfel că cei care vor mai putea profita de sistemul de norme de venit sunt minoritari.

În ce privește societatea cu răspundere limitată, noile modificări fiscale vor afecta din nou marea majoritate a celor care activează în acest domeniu prin instituirea unui plafon maxim al veniturilor realizate din consultanță de 20% care, dacă nu este respectat, conduce la pierderea statului de microîntreprindere, adică trecerea de la cota de 1% la cota de 16%.

Desigur, instituirea acestui plafon se aplică codului CAEN 6202 (activități de consultanță în tehnologia informaţiei) și nu se aplică codului CAEN 6201 (activităţi de realizare a software-ului la comandă).

Analizând în detaliu modul în care se răsfrâng aceste modificări fiscale asupra celor două tipuri de firme, am constatat următoarele:

  • în nicio situație un SRL care nu îndeplinește condițiile pentru a dobândi statutul de microîntreprindere și căruia îi este aplicabilă cota de 16%, nu este mai avantajos din punct de vedere fiscal decât un PFA, chiar dacă persoanei fizice autorizate îi este aplicabilă cota de 10% + contribuțiile de sănătate și pensie;

  • o persoană fizică autorizată este mai rentabilă din punct de vedere fiscal decât un SRL care are statutul de microîntreprindere, doar dacă nu realizează venituri mai mari de aproximativ 66.000 lei – acesta plafon este determinat la salariul minim actual, care este de 2.550 lei, și oscilează în funcție de salariul minim.

CUM DESCHIZI O FIRMĂ ÎN IT

Toată procedura poate fi parcursă online, fapt care reprezintă un mare avantaj.

Instituția competentă este Registrul Comerțului, iar procedura debutează cu rezervarea de denumire. Trebuie să faci rezervarea de denumire dacă înființezi o societate cu răspundere limitată, dar și dacă vrei să înființezi o persoană fizică autorizată.

Textul de lege prevede că la persoana fizică autorizată denumirea se alcătuiește din numele și prenumele tău urmate de sintagma „PERSOANĂ FIZICĂ AUTORIZATĂ”. Chiar dacă la PFA alcătuirea denumirii este determinată de lege tot trebuie efectuată rezervarea de denumire.

Aceasta deoarece există situații, cum sunt numele și prenumele comune (de exemplu, Popescu Andrei), în care șansele să nu existe un PFA cu acest nume sunt mici. Într-un astfel de caz, departajarea se face prin introducerea inițialei prenumelui tatălui. Dacă nici prin introducerea inițialei nu se face departajarea, atunci se va insera în denumire un cuvânt specific activității desfășurate (de exemplu, IT, soft etc.)

La societatea cu răspundere limitată poți alege propria denumire. Aici e bine să știi că denumirea nu trebuie să se asemene cu cea a altui comerciant existent deja, motiv pentru care este de bun augur ca denumirea să se compună din două cuvinte sau dacă îți dorești un singur cuvânt acesta trebuie să fie atipic, altfel sunt șanse destul de mici să poți să faci rezervarea.

După ce ai rezervarea de denumire poți trece la redactarea actelor pe care trebuie să le cuprindă dosarul de înmatriculare a firmei și pe care le găsești pe site-ul Registrului Comerțului.

Firma trebuie să aibă un sediu, iar acesta poate fi și acasă. Sediul se stabilește în baza unui contract de comodat atunci când nu plătești chirie și în baza unui contract de închiriere atunci când în schimbul folosinței imobilului plătești chirie.

O alternativă pentru situația în care nu ai un imobil unde să îți stabilești sediul firmei este să apelezi la serviciul de găzduire de sediu social. Există mai multe astfel de companii care practică acest tip de serviciu, iar prețul este între 500 și 1.000 lei/an. În schimbul acestor sume, aceste companii primesc corespondența și ți-o comunică, astfel că tu îți poți desfășura activitatea de oriunde te-ai afla, domeniul IT fiind compatibil cu munca de la distanță.

Durata de înființare a unei firme, indiferent că este SRL sau PFA, poate fi și de 3 zile. Durata medie este de 5 zile.

În ce privește costurile, pentru înființarea unui SRL Registrul Comerțului percepe o taxă de 122 lei, iar pentru PFA nu se percep taxe. În situația în care dorești să apelezi la serviciile unor specialiști, care te poate ajuta cu toată procedura de deschidere a societății, costurile sunt între 600 și 800 lei. Am găsit aceste costuri pe site-ul https://infiintaresrl-nou.ro/

ÎN CONCLUZIE

SRL este mai avantajos sub aspectul:

  • răspunderii;

  • studiilor pe care nu trebuie să le ai dacă vrei să înființezi acest gen de firmă;

  • numărului de coduri CAEN și numărului de angajați;

  • de cele mai multe ori sub aspectul taxelor pe care trebuie să le plătești

    PFA este mai avantajos sub aspectul:

  • poți dispune în interes personal de banii din firmă;

  • procedurii de închidere a firmei;

  • în unele situații, sub aspectul taxelor.







 

 


Robi pare că își dorește o relație cu Teodora, însă aceasta nu este atât de hotărâtă, iar sfaturile celor apropiați au făcut-o să păstreze distanța față de concurentul de la „Casa iubirii”.