Care este data până la care proprietarii de fose septice construite înainte de 27 mai 2022 sunt obligați să le înregistreze la primărie, în registrul în care sunt trecute gospodăriile ce nu sunt legate la sistemul de canalizare. Amenzile pentru cei care nu declară fosa septică sunt cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei.
Data până la care se declară fosele septice
Data până la care se declară fosa septică la primărie este data de 23 noiembrie 2022 pentru toți proprietarii de fose septice construite înainte de 27 mai 2022.
„Proprietarul spațiilor conectate la sistemul individual adecvat de epurare are obligația să înscrie sistemul de epurare în registrul autorității publice locale pentru evidența unor astfel de sisteme, în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/ sau epurare a apelor uzate”, potrivit HG nr.
HG nr. 714 din 26 mai 2022 privind aprobarea Criteriilor pentru autorizarea, construcția, înscrierea/înregistrarea, controlul, exploatarea și întreținerea sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate a a fost publicată în Monitorul Oficial în luna mai a acestui an.
Primăriile au avut termen până pe 25 august pentru înființarea unui registru de evidență a sistemelor individuale de colectare și epurare a apelor uzate din localități, registru în care vor fi trecuți toți proprietarii de fose septice.
Înscrierea în registrul de evidență se poate face fie direct la primărie, fie online, dacă primăria a stabilit organizarea acestui registru astfel, scrie avocatnet.ro .
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Amenzi pentru cei care nu declară fosa septică
Proprietarii de fose septice care nu se înregistreze la primărie, în registrul în care sunt trecute gospodăriile ce nu sunt legate la sistemul de canalizare, riscă amenzi usturătoare. Amenzile pentru cei care nu respectă termenul legal până la care pot să declara fosa septică la primărie vor fi cuprinse între 5000 și 10.000 de lei, potrivit actului normativ.
„Conform HG 714/2002, deţinătorii foselor septice sunt obligaţi să se înscrie în registrul de evidenţă în termen de 120 zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare şi/sau epurare a apelor uzate, sau în termen de 180 zile de la intrarea în vigoare a legii, pentru cele deja construite și conectate (adică până pe 26 noiembrie 2022).
Obligaţia se aplică atât pentru fosele/bazine vidanjabile existente, cât şi în cazul celor care sunt în curs de construire.
Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT), respectiv primăriile localităţilor, au avut termen 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii să înfiinţeze aceste registre care pot fi organizate şi întreţinute şi în format on-line (electronic) şi au obligaţia de a le pune la dispoziţia autorităţii de gospodărire a apelor.
Scopul final al acestei legi este să se ajungă la diminuarea semnificativă a poluării pânzei freatice şi/sau a apelor de suprafaţă.
Controalele Gărzii Naționale de Mediu vor viza conformarea sistemelor individuale adecvate*, potrivit unei programări stabilite anual cu reprezentanţi ai primăriilor şi cu Administraţia Naţională Apele Romane, pe baza monitorizării corpurilor de apă care evidenţiază deteriorări ale stării acestora.
În concluzie, dacă în urma sesizării de alterare a calităţii unor corpuri de apă (venită din partea ANAR) vor fi depistate persoane fizice sau juridice care deţin şi utilizează o fosă septică, însă nu s-au înscris în registrul de evidenţă, Garda Naționala de Mediu va putea aplica amenzi cu valori cuprinse între 5.000 şi 10.000 de lei.
Vă reamintim că înscrierea în registrul de evidență se face printr-un formular pus la dispoziţie de primărie, care va fi completat fie online- pe site-urile instituţiilor, fie fizic- la sediile acestora”, se arată într-un comunicat transmis de Garda Națională de Mediu.